Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Orginalförstärkare 9000 -97

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    978

    Orginalförstärkare 9000 -97

    Har en jubileum med orginal bandare+clarion växlare och orginal förstärkare under passagerar sätet men jag har lite funderingar, driver de alla fyra kanaler eller dom bak bara? vad är de specat till osv? Bak på bandaren finns tre ISO kontakter den övre är högnivå ut den under ström etc. men i den mittre kontakten är de bara 4 stift och där sitter inget anslutet nu kan de va så att de är lågnivå ut man ska kunna plocka där?
    Andreas Palm / Borås
    X-saabare kör numera något påställd Subaru Impreza Gt

  2. #2
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ljusdal
    Inlägg
    4 737
    Normalt sett är den översta kontakten lågnivå, den mittersta högtalare samt den nedersta ström mm.

    Verkar finnas olika modeller på dessa saab original stereoapparater för den jag har liggandes är från en -95 och den har jag 4 stift i den mittre kontakten vilket borde tyda på att den har ett 2 kanals steg inbyggt samt att man drev bakre högtalarna via steget under passagerarstolenmen eftersom jag inte har nått schema på den och aldrig testat den är jag inte säker.
    Massa saab turbo på gården
    STCS#1409

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    978
    Har konstaterat att de verkar som att de 4 kanalerna i övre kontakten är ansluten till steget å sen går de en "retur" upp bakom stereon och den är ipluggad i vad man kan anta är standard isokontakt för 4 högtalar anslutning då den sitter i samma kabelstam som matningen för stereon och på samma sätt var de i äldre 9000 tror jag men då utan steget dvs 2 iso i en kabelstamm som båda anslöts direkt till stereon. enkelt va Känns som att saab har använt en omständig modell för att koppla stereon i senare 9000 modeller, eller i alla fall hade dom gott om kopparkabel över
    Andreas Palm / Borås
    X-saabare kör numera något påställd Subaru Impreza Gt

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 285
    Signal går till steget och tillbaks ja!
    För att kunna använda samma kabelnät oavsett steg under stolen eller ej skulle jag gissa på som anledning.
    Om någon vill ha eftermarknads stereo så behövs inga kabelbyten m.m.
    Göras för att få det att låta.
    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  5. #5
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ljusdal
    Inlägg
    4 737
    Är det någon som har ett kablage till en -95 9000 över så kan ni väl skicka ett pm har nämligen stereon och steget liggandes men inget kan jag använda.
    Massa saab turbo på gården
    STCS#1409

  6. #6
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 722
    Medlem#
    3346

    Re: Orginalförstärkare 9000 -97

    Citat Ursprungligen postat av Laspalmas
    Har en jubileum med orginal bandare+clarion växlare och orginal förstärkare under passagerar sätet men jag har lite funderingar, driver de alla fyra kanaler eller dom bak bara? vad är de specat till osv? Bak på bandaren finns tre ISO kontakter den övre är högnivå ut den under ström etc. men i den mittre kontakten är de bara 4 stift och där sitter inget anslutet nu kan de va så att de är lågnivå ut man ska kunna plocka där?
    Gammal tråd, men ändå...
    Jag har inte växlaren utan enkel-CD'n i facket under stereon, och mittenkontakten på stereon (den med 4 stift) är kopplad till CD-spelaren. Är det kanske strömmatning till CD'n där och bara ljudöverföring i den runda 8-poliga DIN-kontakten? Men isf borde ju en CD-växlare ha separat ström också, och CD-växlarna har ju bara den runda kontakten ansluten?
    Om de 4 stiften är lågnivå ut, varför är de kopplade till CD-spelaren?
    All makt åt Thengil!

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    39

    Ström till CD:en

    Har en 96:a 9000 CDE där de sitter enkel CD i panelen, och förklaringen ja fick från Saab är att den den sk "runda" kablen är bara för ljud, skickar även matarströmen till CDvxl om man har de, annars så behövs de speciell matning till enkel CD:en som man tar via den mellersta kontakten på på bandaren.
    Mv
    Joah
    Saab 9-3 2,0LTT

  8. #8
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ljusdal
    Inlägg
    4 737
    HAr nu lösning på¨detta mysterium

    Översta kontakten är lågnivåkabeln
    Mittersta är ström till enkelcd´n
    Nedre är ström jord remote mm.

    KÖr man cdväxklare används inte mittenkontakten

    Finns tydligen specialkablage från clarion så man kan köra både enkelcd + cdväxlare.
    Massa saab turbo på gården
    STCS#1409

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    359
    Kom någon fram till om alla högtalare var kopplade på steget eller drivs framhögtalarna av stereon?

    I min bil (9000CS-94) sitter det original bandare och enkel CD-spelare samt steg under pass. stol.
    Jag har tänkt bygga om instrumentpanelen med 5,25" eller 6,5" plus diskanter och vill veta hur original 4" drivs.

    Någon som har komplett kopplingsschema över ljudsystemet?

  10. #10
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ljusdal
    Inlägg
    4 737
    Allt drivs via steget
    Massa saab turbo på gården
    STCS#1409

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    359
    Tackar!

    Kopplingsschema då, någon??

  12. #12
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ljusdal
    Inlägg
    4 737
    Vad behöver du veta?
    Kopplingsschema över ljudsystemet är ju inte direkt invecklat.
    Massa saab turbo på gården
    STCS#1409

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    359
    Pinout på stereo / steg för:
    - Lågnivå
    - Högtalarna
    - Matning och jord (på steget)
    - Remote

    Jag kan ju mäta mig fram till detta också, men det är alltid lite enklare om informationen finns färdig.
    Jag hade tänkt, i samband med ombyggnationen av instrumentpanel (och ev. dörrsidor), lägga till ytterligare ett steg och behöver därför veta lite mer.

    Dessa bilar är lite för gamla för att jag skulle ha utvecklat ljudsystemet på dom. Har gjort det på andra lite nyare Saab bilar.

  14. #14
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ljusdal
    Inlägg
    4 737
    Hade du tänkt byta steg?
    Massa saab turbo på gården
    STCS#1409

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    359
    Nej, utan bara lägga till ytterligare ett som driver panelhögtalare och ev. dörrhögtalare.
    D.v.s. koppla bort kablarna för framhögtalarna (4"+diskanter) vid original steget, koppla in dom nya högtalarna till det nya steget.
    Vill fortfarande ha kvar original stuket med stereon mm. Annars hade jag bytt ut även stereon och därmed steget också.

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    160
    Bump.

    Är det någon som har pin-outen?

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •