Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Olja i ic

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    173

    Olja i ic

    Hej

    Håller på att byta ic till en så kallad "kina ic" och upptäckte nu när jag hade av ena slangen till orginal ic att det var ganska mycket olja, hur mycket olja är "normalt" att det finns i ic?

    Eller får det absolut inte vara något utan det är bara att kassera turbon?


    MVH Joakim
    2 x 9-5 2.0t BioPower, en original och en konverterad

  2. #2
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 143
    Medlem#
    7182
    Det ska inte vara någon flod av olja när du vänder uppochned på ICn, men att det droppar lite försiktigt får väl klassas som "normalt". På min og900 hade det samlats en hel del olja i rörböjar och gummislangarna som ansluter tryckrör mot IC och spjällhus, den går dock fint och laddar på som den ska.

    Om bilen inte blåryker och/eller laddar dåligt finns det ingen anledning att byta turbo i "förtid", om man inte ska uppgradera till en större för lite extra mos dvs.

    Mvh

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 498
    Medlem#
    6973
    Det skadar absolut inte att tvätta IC'n invändigt om det sitter beläggning i denna. Oljan minskar värmeupptagningen och sänker IC'ns prestanda om jag inte fattat helt fel. Således inte att förakta.

    Annars kan man montera en oljefälla, typ från 9-5 för minska ansamlingen olja på trycksidan....


    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    173
    Tack för svaren, visade sig att det inte ens kom en droppe ur den =S
    2 x 9-5 2.0t BioPower, en original och en konverterad

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Kristianstad, Skåne
    Inlägg
    446

    olja i ic

    Citat Ursprungligen postat av Hyvens
    Det skadar absolut inte att tvätta IC'n invändigt om det sitter beläggning i denna. Oljan minskar värmeupptagningen och sänker IC'ns prestanda om jag inte fattat helt fel. Således inte att förakta.

    Annars kan man montera en oljefälla, typ från 9-5 för minska ansamlingen olja på trycksidan....


    Mvh
    Har en liten fråga bara i detta inlägg; Om man skall skölja ur ic:n vad skall man använda för medel då? Avfettningsmedel eller ngt ditåt?

    mvh
    Varför kör just JAG Talladega?
    Enkelt; Finns inte så många, black is beautiful och den går som bara faaan (den är ju chippad av chipsmats)!!!

  6. #6
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 143
    Medlem#
    7182
    Intercoolern kan du göra rent med hjälp av avfettning (har även för mig att jag läst att diesel fungerar fint?).

    Försök först att få så mycket som möjligt av oljan att droppa/rinna ur, ställ den på högkant eller liknande. När detta är gjort, spruta/töm i avfettning i intercoolern, nästa steg är att skaka den ordentligt. Töm sedan ur avfettningen, fyll på en omgång till och skaka om det fortfarande verkar vara olja kvar. Skölj sedan ur intercoolern ordentligt med vatten, varmt vatten är att föredra.

    För att få bort eventuella rester av avfettningen så kan man tömma i ordentligt med t-röd och skaka runt.

    Sen är det bara att låta den torka ordentligt och återmontera.

    Mvh

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Sprutar olja ur påfyllniningsröret, olja i expansionskärlet OG9-5 B235R
    Av AndreasOstman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2010-09-10, 21:23
  2. [LÖST] Skillnad på automat- och manuell växellådsolja ?
    Av Johmar i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-09-14, 15:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •