Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Oljeplugg som läcker! [Fixat]

  1. #1
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989

    Oljeplugg som läcker! [Fixat]

    Har upptäckt att min oljeplugg läcker! Bytte kopparbrickan sist jag bytte olja, men nu efter 400 mil så har det börjat droppa lite, drog åt lite hårdare men det verkar inte hjälpa!

    Nån som vet om det går bra att använda gängtejp på oljepluggen & om det tål värmen? Annars har vi flytande gängtätning på jobbet, kanske funkar bättre. Men det sätter sig rätt bra!

    Vill hellst inte använda nåt förutom oljeplugg & kopparbricka, men det är ju mindre skoj att hälla på ny olja om det vill börja läcka igen!


    Någon som har några knep?

  2. #2
    oljan blir ca 110 grader, det verkar jobbigt, säker på att det läcker där? och inte uppe i packningen eller toppen. det borde inte vara märkbart om det ska läcka ifrån den skruven även om brickan är använd. mjukbricka funkar bäst.

  3. #3
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989
    Har kollat noga om oljan kommer högre uppifrån & sen torkat av tråget så att jag ska kunna se var det kommer ifrån & det kommer från undersidan av pluggen. Finns ingen olja ovanför!

    Får köpa ny plugg, bricka & byta olja & filter i helgen så får jag se om det hjälper!

    Mjukbricka... vad är det?

  4. #4
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 614
    Inga problem med gängtape på pluggen. Kolla bara att tråget inte har spruckit runt plugghålet och att det är därför den läcker. Jag kan tycka att dagens kopparbrickor är rätt hårda också så man får dra åt skapligt hårt för att det inte skall läcka. Inte överdrivet hårt dock, inte mer än 25nm.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  5. #5
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 856
    Hej !

    Jag röstar emot gängtape, den kan komma in i pumpen osv....
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  6. #6
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Jag röstar emot gängtape, den kan komma in i pumpen osv....
    Gillade inte heller min idé om gängtejp, känns helt enkelt inte rätt!

    Har kollat upp att Permabond A1044 som vi har på jobbet ska kunna funka fint. Det tål bla olja, upp till 150° & kräver 18Nm för att lossa så att det ska sätta sig så jag inte får loss pluggen behöver jag inte vara rädd för. Spaltfyllnad upp till 0,5mm så det borde täta!

    Får testa, får ta lagom mycket så att jag inte får in det i oljan bara!

  7. #7
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 636
    Citat Ursprungligen postat av Börne

    Gillade inte heller min idé om gängtejp, känns helt enkelt inte rätt!

    Har kollat upp att Permabond A1044 som vi har på jobbet ska kunna funka fint. Det tål bla olja, upp till 150° & kräver 18Nm för att lossa så att det ska sätta sig så jag inte får loss pluggen behöver jag inte vara rädd för. Spaltfyllnad upp till 0,5mm så det borde täta!

    Får testa, får ta lagom mycket så att jag inte får in det i oljan bara!
    18 Nm? Menar du att det behövs 18 Nm vridmoment för att lossa skruven som det sitter på?
    M5 som M24 oavsett arean eller menar du att det behövs 18 N/mm2 för att förbandet ska ge efter?
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Hallhult/Småland
    Inlägg
    798
    Hej, kolla som sakt så att det inte har spruckit runt gängan, jag hade INTE lagt dit någon låsning el tätning, kan kosta mycke svet blod o tårar när du skall ha bort den, köp en ny o ny bricka, o torka rent ordentligt så det inte ligger en massa skit ivägen, testa det först innan en massa klet o skit, bara vad jag hade gjort,Lycka Till, mvh joakim.
    varför köra volvo när det finns SAAB??
    MVH JOCKE. Kör 9000 T, Bytt upp mig till en 2.3FTT chippad NÖJD.....
    http://www.garaget.org/?car=16431

  9. #9
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989
    Citat Ursprungligen postat av mågis

    18 Nm? Menar du att det behövs 18 Nm vridmoment för att lossa skruven som det sitter på?
    M5 som M24 oavsett arean eller menar du att det behövs 18 N/mm2 för att förbandet ska ge efter?
    Kollade lite tokigt tror jag

    Så här står det! Skjuvhållfasthet 17 N/mm2


    Ska kolla på det ordentligt i helgen & rengöra riktigt noga innan jag sätter dit ny plugg med bricka. Skiter nog i att använda nåt. Är som sagt själv tveksam till det, men så jävla trist om man nu byter olja & det läcker igen!

    Hoppas bara inte tråget spruckit, är det vanligt? Har ju liksom inte våldat nåt när jag bytt innan!

  10. #10
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 614
    Citat Ursprungligen postat av Börne

    Gillade inte heller min idé om gängtejp, känns helt enkelt inte rätt!

    Har kollat upp att Permabond A1044 som vi har på jobbet ska kunna funka fint. Det tål bla olja, upp till 150° & kräver 18Nm för att lossa så att det ska sätta sig så jag inte får loss pluggen behöver jag inte vara rädd för. Spaltfyllnad upp till 0,5mm så det borde täta!

    Får testa, får ta lagom mycket så att jag inte får in det i oljan bara!
    Både gängtape och tätningsmedel är ju lite tattarlösning, men gängtape funkar om man lägger på lite sparsamt och inte allt för långt in på gängorna, samt rensar gängorna noga när man lossar pluggen.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  11. #11
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 614
    Citat Ursprungligen postat av Börne
    Last quote does not exists!
    Jag vet flera fall där tråget spruckit runt plugghålet pga av för hård åtdragning samt om man använt kopparbrickan upprepade gånger så den komprimerats så mycket att konan på pluggen går emot hålet och pressar det utåt.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  12. #12
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989
    Citat Ursprungligen postat av 9000CSE
    Jag vet flera fall där tråget spruckit runt plugghålet pga av för hård åtdragning samt om man använt kopparbrickan upprepade gånger så den komprimerats så mycket att konan på pluggen går emot hålet och pressar det utåt.

    Ok... men som sagt så har jag inte spänt hårt & alltid bytt bricka, får hoppas på nåt annat!

  13. #13
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 636
    Prova med ny kopparbricka som du glödgar med tändaren innan du monterar den. Då blir den helt avhärdad och väldigt mjuk och smidig...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  14. #14
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989
    Citat Ursprungligen postat av mågis
    Prova med ny kopparbricka som du glödgar med tändaren innan du monterar den. Då blir den helt avhärdad och väldigt mjuk och smidig...
    Tack... Bästa tipset hittils, att jag inte tänkt på det själv!

  15. #15
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989
    Nu är det fixat!

    Har bytt oljetrycksgivaren sen var det inget oljespill längre! Såg den oljan innan, men fick för mig att det var sedan packboxen i lådan gick & att det stänkt upp... lite slarvig felsökning måste jag erkänna

    Det blev värre & värre med, så nu såg man verkligen var det kom ifrån!

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Läcker mycket kylarvätska OG9-5
    Av KenZo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2017-07-06, 08:00
  2. [LÖST] Avgassystemet läcker. därav hög CO och låg lambda? NG900
    Av kapaved i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2007-04-25, 18:48
  3. *FIXAT*Luftläckage ng900 *FIXAT*
    Av 900R i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-10-03, 20:46
  4. [LÖST] Behöver hjälp ng900- 96
    Av 900R i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2005-08-10, 12:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •