Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: ang baslåda, slutsteg

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    varberg
    Inlägg
    133

    ang baslåda, slutsteg

    tja

    är lite sugen på o slänga in en baslåda i bilen.
    har precis skaffat nya 6*9or och 6.5" i dörrarna som jag driver med ett 4kanals slutsteg från bagaget! undrar bara hur jag ska göra om jag kopplar in en bas.. då köper jag ju nåt färdigt o med ett 2 kanals steg eller monosteg. hur kopplar jag då detta? kan jag ta lågnivå från mitt befintliga steg? likaså ström? kan jag skarva in mig på strömkabeln till mitt 4 kanalssteg på nåt sätt? eller behöver jag tjockare kabel? nu sitter där nog 8mm

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 541
    Medlem#
    9481
    8 kvadrat ska inte användas alls till något steg, på tok för klent, framförallt till de 4 kanalssteget du har nu...

    köp 6 meter 21 kvadrat kabel, sen drar du den till steget och sen så tar du bara en kabelsko till och kopplar på en kabel från steget till din nya bas.
    lågnivån tar du bara Y adaptrar till så löser det sig, remoten BÖR inte va nått problem till 2 steg.

    Så ja du kan koppla in dig på befintligt steg.
    Och JA du måste ha grövre kabel, men de behöver du redan innan du kopplar in basen OM de är 8 kvadrat du har.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sumpan
    Inlägg
    65

    Re: ang baslåda, slutsteg

    Kanske räcker med att bryggkoppla ditt redan befintliga steg?

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    varberg
    Inlägg
    133
    jaså 8 e för klent? köpte ju ett sånt kabelkit med allt, synd att en som jobbar i ljudbutik inte kunde framföra det!..kan inte steget leverera så mkt power annars?

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    varberg
    Inlägg
    133

    Re: ang baslåda, slutsteg

    Citat Ursprungligen postat av pommes
    Kanske räcker med att bryggkoppla ditt redan befintliga steg?
    nja måste nog ha ett till steg

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Rimbo
    Inlägg
    329
    Skulle ju underlätta betydligt om du talar om vad du har för grejor.

    8mm² kan mycket väl räcka till för ett vanligt klenare slutsteg, allt hänger på hur kraftigt steget är eller rättare sagt hur mycket ström det drar (Ampere). ..men ska du även driva ett subwoofer-steg så behövs det definitivt grövre doningar.

    Har du planer på att fortsätta bygga tyngre bil-stereo så satsa på en riktig tross redan från början, då slipper du ju göra om jobbet senare. I det här fallet kan det knappast bli för grovt. Bilstereo är beroendeframkallande! Tyvärr!!
    Saab-lös.... Men många har passeras revy.. 900OG, 9K Talladega, Aero & A50...
    +Alfa 164:or. Nu med Corvette C6-LS3 som sommarleksak.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    varberg
    Inlägg
    133
    slutsteget är ett mds gp4 4*140 eller nåt sånt, o med det driver jag ett par alipine 6´9or SPS-69C3, och ett par alipne 6.5" SPE-17C2.
    är ju faktiskt lite besviken på grejjerna..trodde det skulle bli bättre, man kan ju spela rätt högt o så men jag kan knappt ha nån bas för då låter det för jäkligt ur 6´9orna, men det är väl inte till för o ge så mkt bas iofs, mest därför jag tänkte fixa en baslåda oxå!

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    varberg
    Inlägg
    133
    beroendeframkallande JA
    man blir aldrig nöjd heller, inte en chans

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Rimbo
    Inlägg
    329
    Citat Ursprungligen postat av prets
    slutsteget är ett mds gp4 4*140 eller nåt sånt, o med det driver jag ett par alipine 6´9or SPS-69C3, och ett par alipne 6.5" SPE-17C2.
    är ju faktiskt lite besviken på grejjerna..trodde det skulle bli bättre, man kan ju spela rätt högt o så men jag kan knappt ha nån bas för då låter det för jäkligt ur 6´9orna, men det är väl inte till för o ge så mkt bas iofs, mest därför jag tänkte fixa en baslåda oxå!
    Med 4x140W låter det definitivt för klent med 8mm²!
    Börja med att byta till en grövre kabel så kan steget prestera sitt bästa. Glöm inte att jorden är lika viktigt som +matningen. Jorda ordentligt i lämplig del av karossen och skrapa rent under kabelskon så det blir ordentlig kontakt mot plåten.

    MEN, utöver det så är även monteringen av högtalarna viktig, antar att du monterar dessa i originaluttagen i bilen, vet inte hur det ser ut i 9-3 men några grundregler iaf:

    1) Elementen måste sitta fast ordentligt, gärna monterade på någon förstyvande mdf-skiva eller liknande om det är möjligt, ju stadigare ju bättre. Använd nån form av tätning eller list för att få det ordentligt tätt mot underlaget.

    2) Det får inte vara något luftläckage mellan fram och baksidan av membranet. Då uppstår vad man brukar kalla akustisk kortslutning, brukar inte gå att spela mycket bas utan att det slår igenom.

    3) Se även över högtalar-kablaget, även om originalkablaget säkert funkar för dom flesta så skulle jag ändå dra nytt direkt från slutsteget till respektive högtalare om det är möjligt. Bökigt som f:n men oftast värt besväret. försök hålla ungefär samma kabelängd till varje stereo-par, alltså gör kablarna till båda 6x9" ungefär lika långa.

    4) Högtalarna skall vara kopplade i fas, dvs att + på slutsteget går till + på högtalaren (eller delningsfiltret) och - går till -. Fasfel ger ofta utsläckningar i basområdet och andra fenomen med konstig ljudbild osv..

    Kan även tipsa om Lazzat forumet där många proffsbyggare hänger:

    http://forum.lazzat.se/forumdisplay.php?f=23
    Saab-lös.... Men många har passeras revy.. 900OG, 9K Talladega, Aero & A50...
    +Alfa 164:or. Nu med Corvette C6-LS3 som sommarleksak.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    varberg
    Inlägg
    133
    dem är monterade underifrån i originalhålen. o nya kablar dragna till dem.
    vad menar du med luftläckage o de? fattar inte riktigt

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Rimbo
    Inlägg
    329
    Citat Ursprungligen postat av prets
    dem är monterade underifrån i originalhålen. o nya kablar dragna till dem.
    vad menar du med luftläckage o de? fattar inte riktigt
    Luften (tryckvågen) från högtalar-membranets framsida får inte "komma runt" till baksidan av membranet när det rör sig.
    Saab-lös.... Men många har passeras revy.. 900OG, 9K Talladega, Aero & A50...
    +Alfa 164:or. Nu med Corvette C6-LS3 som sommarleksak.

  12. #12
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 541
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av PmAero
    Citat Ursprungligen postat av prets
    dem är monterade underifrån i originalhålen. o nya kablar dragna till dem.
    vad menar du med luftläckage o de? fattar inte riktigt
    Luften (tryckvågen) från högtalar-membranets framsida får inte "komma runt" till baksidan av membranet när det rör sig.
    inget problem på ng900/og9-3, har du monterat dem underifrån så är de gått och väl tillräckligt.

    men om du har 4*140W så är 8 kvadrat för klent, skulle inte ens överväga att köra 8 kvadrat på ett 4 kanals steg, skulle alldrig få tanken att köra de på ett 2 kanalssteg heller.
    Dåligt med ström gör att ljudt inte blir bra heller, större kabel och en ev kondensator gör MYCKET för ljudet, har byggt mycket i ng900 och grov kabel är väldigt viktigt, dels riskerar tunn kabel att bli varm, sen räcker de inte för att leverera när de behövs.

    MINST 21 kvadrat, kanske hade gått med 16 kvadrat om du bara kört steget, men ska du ändå byta så gå på 21, finns hyfsat billigt på biltema.

    Jag tror nog de har en hel dle med strömmen att göra om du får dåligt ljud, sen är ju halva installationen att hitta rätt inställningar på steget med, kan göra väldigt mycket, är fruktansvärt svårt med dörrarna fram.

    Kolla mitt bygge, finns kanske nått att snappa upp
    http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... postdays=0
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Rimbo
    Inlägg
    329
    Jag kör med en 50mm² och konding.... mest "i fall att" och för att slippa göra om senare....
    Saab-lös.... Men många har passeras revy.. 900OG, 9K Talladega, Aero & A50...
    +Alfa 164:or. Nu med Corvette C6-LS3 som sommarleksak.

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    varberg
    Inlägg
    133
    okej men då ska jag helt klart byta strömkabel..hoppas det blir bättre då..
    21 får det väl bli då!

    hoppas bara man kan klämma dit den under listerna bara.. dem vid framdörrarna e lite jobbiga där e jui nån plasthistoria som tar rätt mkt plats

  15. #15
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 541
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av prets
    okej men då ska jag helt klart byta strömkabel..hoppas det blir bättre då..
    21 får det väl bli då!

    hoppas bara man kan klämma dit den under listerna bara.. dem vid framdörrarna e lite jobbiga där e jui nån plasthistoria som tar rätt mkt plats
    inga som hellst problem med 21 kvadrat där under, ska nog inte va nått större problem att dra 2 sånna där. dra ihop det med buntband bara så är de lättare att få dit listen.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Rimbo
    Inlägg
    329
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Citat Ursprungligen postat av prets
    okej men då ska jag helt klart byta strömkabel..hoppas det blir bättre då..
    21 får det väl bli då!

    hoppas bara man kan klämma dit den under listerna bara.. dem vid framdörrarna e lite jobbiga där e jui nån plasthistoria som tar rätt mkt plats
    inga som hellst problem med 21 kvadrat där under, ska nog inte va nått större problem att dra 2 sånna där. dra ihop det med buntband bara så är de lättare att få dit listen.
    Passa på och dra dubbla 21mm² om möjligheten finns, då borde du vara rätt garderad för framtida behov!
    Saab-lös.... Men många har passeras revy.. 900OG, 9K Talladega, Aero & A50...
    +Alfa 164:or. Nu med Corvette C6-LS3 som sommarleksak.

  17. #17
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 541
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av PmAero
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Citat Ursprungligen postat av prets
    okej men då ska jag helt klart byta strömkabel..hoppas det blir bättre då..
    21 får det väl bli då!

    hoppas bara man kan klämma dit den under listerna bara.. dem vid framdörrarna e lite jobbiga där e jui nån plasthistoria som tar rätt mkt plats
    inga som hellst problem med 21 kvadrat där under, ska nog inte va nått större problem att dra 2 sånna där. dra ihop det med buntband bara så är de lättare att få dit listen.
    Passa på och dra dubbla 21mm² om möjligheten finns, då borde du vara rätt garderad för framtida behov!
    Problemet är att kabelpriserna rusat helt åt helvete upp i pris, 21 kvadrat klarar rätt mycket, jag driver 2st 4 kanals steg på 100W per kanal utan problem med 21 kvadrat + konding.

    Verkar som priset på koppar har stigit med 3-4 gånger priset bara det senaste året.
    Jag kötpe 6 meter 21 kvadrat på biltema för 200kr nått, nu var d eju nästan uppe i 600kr om jag såg rätt sist.
    Meca tar runt 65kr/m lika på mekonomen.

    Dock är 8 kvadrat på tok för tunt, nästan högtalarkabel
    jag kör "2*4 kvadrats till de flesta av högtalarna i bilen..
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

Liknande ämnen

  1. Baslåda + slutsteg NG9-3 SC-08
    Av Piiuu i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-09-25, 14:03
  2. Baslåda+Slutsteg 93 -01
    Av trrane i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-06-11, 20:23
  3. Koppla in baslåda slutsteg i en 9-5 med as3?
    Av Nordin i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-12-11, 01:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •