Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Kan man sänka tomgången OG9-5 2,3t

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    13

    Kan man sänka tomgången OG9-5 2,3t

    Min bil drar för mycket i stadskörning, en anledning anser jag är att tomgången ligger på 1000 varv och automaten driver på högsta växeln inne i stan om bilen växlat ner eller bromsat när jag släpper gasen hade insprutningen slagit ifrån som på motorbromsande bilar med manuell låda. Kan man gör något klokt och enkelt?
    Jag strävar mot en tyst, körglad och miljövänlig bil.

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Målilla
    Inlägg
    1 492
    Du kan inte sänka tomgången.Detta styrs av styrelektroniken. Du får nog dras med en något högre förbrukning. Kör med framförhållning.
    V70 D5 AWD snål och stark
    9-3 1.9TID Vector SportCombi
    9-5 2.3 Aero 2006 Nordic biopower st2

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av aeromagnus
    Du kan inte sänka tomgången.Detta styrs av styrelektroniken. Du får nog dras med en något högre förbrukning. Kör med framförhållning.
    Jo, det går alldeles utmärkt att justera tomgången. Det görs m.h.a. Tech II i, om jag minns rätt, intervaller om 25 rpm. Fick det justerat ett flertal gånger på min 9-5 Aero aut M/03 för att få bukt med rätt tråkiga vibrationer på tomgång med "D" i.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    STOCKHOLM
    Inlägg
    2 278
    KK->

    Hade du problem både när motorn var varm och kall. Vad la du din på för rpm? Lär väl iofs skilja mellan olika bilar. Kan vara värt att kolla på, tycker dels att min går hårt när den är kall på P men även ibland på D när motorn är varm. Kan ju var någon bussning som börjar tröttna också.

    //Jesper #1873
    Saab 9-5 SC 2,3t Biopower Vector Griffin -09
    Volvo V50 D5 2008 - vinteredition
    TLX801 du är saknad...

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av Jesper 1873
    Hade du problem både när motorn var varm och kall. Vad la du din på för rpm? Lär väl iofs skilja mellan olika bilar.
    Ja, både kall och varm. Blev bättre, men inte 100. Tror att det är väldigt individuellt från bil till bil. Vi testade med ett antal olika rpm, kommer inte ihåg vad vi lade den på till slut, men det fanns ett rpm-tal som var klart bättre än de närliggande.

    Meken som gjorde det första gången, på Svenska Bil i Täby, försökte förklara för mig att "ja, du vet tomgången är ju lite råare på Aeron eftersom den har andra kolvar, kammar och så"...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    STOCKHOLM
    Inlägg
    2 278
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Meken som gjorde det första gången, på Svenska Bil i Täby, försökte förklara för mig att "ja, du vet tomgången är ju lite råare på Aeron eftersom den har andra kolvar, kammar och så"...

    Mvh

    KK
    Äh.. han tog väl en rövare..

    Ska kolla lite på detta. Undra om den "råa" gången kan påverka framför allt balanskedjorna? Enligt folket på Promotor så byts det fler kedjor på automatade 2,3'or vs dom manuella. Eller om det helt enkelt beror på det större vridmomentet? I mitt fall var balanskedjorna nästan helt slut utan att kamkedjesträckaren var helt ute.

    //Jesper #1873
    Saab 9-5 SC 2,3t Biopower Vector Griffin -09
    Volvo V50 D5 2008 - vinteredition
    TLX801 du är saknad...

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Målilla
    Inlägg
    1 492
    Jodå jag menar att det går men inte mekaniskt

    Går med tech2 men att sänka tomgången 100rpm är ju bara onödigt.
    V70 D5 AWD snål och stark
    9-3 1.9TID Vector SportCombi
    9-5 2.3 Aero 2006 Nordic biopower st2

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av aeromagnus
    Går med tech2 men att sänka tomgången 100rpm är ju bara onödigt.
    Nja, det kan faktiskt göra större skillnad än man tror...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

Liknande ämnen

  1. Höja tomgången? 9000 2,3t -94
    Av joan-9000 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-12-03, 15:13
  2. Att sänka eller inte sänka OG9-3 5D 225/45-17
    Av Fosse i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2006-08-04, 18:18

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •