Hej!

Tänkte E85-konvertera bruks/vinterbilen lite i väntan på att det riktiga projektet sjösätts. Bilen det gäller: 9000 Turbo -87, dvs ej kat eller DI. Otrimmad förutom 2,5" halvsats.

Sneglade på denna tråden: http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=195761 och blev rejält sugen på en liknande konvertering.

Mitt första steg är tänkt som en ren E85-fulkonvertering. Nästa steg vore att piska upp effekten lite. Skruva APC + 3" downpipe. Sen får det nog räcka...


Räknade lite på spridarna som sitter i bilen nu 0280 150 712 och får fram att dessa flödar ca 245cc/min @ 3bar och 90% DC.

Om man byter till röda spridare (431or, flödar ca 348cc vid samma förhållanden) så ökar man bränsletillförseln med ca 40%. Detta borde ju räcka för att täcka den extra bränslemängden som krävs med E85. Frågan är om det blir för mycket bränsle? Eftersom bilen inte har lambda så kan det ju inte regleras lika bra som på nyare bilar? Är bränslechip ett måste? Jag tänkte låta original 2.8bars BTR sitta kvar om det har någon betydelse för frågan...


Mvh