Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: ombygnad 2,0 till 2,3 hur?

  1. #1

    ombygnad 2,0 till 2,3 hur?

    kan man bygga om 2,0liters ltt till 2,3liter?

    bilen e saab 9000ltt 96á....

    ganska akut då bilen måste ihop igen.

    tacksam för alla svar. mvh micke

  2. #2
    Steg 6 kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    6 969
    Medlem#
    6220
    Hej!

    Ja det går, du behöver kolvar, stakar från en 2.3a kommer inte ihåg ifall du behöver veven oxå, men det kan säkert någon annan bekräfta.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Malung
    Inlägg
    462
    jag trod doch du behöver bara en annan vev och stakar kolvarna är noog lika men om du ändå ska bygga om e det väl lika bra att köpa nya kolvara och ringar. för kolvdiametern är lika

    men bara en fråga varför ska du bygga till 2,3+
    2,0 är ju betydligt snällare mot låda och koppling dessutom tycker jag den är skönare karaktär men det är bara min åsikt.

    sen har jag hört om man ska bygga mott 4-500hk så är 2,0 att föredra.
    Saab 9000 cse numera 2,3 konv och nira tuned
    http://www.garaget.org/sleepy

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 200
    Njae.... det är väl snarare en fördel med 2,3 om man ska ha 40-500hk då man inte behöver varva så värst mycket för att nå den effekten.
    Ska man ha 600-700+ och varva 8000-9000varv så kan det nog vara en fördel med 2,0:an med mindre slaglängd...

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    2 781
    Men det är roligare att varva och mer fördelaktigt för växellådans hållbarhet. Sen når man ju lätt 500Nm + med en 2.0 också och frågan är ju vad fasen man ska ha mer vrid än så till på en framhjulsdriven bil.
    Saablös FD OG900 "Aero" Cab & NG900 E85 421 hk
    Impreza STI Type R -00 370 hk 460 Nm @ 1320 kg Vevlagerras!
    BMW 525i Touring -95 Mit sperrdifferential
    BMW 740iA -00 Highline Carbon / Individual

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Malung
    Inlägg
    462
    Citat Ursprungligen postat av Turbovin
    Men det är roligare att varva och mer fördelaktigt för växellådans hållbarhet. Sen når man ju lätt 500Nm + med en 2.0 också och frågan är ju vad fasen man ska ha mer vrid än så till på en framhjulsdriven bil.
    håller med, klart det ska varvas man vill ju åt eller jag vill då åt mer hk och mindre NM dels för v-lådan samt däckslitage:P
    Saab 9000 cse numera 2,3 konv och nira tuned
    http://www.garaget.org/sleepy

  7. #7
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 259
    Hur du får 2.3L:
    Koncept 1:
    2.3L vev (1994->) 9000, 9-5, 900.
    2.3L stakar (1994-199 9000 turbo
    2.3L kolvar (1994-199 9000 turbo

    Koncept 2:
    2.3L vev (1994->) 9000, 9-5, 900,
    2.0L stakar (1994-199 9000 turbo (B204 stakar)
    2.3L kolvar (1998->) 9-5, smidda förslagsvis.

Liknande ämnen

  1. Bild på en SS under ombygnad
    Av jimel i forum Allmänt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2005-05-26, 08:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •