Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Placering av sportluftfilter på 9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Svenljunga
    Inlägg
    15

    Placering av sportluftfilter på 9-5

    Nu har ja letat runt som en tok o inte hittat va ja vill åt..
    Vart har ni placerat era sportluftfilter på era 9-5er?
    Va jag har förstått så är de bäst i sätta de bakom blinkerslampan där originalburken har suttit, Men då skvätter de ju upp vatten på filtret..oavsett hur högt upp ja får upp de.. O inne i motorrummet är inte o tänka på iom att den suger in varmluft.
    Så vart sätter ja de utan att den får in varmluft eller vatten?
    Saab 9-5 2.3t småmoddad

  2. #2
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 036
    Medlem#
    6220
    Hej!

    Vad ja vet så är det nog ingen som satt ett öppetfilter på något annat ställe än där boxen sitter när det gäller 9-5, men mitt råd är att glömma allt vad öppetfilter heter och köra med orginal det funkar alltid bäst.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  3. #3
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989
    Byt hellre till det nya större luftintagningsröret!

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Hej,

    Hur mycket har du tänkt trimma bilen och vad har du gjort i övrigt? Ska till ganska mycket mos innan man behöver öppet filter på en 9-5...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Svenljunga
    Inlägg
    15
    Citat Ursprungligen postat av _oxygene_
    Hej!

    Vad ja vet så är det nog ingen som satt ett öppetfilter på något annat ställe än där boxen sitter när det gäller 9-5, men mitt råd är att glömma allt vad öppetfilter heter och köra med orginal det funkar alltid bäst.

    Mvh
    De är klart att de gör..men Jag vill ju ah lite ljud me!
    Har du iriginal i din nu eller?
    Saab 9-5 2.3t småmoddad

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Svenljunga
    Inlägg
    15
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Hej,

    Hur mycket har du tänkt trimma bilen och vad har du gjort i övrigt? Ska till ganska mycket mos innan man behöver öppet filter på en 9-5...

    Mvh

    KK
    Ah, jag vill ju inte ha de där för att de ska ge bättre flöde, de är ju ljudet.
    Jag har runt 300 nu...
    Saab 9-5 2.3t småmoddad

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Svenljunga
    Inlägg
    15

    Utvärdering

    JAg gjorde iaf så att ja satte tillbaka originalfiltret o bårra några hål..inget turboljud nu bara=(
    Får la kankse fixa nått hål till
    Saab 9-5 2.3t småmoddad

  8. #8
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3 004
    Medlem#
    5849

    Re: Utvärdering

    Citat Ursprungligen postat av Holmquista
    JAg gjorde iaf så att ja satte tillbaka originalfiltret


    Ta du några hål till, gärna i större diameter, kanske 40mm eller nåt (om du är ute efter ljudet vill säga...) Mycket bättre filtrering i originalet.
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    608
    jag har placera öppet filter där boxen satt innan stor skillnad i ljud pshyyyy hela tiden o så hör man turbon snurra rätt högt jag satte på ett mellan rör på 10 cm o fyllde med skumm runt röret så ingen varmluft kommer in. längs ner satte jag plast rutnät för att ge stadga o ett myggnät så inte vatten direkt flyger in i turbon ska ta bilder o visa senare. tror dock att det inte blev någon skillnad i effekt =(

    på 9-3 2.3t hade jag borrat små hål i original boxen ingen större skillnad i ljud men tror den gick litelite bättre
    SAAB 9-5 2.3t -98 nu 5speed!
    Projekttråd
    Garaget

  10. #10
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3 004
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av läppglans
    tror dock att det inte blev någon skillnad i effekt
    Det borde väl vara helt rätt uppfattat, men ljud som sagt, är man ute efter det och lite extra damm i motorn så....
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    608
    Citat Ursprungligen postat av flaset
    Citat Ursprungligen postat av läppglans
    tror dock att det inte blev någon skillnad i effekt
    Det borde väl vara helt rätt uppfattat, men ljud som sagt, är man ute efter det och lite extra damm i motorn så....
    damm i motor??? då har du köppt dig ett billigt filter på blocket jag köppte min eller fick i födelsedagspresent från micro. Har haft den på min ford rs2000 innan funka bra o så nu har jag kört 1600km plus här nere i odessa någon månad massa sandstränder här o dammm överallt får tvätta bilen 1g varje vecka minst. Har kollat filtret invändigt helt fritt från dammm o kommer det in damm endå så fastnar det i tryck röret eller i intercoler på oljefilmen som bildas pga turbon =(*)
    SAAB 9-5 2.3t -98 nu 5speed!
    Projekttråd
    Garaget

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Svenljunga
    Inlägg
    15

    Re: Utvärdering

    Citat Ursprungligen postat av flaset
    Citat Ursprungligen postat av Holmquista
    JAg gjorde iaf så att ja satte tillbaka originalfiltret


    Ta du några hål till, gärna i större diameter, kanske 40mm eller nåt (om du är ute efter ljudet vill säga...) Mycket bättre filtrering i originalet.
    okok! Gjorde typ 4 hål på 4cm o diameter...men dum som ja va så gjorde ja dom på sidorna där de är typ vägg på burken tätt inpå.. Får la göra några på framsidan av burken me då
    Saab 9-5 2.3t småmoddad

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Inlägg
    198
    Citat Ursprungligen postat av läppglans
    då har du köppt dig ett billigt filter på blocket jag köppte min eller fick i födelsedagspresent från micro.


    Förlåt, men de tidigare diskussionerna här inne har varit om hur skadliga även erkänt BRA filter (som t.ex. K&N?) kan vara för motorn.

    Citat Ursprungligen postat av läppglans
    ...massa sandstränder här... ...filtret invändigt helt fritt från dammm o kommer det in damm endå så fastnar det i tryck röret eller i intercoler på oljefilmen som bildas pga turbon =(*)
    Och vad sitter imellan? Jo just det: turbon. Turbinaxeln roterar med höga varvtal. Små partiklar i impellern är ingen höjdare då. Hur mycket Microfiltret släpper igenom erkänner jag att jag inte har en aning om, men: jag skulle rekommendera dig att ta bort inloppet till turbon och inspektera impellerbladen, om inte annat så för att vara på den säkra sidan. Sök även runt en del på forumet och läs trådarna och titta på bilderna som handlar om detta. Intressant läsning!

    Med vänliga hälsningar.

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Svenljunga
    Inlägg
    15

    Utvärdering

    Nu funkar de riktigt bra, har satt på filtret o de skvätter inte upp något vatten..
    Lite hem meck stämpel men bra blev de
    Behöver ju nått så luften kan sugans in underifrån men ändå inte släppa igenom nått vatten.
    Så jag satte i sportluftfiltret och spände fasst de me buntband så gick ja in till en järnhandel och köpte sånna solskydd me sugproppar som man sätter på rutorna..tog bort sugproppen och sydde igen hålet och sydde runtom hela. Sedan limma jag jag fasst hela skiten runt om på undersidan med superlim...Funkar kanon bra
    Saab 9-5 2.3t småmoddad

  15. #15

    Re: Utvärdering

    Citat Ursprungligen postat av Holmquista
    Nu funkar de riktigt bra, har satt på filtret o de skvätter inte upp något vatten..
    Lite hem meck stämpel men bra blev de
    Behöver ju nått så luften kan sugans in underifrån men ändå inte släppa igenom nått vatten.
    Så jag satte i sportluftfiltret och spände fasst de me buntband så gick ja in till en järnhandel och köpte sånna solskydd me sugproppar som man sätter på rutorna..tog bort sugproppen och sydde igen hålet och sydde runtom hela. Sedan limma jag jag fasst hela skiten runt om på undersidan med superlim...Funkar kanon bra
    Har du några bilder att lägga ut så man fick se vad du använde dig av och hur du gjorde?
    Men du har sportluftfilret i nu alltså utan burken? Har du kvar snorkeln?
    Vilket filter använder du dig av?
    Toppen att äntligen få svar på detta, har letat länge.
    Men du klarar dig undan vatten och skit på filtret nu?

  16. #16
    Någon som har några rekommendationer eller liknande, eller som vet någon som använt eller testat själv med speedparts universalfilter open-air filtersats till 9-5.
    Är det ett bra filter eller ska man sattsa på något annat sportluftfilter att sätta dit som är bättre i rening osv.

  17. #17
    Citat Ursprungligen postat av läppglans
    jag har placera öppet filter där boxen satt innan stor skillnad i ljud pshyyyy hela tiden o så hör man turbon snurra rätt högt jag satte på ett mellan rör på 10 cm o fyllde med skumm runt röret så ingen varmluft kommer in. längs ner satte jag plast rutnät för att ge stadga o ett myggnät så inte vatten direkt flyger in i turbon ska ta bilder o visa senare. tror dock att det inte blev någon skillnad i effekt =(

    på 9-3 2.3t hade jag borrat små hål i original boxen ingen större skillnad i ljud men tror den gick litelite bättre
    Kan du förklara lite mer närmare med mellanröret. Vart sitter det och hur gjorde du med det? Har du inge bilder du kan lägga in, vore toppen

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    608
    Citat Ursprungligen postat av CirCLeX
    Citat Ursprungligen postat av läppglans
    jag har placera öppet filter där boxen satt innan stor skillnad i ljud pshyyyy hela tiden o så hör man turbon snurra rätt högt jag satte på ett mellan rör på 10 cm o fyllde med skumm runt röret så ingen varmluft kommer in. längs ner satte jag plast rutnät för att ge stadga o ett myggnät så inte vatten direkt flyger in i turbon ska ta bilder o visa senare. tror dock att det inte blev någon skillnad i effekt =(

    på 9-3 2.3t hade jag borrat små hål i original boxen ingen större skillnad i ljud men tror den gick litelite bättre
    Kan du förklara lite mer närmare med mellanröret. Vart sitter det och hur gjorde du med det? Har du inge bilder du kan lägga in, vore toppen

    http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... highlight=

    fungerar skit bra fortfarande
    SAAB 9-5 2.3t -98 nu 5speed!
    Projekttråd
    Garaget

  19. #19
    Okej det där med fogskum är inget jag skulle förstöra mitt motorrum med i alla fall.
    Är det speedparts filter som du har där nu eller?
    Någon som vet om det är bättre än t.ex en kn sportfilter?
    Ja vattenpölar kan man ju undvika men frågan är hur det blir en regnigdag med mycket blöta vägar....

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    608
    jag har kört hela vinter inge problem för mig kollat alltid oljestickan vid regninga dagar o aldrig haft fukt där
    SAAB 9-5 2.3t -98 nu 5speed!
    Projekttråd
    Garaget

Liknande ämnen

  1. sportluftfilter
    Av STEVE88 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-04-06, 12:58
  2. Sportluftfilter i 95a
    Av Waller90 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2009-01-26, 19:57
  3. sportluftfilter
    Av TaAeroMator i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-09-10, 01:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •