Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Tankar om chiptrimning

  1. #1

    Tankar om chiptrimning

    Hallå allihop,
    sitter med en ganska nyinköpt 9-3 -98 185hk och är lite sugen på att sätta in ett chip i den. Skall börja med att be om ursäkt ifall vissa frågor är besvarade på forumet, sökfunktionen är inte alltid min vän och jag tar gärna emot länkar till relevanta trådar!

    Först vill jag bara kolla att jag har uppfattat chiptrimning korrekt, visst är det så att dom byter ut en box (vad den nu heter) och att man inte får behålla sin gamla, dvs inte kan byta tillbaka?
    Ett sätt att kunna byta tillbaka skulle vara ppc jag läste något inlägg om. Fungerar detta som en steg1-chippare för en specifik bil eller exakt hur fungerar den?

    Har ju hört att bilen bland annat skall dra mindre och efter att ha läst http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=160805 så blev jag glad, skulle dock vara glad om någon förklarade BTR-siffran för mig (att det är T5 har jag koll på).

    Har också surfat runt på lite olika trimfirmor (uteslöt Hirsch snabbt av kostnadsskäl) men övriga ligger ganska lika prismässigt så nu undrar jag lite om skillnaderna dom emellan.
    Är det någon som har effektdiagram över chipen förutom BSR och börjar turbon arbeta vid samma varv för alla system?
    Har man någon möjlighet att själv påverka hur dom programmerar chippen eller är det förspecade program som dom bara kör in?
    Nordic har lägre specar för sitt steg1-system, finns det någon anledning till detta?
    Skiljer sig bränseförbrukningen åt mellan de olika chipen?

    Sen allmänt, att koppling slits mer och lite andra delar också men är det något särskilt man skall tänka på om man chippar bilen?


    Tacksam för alla relevanta länkar och synpunkter!

    /Fredrik

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 562
    Välkommen!

    De byter inte ut din box, den modifierar den bara. För att sprarspara tid har jag hört att BSR har färdiga boxar på hyllan, men det spelar kvitta, du hade haft en identisk box om de endast modifierat programvaran i din nuvarande box. Du kan självklart köpa en extra box på skroten, eller av din trimleverantör och på det sättet byta mellan de båda.
    (Är du nervös för besiktning kan du bara rycka en säkring så är det problemet näst intill löst. Säkringen för APC.)

    PPC kan ses som ett steg 1 då bara programvaran ändras. Vet inte om man kan skicka in ett steg 3 på PPC'n om man har avgassystemet, tycker det låter troligt. Ring BSR och fråga
    Du skrev att du hade T5? Då är väl inte PPC ett alternativ..? Eller så är det bara jag som inte visste att det fanns ppc till t5.

    BTR betyder BränsleTryckRegulator, den tråden du läst vill trådskaparen ha reda på om och isåfall hur förbrukningen diffar mellan bränsletrycken beroende på styret. 3.0 BTR betyder bränsletryck upp till 3bar. 1 bar = 100kPa = 1,02 kg/cm2.

    Om jag varit du hade jag satsat på Nordic eller Maptun. De två största SAAB-aktörerna som har stor erfarenhet och gott rykte. Du har möjlighet att påverka programmet om du hostar upp en extra slant, då det isåfall blir ett individuellt program.

    Nordic har lägre spec än.. BSR? Hursomhelst, jämför du Nordic Maptun och BSR's steg 1 så är de nog ganska likvärdiga. Du kan självklart åka in till respektive firma och få be att provköra programmet och sedan avgöra vilket du vill köpa.

    Med ett steg 1 är det självklart lite högre slitage än med originaleffekten, men det ligger inom ramarna för "riskfritt".

    Nåt du ska tänka på är att du kommer vilja ha mer när du kört ditt steg 1 några veckor. Det är farligt att tänka på detta viset

    För att läsa på lite om trimleverantrörer kan du kika här:

    http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=156540
    http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=142450
    http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=118826
    http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=74853

    Mvh
    ng900 2.0t -97 Projektet - 393hk/517nm - Bilen som äääntligen går som sig bör!
    Bilen på Garaget

  3. #3
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 901
    Medlem#
    2959
    PPC finns inte till din bil vad jag kan utläsa.

    För att trimma din bil laddas ny mjukvara ner i din styrenhet. Det går även att byta ut styrenheten t ex om du vill behålla din original och kunna skifta mellan dessa båda.

    De siffror BSR anger på sin hemsida till din bil är mätt på annat sätt än t ex Nordics mätmetoder. Därför kan det mycket väl vara så att Nordic ger mer effekt.
    Något som inte spelar så stor roll då du med lätthet kan få t ex 240 hk hos Nordic genom att be om lite mer påställt program än standard. Dvs du kan hos dom själv vara med och påverka hur ditt trim ska fungera och välja hur mycket vrid och effekt du vill ha, hur snabb gasrespons osv.

  4. #4
    Tackar så mycket för svaren, hade helt missat att PPC inte var för T5 men efter att ha läst trådarna jag fick länkade så känns det inte så aktuellt oavsett...

    Att nordic har lägre specar baserar jag på att de skriver 220hk 330Nm på steg1 när "alla andra" ligger närmre deras steg 2 - 240hk 350Nm - i effekt... Men att kunna påverka själv smäller klart högre än en effektsiffra på pappret!

    Om fler har länkar och åsikter så tar jag gärna emot dom också! Trevligt att ha hört vad folk tycker och tänker innan jag snackar med firmorna...

Liknande ämnen

  1. Speedparts chiptrimning
    Av ekman666 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2013-05-13, 20:00
  2. Chiptrimning vid höga mil?
    Av Ivan-9-3 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2011-03-07, 00:54
  3. Chiptrimning.
    Av Falcy i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-01-12, 16:13
  4. cc power chiptrimning
    Av grekholm i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 57
    Senaste inlägg: 2007-03-20, 15:32
  5. chiptrimning
    Av fidde1986 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-03-19, 13:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •