Sidan 1 av 5 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 90

Ämne: 99CC GLs - Räddning från skroten v2.0 - *Livstecken 14maj*

  1. #1
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 146
    Medlem#
    7182

    99CC GLs - Räddning från skroten v2.0 - *Livstecken 14maj*

    Räddning från skroten - v2.0

    Tyckte att det var dags för mig också att dra igång en projekttråd, då jag ändå dokumenterar allt som sker med bilder så tänkte jag att jag likagärna kan dela med mig av det! Ifall det kanske finns någon annan som också är intresserad!

    Bilen, objektet, eller vad man nu vill kalla det är i alla fall en tredörrars 99GLs av årsmodell 1977, vilket innebär dubbla förgasare och en prestanda på 108 hästar som man oftast knappt märker av, 4växlad manuell låda och ca 15500mil.

    Själva bilen fick jag gratis för några år sedan (2002 om jag inte minns fel). Den hade då stått avställd sedan 1999, och fortsatte även att vara det fram till 2004 då en ordentlig rostlagning av trösklar, stötdämparfästen, länkarmsinfästningar, hjulhus och golv skedde. Nya skivor och klotsar monterades och bilen kördes till SBP där den rullade igenom utan anmärkning, perfekta bromsvärden och kommentaren "Här ser det fint ut" när besiktningsmannen lyste i hjulhuset med en ficklampa.

    Bilen rullade sedan ett relativt problemfritt år. När det var dags för nästa besiktning så blev det dock nerslag på infästningen av undre länkarmen höger fram, och det förstår jag... Det borde verkligen ha synts på förra årets besiktning, men då "såg det bra ut"... . Detta ledde till att bilen ställdes av och har sedan stått mer eller mindre orörd, förvarad inomhus och periodvis utomhus fram tills för en månad sedan.

    Kom och tänka på att den blir veteran iår, vilket gör den till en minst sagt billig bil att köra under vintern, det i kombination med att jag (med god hjälp av min far) lagt ned en hel del tid på rostlagningen samt pengar på nya bromsar runt om för bara något år sedan. Motor och låda i bilen går även perfekt, har bara rullat ca 15500mil på 30år vilket enligt mig får anses som relativt lite.

    Då jag bytt båda dörrarna, baklucka, tanklock samt motorhuv till rostfria delar på min og900 så känns det fel att åka och salta in alla de "nya" rostfria delarna under vintern, trots att det finns en hel del rost på övriga ställen på bilen. Sen så kostar en og900 turbo betydligt mer i försäkring, och sedan tillkommer det även skatt.

    Planen var hursomhelst att lufta bromsarna, smörja upp de mindre lyckade konstruerade bromsoken och svetsa upp nedre länkarmsinfästningen höger fram och sedan åka och besikta. Man kan väl lugnt säga att det inte gick helt enligt planen...

    Följande skall ordnas...

    Rostlagning (mer om det lite senare)
    Enklare genomgång och byte av vätskor (olja, oljefilter, luftfilter etc..)
    Byte av avgassystem
    Byte av framstolar
    Montera "nya" huvudstrålkastare
    Montera 4st extraljus i klassiskt rallystuk (saknar 2st)
    Skaffa en uppsättning vinterdäck
    Byte av båda dörrarna (får se om detta blir innan vintern...)
    Leta upp och montera orginalbakljusen (sitter glas från og900 monterade just nu)
    och troligen något mer som jag inte kommer ihåg just nu...


    Jag lägger in lite bilder på hur själva bilen ser och har sett ut, tyvärr så är det några dåliga foton, men det är de enda jag har. Kommer sedan (om det finns något intresse) att göra uppdateringar då och då när jag har tid med mycket bilder och text.

    Hösten 2003
    Inte speciellt vacker....



    Maj 2004
    Såhär såg den ut efter ett antal timmars polerande av motorhuven. Tröttnade dock eftersom den var lika matt igen efter en månad... Vet inte om jag använde dåligt vax/rubbing (Sonax) eller om jag inte tvättade huven tillräckligt ren innan jag gick på med rubbing. Doftgranarna och tärningarna har numer avlägsnats....


    September 2007
    Precis innan jag pallade upp den. Bilen har tidigare varit rostlagad och spacklad lite varstans, bland annat båda dörrarna... Spacklet har börjat släppa (och plåten bakom har börjat försvinna...) i hörnen på förardörren, passagerardörren är inte mycket bättre den men inte riktigt lika illa. Han som bytte dörrbotten på dörrarna i början på 90-talet helsvetsade dem utan att låta plåten "vila" vilket ledde till att båda dörrarna slog sig. Detta "lilla" misstag spacklades sedan tillrätta av samma person...


    Detta projekt är kanske inte mycket att jämföra med vissa andra projekt här på forumet, men det är alltid något. Lägger upp detta främst för att jag själv tycker det är roligt och dela med mig. Med lite tur underhåller denna tråd även fler personer än mig själv. Mycket text blev det... kommer att lägga upp en uppdatering under morgondagen!

    Mvh

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Borås
    Inlägg
    629
    Hej !

    väldigt kul kul men en 99cc dom är fräna som attan.
    lycka till men upprustningen!

    Mvh Tobias

  3. #3
    Wheeee!

    Haft en likadan, samma färg och allt!
    Roligt att något tar sig tid och fixar till en sådan gammal pärla!

    Lycka till!!

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    1 572
    klart dom hundan man uppskattar att gamla bilar hålls vid liv.
    99an verkar det inte va så många som bryr sig om sålänge det inte e antingen de allra första eller en Turbo.

    Så det är extra roligt att se att det finns nån som vill ta sig an att hålla en gammal pärla vid liv
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe@STCS
    Köp torktumlaren istället! Varför köpa en ful fälg bara för den är billig?

  5. #5
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 146
    Medlem#
    7182
    Kul att det fanns intresse! Trots att bilen är i ganska dåligt skick så känner jag att den är såpass ovanlig att den är värd att repareras upp. Kan inte vara många 99CC som rullar idag, speciellt inte i denna färgen. Har faktiskt inte sett en enda annan bil som haft denna färgen. Jag vet inte om det är jag som är lite lustig, men jag tycker huromshelst att denna färgen är betydligt bättre än den ljusbruna som man ofta ser på tidiga 80-tals og900, har för mig att den heter chamottebrun. Det är riktigt tur att bilen är mörkbrun, det håller verkligen med rosten bra. Om den vore vit så vågar jag inte ens tänka på hur dörrarna skulle se ut...

    Vill även tacka min far som hjälper till med svetsningen, det behövs då jag själv för det mesta brukar svetsa fast tråden när jag försöker... Ska dock försöka lära mig, vore roligt att kunna.

    Hursomhelst, här kommer den utlovade uppdateringen!

    Såhär såg infästningen ut vid första anblick, ganska så kexad.

    ..och såhär blev det efter man brutit bort det som satt "löst" med polygrip...

    Efter lite kapning med vinkelslipen, som synes så var det inte mycket kvar till botten mellan länkarmen.

    Här kan man ganska tydligt se gamla svetspunkter, verkar som att det varit lagat här en gång förut.


    Mjukstart
    Vi mjukstartade lite genom att lägga på lite plåt över diverse mindre hål i hjulhusen.


    Grundade sedan detta med rikligt med metallgrund följt av ett lager underredsmassa. Efter att grundfärgen torkat såklart.


    Nu det lite större problemet...
    ....länkarmsinfästningen.

    Undersidan, ett par nya plåtar ditsvetsade.

    Påbörjad montering av en ny bottenplåt.

    Halvvägs nu. Jag har, så gott det gick, grundat plåten på insidan och på undersidan. Ett vinkeljärn har svetsats dit på kanten för att göra det hela lite stadigare för ytterplåten som strax ska dit.

    Ny ytterplåt inpassad och ditsvetsad

    Blev även en liten plåt på andra sidan drivaxeln också.


    Och slutligen en överblick på hur det hela blev. Det blev en aning stadigare än innan kan jag meddela. Efter att bilden togs så har jag grundmålat klart och sedan sprejat på svart body. Det var lite väl trångt och komma åt och lägga på den tjockare massan, så det fick bli spray. På framsidan la jag dock på den tjockare underredsmassan.


    Det var allt för denna gång, får se om det kanske blir en till uppdatering ikväll, det tar längre tid än man kan tro och skriva dessa.

    Mvh

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås(utanför)
    Inlägg
    1 484
    Medlem#
    3456
    Gott att den fina bilen blir rostfri...typ...Är väl bara att räkna med att man måste svetsa under länkarmsinfästningen på gamla og900 och 99or. Fick göra det på min projektbil...Cool färg de är som sagt riktigt ovanliga...lycka till i fortsättningen
    9000 CC AERO -91http://www.garaget.org/?car=279293
    OG 900 T16 Trionic 5.5 Biopower 4Krafs http://www.garaget.org/?car=32658
    Brukis:OG900S T16 Sedan Trionic 5.5///Mackanizedhttp://www.garaget.org/?car=263322

  7. #7
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 146
    Medlem#
    7182
    I bärande delar kommer den väl att bli så gott som fri från genomrostade delar i alla fall. Men som jag skrev i första inlägget så har den varit upplagad i början på 90-talet och då spacklades i princip hela bilen upp. På höger framskärm så har tex spacklet spruckit, har släppt en del på bakskärmen också och även på fler ställen. Båda dörrarna är helslut, värst är förardörren....

    Som sagt...


    Sista bilden är hur det ser ut på insidan bakom spacklet som håller på att avlägsna sig. Men om man skaffar fram ett par andra dörrar och monterar så är man en god bit på vägen. Det positiva är att vad man än byter till så blir det bättre...

    Även tanklocket är sönderrostat, men det har jag ett annat i bra skick liggandes. Denna bilen kommer aldrig att nå något utställningsskick... men med lite tur kommer det att bli en bil i hyfsat bruksskick som rullar många mil till.

    Mvh

  8. #8
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 146
    Medlem#
    7182
    Dags för en ny liten uppdatering! Denna gången är det framstolarna som ska få sig en omgång.

    En bild på donatorbilen, en välanvänd Saab 90.


    En bild på hur det såg ut innan. Som synes så har ena stolen varit bytt tidigare i bilens liv.


    Passagerarstolen urmonterad


    Nu till det jobbiga. Visade sig att stolsskenorna på den "nya" stolen inte stämde överens med den gamla. Lösningen fick bli att förlänga skenorna till den "nya" stolen ca 15cm. Efter förlängningen av skenorna så passade stolen perfekt.

    Det märks dock att skenorna är förlängda, när att när man skjuter stolen så långt bak som möjligt så hamnar ryggstödet ca 10cm från baksätets sittdyna. Gott om benutrymme fram, mindre med benutrymme bak... Det hade säkert gått och flyttat över hela stolsbotten men det kändes som att detta var enklare. Ser väl kanske inte så fint ut, men det fyller sin funktion väl.


    Förarstolen urskruvad och passagerarstolen på plats! Måste säga att stolarna är otroligt fräscha. De flesta stolar med ljus klädsel som man ser på skroten brukar för det mesta se otroligt slitna och lortiga ut, men dessa har klarat sig mycket bra. En närbild på monteringen också, sitter stadigt.


    Tyvärr har jag inga bilder på fästanordningen för förarstolen. Hursomhelst så slutade det med att jag fick offra höjdjusteringen av stolen för att kunna få dit den ordentligt.


    Och slutligen en helhetsbild. Trots att stolarna inte matchar dörrsidorna så tycker jag att det blev betydligt bättre, om inte annat mycket bekvämare. Färgen på baksidan av stolarna matchar i alla fall bilens lack väldigt bra.


    Jag plockade även baksäte från samma bil, men det har inte alls samma infästningar som baksätet som sitter i nu, så jag vet inte om det går att få dit utan allt för stora modifieringar. Det enklaste kanske är att försöka flytta över klädseln?

    Det var allt för denna gång, blir nog en uppdatering imorgon också.

    Mvh

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Hallhult/Småland
    Inlägg
    798
    Hej.


    Ser bra ut det här, kul med en projekt tråd med en kult 99:a sköna bilar det,Lycka till, mvh joakim.
    varför köra volvo när det finns SAAB??
    MVH JOCKE. Kör 9000 T, Bytt upp mig till en 2.3FTT chippad NÖJD.....
    http://www.garaget.org/?car=16431

  10. #10
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 146
    Medlem#
    7182
    Citat Ursprungligen postat av viggen959
    Hej.


    Ser bra ut det här, kul med en projekt tråd med en kult 99:a sköna bilar det,Lycka till, mvh joakim.
    Visst är det sköna bilar! Dags för en till uppdatering!

    Extraljus
    Då jag hade 2st så gott som nya Bosch RallyKnick liggandes så tänkte jag att det var lika bra och montera dem på 99an.

    De hade dock legat på en hylla i garaget några år så det krävdes en ordentlig tvätt och lite autosol på kromringarna för att få dem att se bra ut.


    En liten bild på den "nya" reflektorn och den gamla... Viss skillnad eller hur?


    Nästa steg var, logiskt nog, att skruva fast dem i sina fästen på bilen.


    Lite bättre bilder på kabeldragningen. Senare på kvällen kom jag på att det nog hade varit smartare och dragit varsin kabel till varje extraljus... Fast det har dock suttit monterat på detta vis innan utan problem, så jag antar att det kommer att fungera även denna gång.


    Extraljusen lyser ordentligt!


    Strålkastarinsatserna
    Som man ser på bilderna så är reflektorerna till huvudstrålkastarna väldigt matta och rostiga, speciellt den på förarsidan. Hade en i bra skick liggandes, den andra köpte jag på skroten för 60kr. Även den var i mycket fint skick, nästan finare än den jag hade liggandes.

    Ställde upp de "nya" insatserna för att se hur det kunde tänkas bli innan jag monterade.

    Den gamla bortskruvad. Tog lite tid då en skruv som höll ramen var väldigt rostig och inte gick speciellt bra att skruva lös...


    Här syns det ganska tydligt hur pass dålig den gamla reflektorn var. Jag behöver nog inte säga vilken som är den "nya"?


    Den nya på plats. Inte nog med att man får bra ljus, man slipper den missfärgade kittkanten som höll fast glaset på de gamla insatserna.


    Då var det dags för nästa sida...


    Gamla reflektorn bortplockad


    Här ligger den andra nya reflektorn bredvid de två gamla, viss skillnad....


    Och nu sitter båda på plats!


    Tyvärr har jag ingen bild på hur det lyser med de nya reflektorerna, men det kan inte vara annat än en förbättring.

    Som det är nu så ser det lite tomt ut med bara 2st extraljus, är ute efter 2st Bosch RallyKnick till så att jag får 4st som jag kan montera för att uppnå lite klassiskt rallystuk på pärlan. Någon som har ett par liggandes?

    Slarvade snabbt ihop något för att visa ungefär hur jag tänkt...


    Allt för denna gång... Blir en ny uppdatering imorgon, alternativt senare ikväll.

    Mvh

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    809
    Tjena!

    Det var ett litet trevligt projekt det här,blir ju kanoners.Å färgen på bilen/inredningen e ju bara för underbar,hehe. Tycker nästan det är lite kul å se rostbilder numera
    Å feta extraljusen är ju nästan ett måste i fronten på en 99:a, det hör till tycker jag

    Lycka till!

    Mvh.Peter
    Garaget.org
    900 T16-88 Projekttråd
    Pearlwhite og900 -84 Projekttråd

  12. #12
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 146
    Medlem#
    7182
    Tackar!
    Nästa uppdatering blir lite mer rostbilder... För rost fanns det gott om på denna bil. Hoppas bara att jag får tag på 2st extraljus till så jag får lite rallystuk på den.

    Mvh

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 546
    Citat Ursprungligen postat av joH900
    Tackar!
    Nästa uppdatering blir lite mer rostbilder... För rost fanns det gott om på denna bil.

    Mvh
    Du behöver en KRAFTIG bläster kan jag tro
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  14. #14
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 146
    Medlem#
    7182
    Citat Ursprungligen postat av csan
    Du behöver en KRAFTIG bläster kan jag tro
    Fast frågan är om det skulle bli något kvar om man blästrade den... Nu är det lite bättre i alla fall än innan.


    Nu dags för en till uppdatering! Denna gång blir det lite mer rostbilder...

    Eftersom vi ändå höll på och svetsade så ansåg vi det bättre att vi upptäcker skadorna själva än att SBP hittar dem. Detta för att maximera chansen att rulla igenom SBP utan anmärkningar.

    Efter lite knackande med en liten spetsig hammare såg det ut såhär...

    Och på undersidan... Inte mycket kvar av den balken!

    Efter lite kapanade och utprovning så blev det såhär. Ett plattjärn tjockare än balken var från början, borde göra det lite stabilare igen.

    Efter lite svetsande. Ligger även ett ordentligt plattjärn på undersidan balken.

    ...och lite mer svetsande.

    Undersidan av balken

    Nu är plattjärnen helsvetsade. Sitter som synes även en plåt i framkant nu.

    Och nu börjar det lika något... Vad är meningen med den där pluggen som sitter i golvet förövrigt? Verkade inte vara någon typ av dränering då den är massiv...


    Då var själva svetsningen klar, dags att grunda...

    Och sedan lite svart body på det. På undersidan sprutade jag bara på där det var svårt att komma åt med penseln.

    Och nu har jag lagt på underredsmassa så gott som överallt, lite kvar i övre vänstra hörnet.


    Allt för denna gång. Räkna med en till uppdatering imorgon!

    Mvh

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    molstaberg i mölnbo
    Inlägg
    228
    trevligt med flera 99or (specielt cc) på vägen.

    har själv en brunmet 76a

    har inte så mycket rost att bråka med bara ytrost under bilen.
    men en knöglig framskärm som måste bytas.
    900T -79 / 900gl -86
    99cc 2,1 16v -76

  16. #16
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 146
    Medlem#
    7182
    Får hoppas att den rullar igenom nu bara! Lite pyssel kvar än dock..

    OT: Hur går det med din 900T?

    Mvh

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    416
    Det där hålet finns även på min 79:a.

    Mvh Turbomupp
    Happy Festivus - for the rest of us!

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    molstaberg i mölnbo
    Inlägg
    228
    Citat Ursprungligen postat av joH900
    Får hoppas att den rullar igenom nu bara! Lite pyssel kvar än dock..

    OT: Hur går det med din 900T?

    Mvh
    alla projekt står stilla just nu. jobbat mycket men nu har jag tid igen.
    bad chefen att stoppa upp verkstan någonstans där solen aldrig skiner.

    får låna ett garage nu igen så nu åker b-212an i 99an och sedan blir det skärmbyte på 900an
    900T -79 / 900gl -86
    99cc 2,1 16v -76

  19. #19
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 517
    Medlem#
    5622
    Trevligt projekt Ska följa det med spänning!
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  20. #20
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 146
    Medlem#
    7182
    Citat Ursprungligen postat av henrikg
    Trevligt projekt Ska följa det med spänning!
    Tackar!

    Dags för ännu en uppdatering!

    Då bromsoken inte såg speciellt roliga ut och bilen ändå stod uppallad utan hjul så passade jag på att ge dem en liten uppfräschning.

    Höger bak, före

    Höger bak, efter...


    Vänster bak, före

    Vänster bak under bearbetning.

    Vänster bak klar!


    Höger fram, före

    Höger fram, under bearbetning

    Höger fram färdigmålad.


    Fixade sedan till lite mer höger bak...

    ...så att det ser ut som resten.


    Nu dags för sista oket, höger fram.

    Före slipning

    Halvvägs nu...

    Målat och klart!


    Betydligt bättre än innan måste jag säga. Frågan är hur bra färgen sitter bara...märks väl efter en stund antar jag.

    Räkna med en update imorgon också.

    Mvh

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Gifta in nycklar från skroten OG9-5
    Av MangeP i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2019-12-10, 09:52
  2. tändlås från skroten 9-3og
    Av slogis i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2014-03-20, 18:43
  3. noname turbo från skroten.
    Av LuffarN i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-08-24, 20:20
  4. Rädda en fin 900 T16-84 från skroten
    Av MX-5 i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-01-15, 11:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •