Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24

Ämne: Vilken trimfirma?

  1. #1

    Vilken trimfirma?

    Hej!

    Inför ett bilköp (förmodligen 9-5 Aero -05) och därefter motortrimning, vilken av under nämnda firmor rekommenderas? I dagsläget vet jag inte i hur många steg jag tänker trimma.

    Nordic Uhr

    Maptun

    BSR

    Tack på förhand.

    MVH/Håkan

  2. #2
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989
    Denna fråga har ställts ett antal gånger & det ballar alltid ur, vissa gillar den fiman & någon annan den andra! Det bästa är nog att ringa till dom olika leverantörerna & bilda dig en egen uppfattning!

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Falköping
    Inlägg
    495
    Ständig fråga.
    Det hänger mycket på kundservic i ett sånt här fall tycker jag, För alla vet ju vad dom syslar med.
    Ring runt och kolla med dom så får du skaffa dig en egen uppfattning.

  4. #4
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 036
    Medlem#
    6220
    Håller helt med ovanstående inlägg.

    Sen ska man väl inte välja trimleverantören som ligger längst bort kanske, alltid bra och ha den nära om det skulle uppstå problem.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  5. #5
    Ok, jag förstår vad ni menar. Kanske lite dumt av mig att ställa frågan...

    MVH/Håkan

  6. #6
    Men vad man vill veta när man ställer den frågan är ju i första hand inte hur deras kundservice är! Man vill ju veta vem som har bäst grejer och ringer man runt till firmorna så rekomenderar förmodligen inte Nordic Uhr Maptun eller tvärtom.
    Jag har tex. hört att BSR inte får ner många extra hästar i hjulen, kan det stämma?
    Livet börjar när man har provkört en Saab!

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Hej,

    Hur mycket har du tänkt trimma bilen? Steg 1, steg 3 eller mer?

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  8. #8
    Vet inte hur många steg än. Och detta bl a för att jag inte har bestämt mig för vilken bil jag ska köpa men förmodligen blir det ett köp nu till nästa helg.

    Kan bli antingen en 9-3 2.0t eller en 9-5 Aero. Förmodligen trimmar jag en eventuell 9-3:a mer än en 9-5:a Aero.



    MVH/Håkan

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av Hakancar
    Vet inte hur många steg än. Och detta bl a för att jag inte har bestämt mig för vilken bil jag ska köpa men förmodligen blir det ett köp nu till nästa helg.

    Kan bli antingen en 9-3 2.0t eller en 9-5 Aero. Förmodligen trimmar jag en eventuell 9-3:a mer än en 9-5:a Aero.
    Bara att hojta till när du bestämt dig så kommer du nog få en hel del bra råd om hur du ska få fart på kärran!

    En M/06 9-5 Aero har ju nya "kungskobran" så den är riktigt trimvänlig. Närmare 300 äkta hk med bara 3" och andra spridare.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  10. #10
    "kungskobran"? Jag har aldrig hört uttrycket, vad är det?

    Har -06:an ny eller modifierad motor eftersom den har 10 hk mer än -05:an?

    MVH/Håkan

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av Hakancar
    "kungskobran"? Jag har aldrig hört uttrycket, vad är det?

    Har -06:an ny eller modifierad motor eftersom den har 10 hk mer än -05:an?
    Ja, fr.o.m. M/06 fick Aeron ett annat inloppsrör till turbon, även kallat kobra. Eftersom denna är väsentligen större än de tidigare versionerna så har den i folkmun kallats för "kungskobra". Jag kör med en sådan på min "småvässade" BioPower. Funkar kalas.

    Att uppgradera till den på en äldre bil (vilket jag mycket starkt rekommenderar) kostar dock inga stora pengar. Kobran i sig kostar ca. 800 kr, sedan måste kompressorhuset svarvas ner något men det brukar t ex MapTun ta runt 500 kr för.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  12. #12
    Och efter det så har man till en kostnad av ungefär 1500 kr 10 hk extra?

    Håkan

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av Hakancar
    Och efter det så har man till en kostnad av ungefär 1500 kr 10 hk extra?
    Nja, mjukvaran är uppgraderad också på M/06. Men efter byte av kobran har man eliminerat en av de största begränsningarna för att säkert plocka ut mer effekt.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Älmhult
    Inlägg
    1 371
    Medlem#
    1774
    Citat Ursprungligen postat av KK
    sedan måste kompressorhuset svarvas ner något men det brukar t ex MapTun ta runt 500 kr för.

    Mvh

    KK
    Är detta priset korrekt eller bara för "Special" kunder till Maptun??

    Mvh Johan!!
    Ng900 2,3T 541hk
    Ng900 2,3T 501hk Budget
    9-3 Cab 2,0T Aut 2011
    Tiguan TSI190 DSG R-line

  15. #15
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 911
    Medlem#
    2959
    Citat Ursprungligen postat av turbo200
    Citat Ursprungligen postat av KK
    sedan måste kompressorhuset svarvas ner något men det brukar t ex MapTun ta runt 500 kr för.

    Mvh

    KK
    Är detta priset korrekt eller bara för "Special" kunder till Maptun??

    Mvh Johan!!
    Det lär innebära att kunden själv plockat av turbon iaf.

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Stockholm / Haninge
    Inlägg
    173
    Känner ni till någon firma (eller privatperson) som har modifierade kompressorhus på hyllan?
    -Jag vill uppgradera min 02 9-5 Aero med kungskobran och kompressorhus men vill inte ha bilen stillaståendes onödigt länge...
    Original kompressorhus kan lämnas i inbyte efter skiftet om så önskas.
    9-5 Aero Maptun kombi -02, ~400hp
    9-5 Aero Nordic sedan -00, ~300hp

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av turbo200
    Är detta priset korrekt eller bara för "Special" kunder till Maptun??
    Vill minnas att det är pris för utbyteskompressorhus, ja. Som Stoffe säger så är det naturligtvis inte inkl. arbetskostnad för demontering av turbo m.m, men det trodde jag var hyfsat självklart.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    55
    Citat Ursprungligen postat av Hakancar
    Vet inte hur många steg än. Och detta bl a för att jag inte har bestämt mig för vilken bil jag ska köpa men förmodligen blir det ett köp nu till nästa helg.

    Kan bli antingen en 9-3 2.0t eller en 9-5 Aero. Förmodligen trimmar jag en eventuell 9-3:a mer än en 9-5:a Aero.



    MVH/Håkan
    Jag skulle nog ta 9-5an eftersom det finns en hel del mer trimpotential i den motorn. Titta bara på trimfirmornas olika lösningar till 9-5 och 9-3 så ser du att alla 9-3 trim slutar vid ca 300hk medans det finns klart högre potential i 9-5 blocket.
    Om du ändå funderar på en Aero med 260 Hk som du vill trimma så är du ju ganska nära gränsen för vad man kan åstakomma med en 9-3 2.0t med massiva åtgärder.
    Det illustreras ganska enkelt om du kikar på en 9-3 extreme edition från nordic kontra ett vanligt steg 1-3 på en 9-5.
    http://www.nordictuning.com/main.php?tuning=extreme

    Sen tycker jag att servicevilja hos firman är mkt viktig eftersom du inte kan vända dig till SAAB direkt om du får problem. Det har ju skrivits en hel del här på forumet om firmorna och jag ångrar idag att jag inte läste detta innan jag valde min trimfirma. Jag gjorde det enkelt för mig och tog den som var närmast och det var kanske inte det slugaste valet jag gjort.

    /J.M
    9-3 1.8t SC -M06. BSR Steg 3 233hk/370Nm

  19. #19
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 273
    Citat Ursprungligen postat av J.M
    Om du ändå funderar på en Aero med 260 Hk som du vill trimma så är du ju ganska nära gränsen för vad man kan åstakomma med en 9-3 2.0t med massiva åtgärder. Det illustreras ganska enkelt om du kikar på en 9-3 extreme edition från nordic kontra ett vanligt steg 1-3 på en 9-5.
    http://www.nordictuning.com/main.php?tuning=extreme

    Är det bara jag som inte begriper ett smack av detta?
    Kolvarna i T7 är den svaga punkten och de håller lika dåligt på 9-5 som 9-3, right?
    Och nog går det att trimma en 9-3 utöver 300hk, det är samma styrsystem som 9-5 så det finns inget som säger stopp just för att det är en 9-3, både Maptun och Nordic tar fram individuella lösningar för kundens önskade effektmål.

  20. #20
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 235
    Citat Ursprungligen postat av EXD
    Är det bara jag som inte begriper ett smack av detta?
    Kolvarna i T7 är den svaga punkten och de håller lika dåligt på 9-5 som 9-3, right?
    Och nog går det att trimma en 9-3 utöver 300hk, det är samma styrsystem som 9-5 så det finns inget som säger stopp just för att det är en 9-3, både Maptun och Nordic tar fram individuella lösningar för kundens önskade effektmål.
    Det pratas 9-5 Aero -05. Skulle gissa pengamässigt att trådskaparen pratar 9-3SS/SC med T8 styrsystem. Då kan man kalla 9-3 klenare.

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

Liknande ämnen

  1. Vilken Trimfirma?
    Av Fredde8702 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2012-08-22, 17:46
  2. Vilken trimfirma ska man välja?
    Av Mr_H i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-11-26, 23:10
  3. Vilken trimfirma?
    Av Bacon i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-08-04, 00:12
  4. Vilken trimfirma ska man välja
    Av mr_saab i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2005-12-30, 13:03
  5. Vilken trimfirma??
    Av Eyeball i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-08-02, 23:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •