Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25

Ämne: 18T #7 Vs. KKK K24 (S60R) - skillnad i spoolup?

  1. #1
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973

    18T #7 Vs. KKK K24 (S60R) - skillnad i spoolup?

    Hejsan!

    Funderar på vilket av ovan nämnda agg som ger bäst spoolup och körbarhet? Har sökt men inte funnit svar.

    Har även läst mig till att K24'an ogillar laddtryck över 1.5bar men trots detta orkar med lite mer effekt på topp än 18T #7, betyder detta att den är mycket segare?


    Övrigt tänkt recept:
    Saab 9000 -94.
    2.3 kortmotor (T5).
    Siemens Deka 630cc.
    E85.
    Kina-IC.
    3" avgas inkl. downpipe.
    Original mapsensor.
    Program av nån större leverantör.
    Koppling mm tar vi en annan gång...


    Bonusfråga: hur funkar aggen med samma recept fast 2.0? lämpligt?

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  2. #2
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 258
    Medlem#
    3186
    18T svarar snabbare, lite svårt att säga hur mycket snabbare dock.
    Inte funderat på en 19T #7? Den klarar nästan lika mycket som en KKK24.
    ///Mackanized
    Tillbaka

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    skogen
    Inlägg
    5 057
    Körde en 9-5 2.0t med ett 18t 7#, 630cc mm i rototest idag.
    Gav 400Nm i motorn vid 2700rpm och 450Nm vid 3200rpm.

    "hyfsad" spool upp på de aggen.

    MVh Sasse
    Chaos, panic and disorder ... my work here is done.
    Never argue with a idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    406
    Har testat KKK-K24 under cirka 300mil. Med ett laddtryck mellan 1,5/2,0bar. Inget onormalt glapp eller skada på turbon. Iofs rätt så låga mil men med mycket laddtryck.

    /Mvh
    Kör: Saab 900 Talladega -97 MapTun Individual 574Hk/710Nm i motorn, 516,6 på hjulen! E85 Sommaren 2009 uppskattningsvis 650hk+
    Garaget

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Citat Ursprungligen postat av Mackan
    18T svarar snabbare, lite svårt att säga hur mycket snabbare dock.
    Inte funderat på en 19T #7? Den klarar nästan lika mycket som en KKK24.
    Lättare att hitta ett fint 18T, samt att jag läst att 19T-kompressorn sliter hårdare på agget. Rätta mig gärna.

    Citat Ursprungligen postat av Sasse
    Körde en 9-5 2.0t med ett 18t 7#, 630cc mm i rototest idag.
    Gav 400Nm i motorn vid 2700rpm och 450Nm vid 3200rpm.

    "hyfsad" spool upp på de aggen.

    MVh Sasse
    På E85?

    Vad menas med "hyfsad" spoolup? Ironi som jag inte fattar? Jämfört med original T25 eller?

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens
    På E85?

    Vad menas med "hyfsad" spoolup? Ironi som jag inte fattar? Jämfört med original T25 eller?
    Ingen ironi alls tror jag. 400 Nm i maskin vid 2.700 rpm på en "sketen" 2,0:a är inte kattskit.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 168
    400Nm vid 2700 varv säger väl ingenting om spool-up?

    Är inte spool-up ett uttryck för hur snabbt turbon vaknar till liv och ger dig laddtryck efter det att du t.ex. stämplat fullgas?

    Alltså, vid växling så går du från kanske -0,7 bar till +1,5 bar på 1 sekund.
    Ett aggregat som gör detta på 0,5 sekunder under samma förhållanden har väl bättre spool-up?

    Eller har jag fått det helt fel?

    NÄR detta händer, vid vilket varvtal, har väl mer med turbons fysiska beskaffenheter beträffande turbinhus att göra och borde inte blandas ihop med spool-up?

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 802
    Medlem#
    5228
    kkk:n har sjukt bra spoolup den med. Vet inte hur många som testat men jag har kört med en sån på min bil i 3000 mil. Även ägarna efter mej vart imponerade.

    ca 1.8 bars ladd vid 3000 varv och 1.6 vid 6500 när vi eldade på som värst. SKulle våga påstå att skillnaden är försumbar mellan 19t och kkk.

    Mvh Fredrik
    9-5 2.3T BioPower MapTun

  9. #9
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 911
    Medlem#
    2959
    Citat Ursprungligen postat av Freeboo
    ca 1.8 bars ladd vid 3000 varv och 1.6 vid 6500 när vi eldade på som värst. SKulle våga påstå att skillnaden är försumbar mellan 19t och kkk.

    Mvh Fredrik
    Håller den för det laddet i din bil är det nog något fel som är trasigt då alla andra trimmare säger att KKK-aggen inte tål höga laddtryck. Absolut inte förbi 1,5. Helst inte över 1,2.
    Sen ska man nog kolla närmare på turbospec om man tänker köra en KKK på en 2,0 eller mindre motor. Vet att Autotech inte använder den snurran på S40-bilarna för den lirar helt enkelt inte med så små motorvolymer.

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 802
    Medlem#
    5228
    Som sagt. Eldade på som värst nånstans därikring.

    Men det sansades till runt 1.6 bar från nånstans vid 2600 varv upp till 7000.
    Vet inte riktigt va de blev för effekt efter alla justeringar men bra gick den.,

    /F
    9-5 2.3T BioPower MapTun

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    406
    En annan nackdel är ju att KKK-K24 arbetar på ganska höga temperaturer. Sen tror jag det är mycket snack också om att dom är extremt känsliga för höga laddtryck etc.
    Kör: Saab 900 Talladega -97 MapTun Individual 574Hk/710Nm i motorn, 516,6 på hjulen! E85 Sommaren 2009 uppskattningsvis 650hk+
    Garaget

  12. #12
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 911
    Medlem#
    2959
    Citat Ursprungligen postat av svedberg
    En annan nackdel är ju att KKK-K24 arbetar på ganska höga temperaturer. Sen tror jag det är mycket snack också om att dom är extremt känsliga för höga laddtryck etc.
    Snack brukar grunda sig i något. Är ganska många som rasat. Sen om det beror på laddtryck eller ej vet inte jag. Det är vad ryktet säger. Funkar det för dig är det ju bara att vara nöjd och glad.

  13. #13
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 893
    Citat Ursprungligen postat av Stoffe #2959
    Snack brukar grunda sig i något. Är ganska många som rasat. Sen om det beror på laddtryck eller ej vet inte jag. Det är vad ryktet säger. Funkar det för dig är det ju bara att vara nöjd och glad.
    Problemet låg väl i en första serie som sedan ersattes med nya agg. Dock är nog största delen av de agg som rasat agg utan någon form av nr på sig och från denna omgång.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  14. #14
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 911
    Medlem#
    2959
    Citat Ursprungligen postat av Sebastian

    Problemet låg väl i en första serie som sedan ersattes med nya agg. Dock är nog största delen av de agg som rasat agg utan någon form av nr på sig och från denna omgång.
    Haha, finns väl en viss risk för att detta stämmer. Tur att man inte handlar nummerlöst...

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Oj, vilken respons!

    Citat Ursprungligen postat av KK

    Ingen ironi alls tror jag. 400 Nm i maskin vid 2.700 rpm på en "sketen" 2,0:a är inte kattskit.
    Nej verkligen inte, låter som ett välfungerande recept med roligt klös OCH bibehållit bruksvärde. Hade varit intressant vad samma setup fast med KKK hade gett. Men eftersom expertisen anser att den hade varit grinig pga motorvolymen lär det vara svårfunnet. Undrar även vilka laddtryck som krävs för att nå de sifforna som bromsades. Har ju tänkt mig ett sansat laddtryck, med bibehållen original mapsensor samt laddtryckspärr. Var hamnar man då? Vill helst undvika att vara försökskanin utan håller mig hellre till någorlunda utprövade koncept. Fördelen som jag ser med 2.0 framför 2.3 är att det inte går lika hårt åt växellådskontot, åtminstone i teorin...

    Jag har uppfattat prisbilden till KKK's fördel. Kostar väl runt hälften av vad ett 18T går på? Men det kanske påverkas av att onumrerade agg florerar?

    Freebo>> Antar att det var en 2.3'a som du piskade, right?

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  16. #16
    Helt original GULSAABs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Lindsdal
    Inlägg
    968
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens
    Oj, vilken respons!



    Nej verkligen inte, låter som ett välfungerande recept med roligt klös OCH bibehållit bruksvärde. Hade varit intressant vad samma setup fast med KKK hade gett. Men eftersom expertisen anser att den hade varit grinig pga motorvolymen lär det vara svårfunnet. Undrar även vilka laddtryck som krävs för att nå de sifforna som bromsades. Har ju tänkt mig ett sansat laddtryck, med bibehållen original mapsensor samt laddtryckspärr. Var hamnar man då? Vill helst undvika att vara försökskanin utan håller mig hellre till någorlunda utprövade koncept. Fördelen som jag ser med 2.0 framför 2.3 är att det inte går lika hårt åt växellådskontot, åtminstone i teorin...

    Jag har uppfattat prisbilden till KKK's fördel. Kostar väl runt hälften av vad ett 18T går på? Men det kanske påverkas av att onumrerade agg florerar?

    Freebo>> Antar att det var en 2.3'a som du piskade, right?

    Mvh
    Finns ju en liten nackdel medd kkk24 också, som att delar av turbinbladen lossnar Tex kanske hjälper till att hålla nere priset också

    Men i några fall verkar det ju funka bra och i vissa inte.
    Jag skulle nog satsat på en 18-19T i stället, verkar ju vara stabilare snurror

    Mats

  17. #17
    Steg 5
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    skogen
    Inlägg
    5 057
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens

    På E85?

    Vad menas med "hyfsad" spoolup? Ironi som jag inte fattar? Jämfört med original T25 eller?

    Mvh
    Ja, på e85.

    Det jag menade var att det är grym spool upp på Td04 aggen och att de funkar riktigt bra.

    De verkar inte heller gå att ha sönder hur mycket man än laddar och pressar dem

    Mvh Sasse
    Chaos, panic and disorder ... my work here is done.
    Never argue with a idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

  18. #18
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    3 008
    Citat Ursprungligen postat av svedberg
    En annan nackdel är ju att KKK-K24 arbetar på ganska höga temperaturer. Sen tror jag det är mycket snack också om att dom är extremt känsliga för höga laddtryck etc.
    Som jag har förstått det så är det just Saabs höga turbotempraturer som KKK-K24 inte klarade. En orginal 9-5 Aero kan ju komma upp i 980c

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Inlägg
    1 480
    Citat Ursprungligen postat av negative

    Som jag har förstått det så är det just Saabs höga turbotempraturer som KKK-K24 inte klarade. En orginal 9-5 Aero kan ju komma upp i 980c
    Vad jag vet så är K24an specad till 1050 grader i avgastemp och det är högre än de flesta andra turbos.

    Jag körde K24an på S60in och har inget att klaga på. Bra respons och bra tillförlitlighet, iofs laddade jag bara 1.3 bar. Det sägs att snurran är känslig för höga mottryck på oljereturen.

    Frågan är om det finns något annat än seriesnurrorna ute nu. De tidiga prototyperna verkade pumpa mer luft men sprack i turbinen och hade sämre tillförlitlighet enligt de som testat.
    F.d 9-5 Aero -00 och 99 Turbo -78

  20. #20
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av Sasse
    De verkar inte heller gå att ha sönder hur mycket man än laddar och pressar dem
    Vi får se...jag gör ett ärligt försök i alla fall...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

Liknande ämnen

  1. Turbo med seg spoolup?
    Av beatone i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-02-27, 17:05
  2. s60r turbo i 9k Talladega -88?
    Av Frille^saab i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-03-08, 13:12
  3. Saabs svar på Volvo S60R?
    Av Joachim 2084 i forum Allmänt
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2005-10-01, 11:13
  4. 9k 2,0t BSR steg1 vs. 9-3 185 cab. Spoolup mm
    Av hagan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-06-29, 21:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •