Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Vänster inre drivaxel hoppar ur, sänkt 9000 -93

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Kristinehamn
    Inlägg
    41

    Vänster inre drivaxel hoppar ur, sänkt 9000 -93

    som sagt lillbrorsan ska bli stolt saab 9000 ägare, men saaben han har tittat på har följande fel, vänster drivaxel hoppar ur vid fullt ratt utslag, enligt ägaren så beror det på att motorkuddarna är slut. Kan det stämma? vad kandet vara för fel annars???

    bilen i fråga är en saab 9000 cse fulltryckare -93


    mvh
    http://www.garaget.org/toycrew

    Kör aero och wankel, det bästa ifrån varsin sida av klotet....

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 300
    Flyttar till rätt forum.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  3. #3
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 160
    Medlem#
    2555
    Inner eller ytterdelen?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Husum
    Inlägg
    1 026
    Medlem#
    6874

    Re: vänster drivaxel hoppar ur

    Citat Ursprungligen postat av ChapterOne
    som sagt lillbrorsan ska bli stolt saab 9000 ägare, men saaben han har tittat på har följande fel, vänster drivaxel hoppar ur vid fullt ratt utslag, enligt ägaren så beror det på att motorkuddarna är slut. Kan det stämma? vad kandet vara för fel annars???

    bilen i fråga är en saab 9000 cse fulltryckare -93


    mvh
    Kan vara så! , kan även vara lagerstödet/bakre motorfästet som gått utav/spruckit.


    /Roberth

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Kristinehamn
    Inlägg
    41
    innerdelen
    tack för snabba svar..
    http://www.garaget.org/toycrew

    Kör aero och wankel, det bästa ifrån varsin sida av klotet....

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    1 234
    Medlem#
    13784
    Det där verkar annars vara ett vanligt problem på sänkta 9000 ... är den sänkt?
    ---------------------------------
    9-3 cabrio '99

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Kristinehamn
    Inlägg
    41
    ja den är sänkt, kapad till och med. Är det ett problem för drivaxeln då?
    http://www.garaget.org/toycrew

    Kör aero och wankel, det bästa ifrån varsin sida av klotet....

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Husum
    Inlägg
    1 026
    Medlem#
    6874
    Kan vara så att den är kapad för mycket, men kolla motorfästen först.


    /Roberth

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    407
    Brorsan hade de problemet med sin gammla 9000 Turbo 86:a

    Bilen var för låg, så axelen hoppade och slog hål i lådan, fixa de,, men hoppade igen efter 8 dagar
    sätt på en riktig sänkningssats på bilen

    den hoppar bara för att drivaxelen kommer för långt ut när den sänks för mycke
    Im As Confused As A Hungry Baby In A Topless Bar
    9000Aero @ Garaget
    Projekttråd @ STCS
    9-3ss Aero @ STCS

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Tvååker, Halland
    Inlägg
    223
    Det är möjligtvis inte som så att den förre ägaren har av någon anledning haft väck båda drivaxlarna och förväxlat dom? Det skiljer inte mycket i längd, men tillräckligt för att det ska bli problem.
    Ta bort båda axlarna och jämför. Den längre ska då sitta på vänstersidan. Jag har själv varit utför det problemet.
    9-5 aero salomon sedan -03

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Min 87:a var sänkt (inte toksänkt dock). Den hoppade vänster innerknut ur och slog hål på lådan 3 ggr (lagade jag fiiint med kemisk metall ). Jag bytte till originalfjädrar efter andra gången. Mätte och jämförde - allt verkade stämma. Ändå flög den ur en 3:e gång. Då skrotade jag bilen - blev inte klok på den . Om det vore så väl att den tappade axeln vid rattuslag så vore det väl lite bättre, men när vridmomentet närmade sig typ 350 Nm, det var då de hoppade för mig.

    Inte vet jag om ngn har råd och bot på problemet och kanske kan shimsa drivaxeln eller liknande, men JAG skulle aldrig köpa en bil igen som jag vet haft detta problem. Skulle inte ge 5 spänn för finaste pärlan, om det inte var för att plocka delar av...
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    1 234
    Medlem#
    13784
    Man skulle ju kunna tänka sig att inre medbringaren på lådan tar skada av att drivaxeln hoppar ur - det borde ju bli en hel del påkänningar på den i det läget. Om den deformeras pga urhopp, så skulle det ju kunna vara därför det inte blir bra igen ens av att höjas till normalnivå.

    Bara en tes.
    ---------------------------------
    9-3 cabrio '99

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Citat Ursprungligen postat av enor
    Man skulle ju kunna tänka sig att inre medbringaren på lådan tar skada av att drivaxeln hoppar ur - det borde ju bli en hel del påkänningar på den i det läget. Om den deformeras pga urhopp, så skulle det ju kunna vara därför det inte blir bra igen ens av att höjas till normalnivå.

    Bara en tes.
    Kan säga att även den bytte jag på min bil. Den gamla var inte så fin efter att drivaxeln legat och rumlat omkring runt den.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 299
    Citat Ursprungligen postat av varaderon
    Det är möjligtvis inte som så att den förre ägaren har av någon anledning haft väck båda drivaxlarna och förväxlat dom? Det skiljer inte mycket i längd, men tillräckligt för att det ska bli problem.
    Ta bort båda axlarna och jämför. Den längre ska då sitta på vänstersidan. Jag har själv varit utför det problemet.
    På en 2,3T lång går det inte att förväxla drivaxlarna. Det skiljer så mkt i längd att den långa inte går att montera påden korta axelns plats.

    Ett folkracetrick till bilar utan ABS är att lägga brickor mellan yttre knut och nav.
    Kanske funkar med någon enstaka bricka även på ABS-bilar ?
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

Liknande ämnen

  1. inre drivknut o inre drivaxel saab 9-5
    Av jocke186 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-06-29, 23:18
  2. Drivaxel som hoppar ur?? saab 9000 turbo
    Av rejsa_jon86 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-03-30, 00:52
  3. Vänster drivaxel 9000
    Av PmAero i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2008-08-13, 22:11
  4. Mått på vänster inre drivknutsklocka 9000 2,0t
    Av Patrik 226 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-02-02, 22:44
  5. 2 växeln hoppar ur när man svänger vänster 9000
    Av gucpm i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-07-24, 15:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •