Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Grensats/kablage för kupévärmare 9KCS-92

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 546

    Grensats/kablage för kupévärmare 9KCS-92

    Funderar på att komplettera med uttag för kupévärmare. Finns redan en insticksvärmare i blocket för motorn.

    Frågan är nu var lämpligaste stället är att gå igenom torpedväggen? Var bör grenkontakten lämpligast monteras?

    Även tips på säljare/tillbehör(i STHLM) av grensatser mottages tacksamt
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Mölnbo
    Inlägg
    957
    vad är det för värmare då?
    Det är ju olika kontakter beroende på om det är tex defa el calix.
    Garaget Facebook instagram
    Frågan är inte OM något kommer att rasa.Frågan är bara när och hur spektakulärt? Mvh Åke Jahnson.
    Quicksand´s got no sense of humor

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 546
    Citat Ursprungligen postat av Mr cba
    vad är det för värmare då?
    Det är ju olika kontakter beroende på om det är tex defa el calix.
    Tror att det är en Calix - stor klump som sitter framför/under kofångaren. Värmaren är en insticks-modell som sitter på framsidan av blocket i fryspluggen närmast lådan.

    Min egentliga frågeställning löd: ..var lämpligaste stället är att gå igenom torpedväggen med grenkabeln från grenkontakten? hur detta har med om det är Calix eller Defa har jag svårt att förstå?
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  4. #4
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av csan

    Tror att det är en Calix - stor klump som sitter framför/under kofångaren. Värmaren är en insticks-modell som sitter på framsidan av blocket i fryspluggen närmast lådan.

    Min egentliga frågeställning löd: ..var lämpligaste stället är att gå igenom torpedväggen med grenkabeln från grenkontakten? hur detta har med om det är Calix eller Defa har jag svårt att förstå?
    Calix och Defa har med största sannolikhet olika utseende på kontakter så att köpa första bästa kabelsats och tro att det fungerar går nog inte sådär jättebra. Har du en Defa motorvärmare passar en Defa kabelsats. På Calix passar kabelsats från Calix.

    Lika logiskt som att en mobilladdare till Nokia inte passar på Sony Ericsson...

    Lämpligast är nog att du går igenom genomföringen som finns i akvariet på höger sida av bilen. Då hamnar du ovanför passagerarsidans fotbrunn... Du får nog plocka bort handskfacket (och naturligvis plastkåpan ovanför akvariet) om du ska nå enkelt, men annars är det inga större problem.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 546
    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Lämpligast är nog att du går igenom genomföringen som finns i akvariet på höger sida av bilen. Då hamnar du ovanför passagerarsidans fotbrunn... Du får nog plocka bort handskfacket (och naturligvis plastkåpan ovanför akvariet) om du ska nå enkelt, men annars är det inga större problem.
    Ok - akvariet höger sida. Finns där en gummiplugg som man kan använda? Bilen har ACC så där sitter också förångaren längst till höger i akvariet. Krockar den med genomföringen så man måste borra upp ett separat hål? eller går den fritt från förångaren?
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  6. #6
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av csan

    Ok - akvariet höger sida. Finns där en gummiplugg som man kan använda? Bilen har ACC så där sitter också förångaren längst till höger i akvariet. Krockar den med genomföringen så man måste borra upp ett separat hål? eller går den fritt från förångaren?
    Nja. Tror inte det finns någon "ledig" plugg om man säger så, men bilen har ett gäng kablar som går in där redan via en gummigenomföring om jag inte minns fel. Det bör gå att böka in en extra kabel där.

    Jag drog in en rätt tjock strömkabel där på min gamla 9000 och på den har jag starkt för mig att kupévärmarkabeln gick in där också, så det bör finns nog plats för det.

    Rören till ACC,n går inte in tillsammans med kablarna utan kabelgenomföringen går in alldeles under rutan, strax under högtalaren på höger sida inne i bilen. Kylrören till ACC,n går mer mitt i bilen, så den enda gången man egentligen behöver bry sig om de är om man måste korsa dem någonstans för att få ut kabeln i motorrummet..

    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

Liknande ämnen

  1. Saab 9kCS 2.0i MY95
    Av Chess i forum Projekt
    Svar: 48
    Senaste inlägg: 2011-03-23, 21:06
  2. Vad skiljer plasten på en 9kCS .92 och en CSE från tex -96
    Av descrator i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-02-01, 15:00
  3. Kablage för kupévärmare i 9-3SS
    Av 170KJ i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-01-15, 21:56
  4. 235/40-18" på dinosar bak på en 9kcs...
    Av rabies i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-04-05, 23:16
  5. lossa klädsel bak? (9kcs)
    Av tvingjohan i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-12-24, 20:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •