Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Vilket huvudinstrument passar i 900ng 2.3i

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    14

    Vilket huvudinstrument passar i 900ng 2.3i

    Min 900ng har under en längre tid glappat i huvudinstrumentet. Det klassiska felet där alla mätare, belysning av dessa och varningslampor etc. slocknar. Insrumentet är omlött flera gånger och nu är det ingen ide att göra det igen eftersom lödpunkterna har blivit lite väl slitna :blush:.

    Eftersom min 900 är en 2.3i sitter det instrument som har digital tripp samt hastighetsmätare som är graderad (10?), 30, 50, 70 osv till 250. Instument från denna modell växer ju inte direkt på träd och de som finns har oftast suttit i bilar som gått en bra bit över 20000 mil varvid risken för att dessa också glappar är ganska stor (antar jag).

    Vad jag funderar över är hurvida en mätare från en annan motorversion (ex 2.0i) passar och fungerar i min bil. Det är ju ganska lätt att hitta instrument från bilar som gått under 15000 mil. Måste jag hålla mig till instrument från 900ng eller passar även instrument från 9-3og?

    Tack för svar

    /Mikael

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 127
    9-3 passar garanterat inte, den måste ha TWICE och DICE för att funka.
    Däremot så ser det väl exakt lika ut på alla ng900 som inte har analoga trippmätaren (dvs snikesnik).
    Om den sen har turbomätare eller inte gör ju inte så mycket, den kommer ju bara att gå upp till gränsen mellan vitt och gult när man har en sugis

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 508
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av bollman
    9-3 passar garanterat inte, den måste ha TWICE och DICE för att funka.
    Däremot så ser det väl exakt lika ut på alla ng900 som inte har analoga trippmätaren (dvs snikesnik).
    Om den sen har turbomätare eller inte gör ju inte så mycket, den kommer ju bara att gå upp till gränsen mellan vitt och gult när man har en sugis
    är ju klart häftigare med turbomätare, går de inte koppla den till nått kul så den visar mer ladd?

    de är väl bara S modellerna av ng900 som har den analoga mätaren

    kan man inte plocka bara själva "milmätaren" från de gamla huset eller sitter allt ihop?
    men borde ju inte va så svårt att hitta ett beg, kolla www.kmbildemontering.se där handlar jag alltid, de har möjlighet att skicka.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    1 233
    Medlem#
    13784
    Mätare med analog tripp (och utan varvräknare) sitter framför allt i bilar som inte ens heter "s", riktigt grundutrustade bilar alltså, men även i en del s-bilar. Oftast på 2,0i dock.
    ---------------------------------
    9-3 cabrio '99

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    14
    Jag tror att det ska gå att skruva loss trippen men passar den på ett instrument med analog dito. Det viktiga för mig är att se hastighet, varvtal, motortemp och soppanivå.

    Men man borde alltså kunna stoppa in ett instrument från en snikvariant och det ska fungera? Skiter det sig med SID2 då?

    /Mikael

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    1 233
    Medlem#
    13784
    Citat Ursprungligen postat av johmi
    Det viktiga för mig är att se hastighet, varvtal,

    Då funkar ju inte snikvarianten, eftersom den saknar varvräknare!
    ---------------------------------
    9-3 cabrio '99

Liknande ämnen

  1. Vilket enkelmassesvänghjul passar 9-3ss aero?
    Av supermannen i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-12-13, 13:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •