Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 41

Ämne: varför säljer inte våra trim företag växel...

  1. #1
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 787

    varför säljer inte våra trim företag växel...

    satt och fundera lite hur kommer det sig att våra trimfirmor inte saluför "förstärkta" växel lådår med rktiga däck och riktig låda så skulle txe en 300hk saab få rätt mycket bättre tider på strippen än en saab med 300hk utan riktig låda

    innget trim företag som tänker sattsa på det??

  2. #2
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 550
    Speedparts har ju en kralligare låda som inte är så billig...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  3. #3
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 787
    Citat Ursprungligen postat av mågis
    Speedparts har ju en kralligare låda som inte är så billig...
    inte till våra ny modeller?

    jag menar lådor som håller för mycket++ effekt

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 296

    Re: varför säljer inte våra trim företag växel...

    Citat Ursprungligen postat av M frändberg
    satt och fundera lite hur kommer det sig att våra trimfirmor inte saluför "förstärkta" växel lådår med rktiga däck och riktig låda så skulle txe en 300hk saab få rätt mycket bättre tider på strippen än en saab med 300hk utan riktig låda

    innget trim företag som tänker sattsa på det??
    Det finns eftermarknads lådor men dom är väldigt dyra och går på över 100 000:- i regel så då är det bättre att uppdatera dom existerande lådorna men nya drevsatser m.m.
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  5. #5
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 787
    jepp är medveten om detta men jag menar att det vore gött om det fanns tex färdiga saab ldår med tex quaife drev och sellholm diff mm att köpa istället för att knåpa i hopen sen är det ju dte med utväxlingen oxå

  6. #6
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 746
    Anledningen till varför det inte finns är relativt enkel:

    Finns ingen marknad....eller rättare sagt, marknaden är för liten.

  7. #7
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 876
    Medlem#
    2959
    Jag tror de flesta trimfirmorna kan erbjuda växellådsförstärkning, drevsatser, diffar, riktiga däck med mera, om kunden bara frågar. Som regel har inte "Svensson" i närheten av den budgeten och därför är det inte heller lönt att skylta med det ihop med de normala trimstegen.

    Mvh Stoffe

  8. #8
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 787
    även om det inte finns någon markand för det så borde ju dom kunna ta en beställning och göra lådor jag menar inte att det ska ligga lådor på en hög i derass sortiment men tyrcker att det borde finnas möjlighet att köpa en låda som håller för massa effekt o vrid...

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 190
    Citat Ursprungligen postat av M frändberg
    även om det inte finns någon markand för det så borde ju dom kunna ta en beställning och göra lådor jag menar inte att det ska ligga lådor på en hög i derass sortiment men tyrcker att det borde finnas möjlighet att köpa en låda som håller för massa effekt o vrid...
    Ja, men om du frågar de flesta "etablerade" trimföretag så kan de i alla fall peka i rätt riktning och ge dig tips om vem du skall prata med.

    Vad är egentligen bäst för oss kunder: att trimföretagen lägger tid på att hålla på med växellådor eller att de lägger tid på att ta fram så bra trimsatser som möjligt?

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  10. #10
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    5 995
    Medlem#
    1540
    Ring Sellholm du...
    Han bygger precis det du vill. Tyvärr sällan till det pris man vill... Men den håller...

    Var skall man dra gränsen, vad skall "våra" trimföretag sälja??
    De fokuserar på motorn, som de kan, sen får de som gör lådor göra det dom e bra på.
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 190
    Citat Ursprungligen postat av perr
    Var skall man dra gränsen, vad skall "våra" trimföretag sälja?? De fokuserar på motorn, som de kan, sen får de som gör lådor göra det dom e bra på.
    Great minds think alike.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  12. #12
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    5 669
    Det finns alltid olika lösningar att få tag på.... man får bara fråga runt lite och kolla med sina kontakter eller med folk här på stcs. själv anser jag precis som KK och Perr att trimfirmorna ska göra det dom är bäst på men vid förfrågan bör dom ju besitta kunskapen att åtminstonde peka i rätt riktning och kanske hjälpa en med lite efterforskning för att hitta det som lämpar sig bäst...
    -|- When powerful enough just isn't powerful enough! -|-
    Saab 9³ Coupé Trionic 5 "TwinPipe" Nordic Uhr AB Extreme +510hk 100-150km/h = 2,95s
    Veteranaren: BMW 525 E12 -75

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 190
    Citat Ursprungligen postat av 9-3 Mike
    Det finns alltid olika lösningar att få tag på.... man får bara fråga runt lite och kolla med sina kontakter eller med folk här på stcs. själv anser jag precis som KK och Perr att trimfirmorna ska göra det dom är bäst på men vid förfrågan bör dom ju besitta kunskapen att åtminstonde peka i rätt riktning och kanske hjälpa en med lite efterforskning för att hitta det som lämpar sig bäst...
    Ja, självklart underlättar det om firman ifråga själv har lagt ner en del "läropengar" även när det gäller växellådor för olika typer av applikationer/behov.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  14. #14
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    5 995
    Medlem#
    1540
    Citat Ursprungligen postat av 9-3 Mike
    ...men vid förfrågan bör dom ju besitta kunskapen att åtminstonde peka i rätt riktning och kanske hjälpa en med lite efterforskning för att hitta det som lämpar sig bäst...

    Fråga, och du kommer få bra svar, av iallafall min leverantör.
    Hur övriga gör, vet jag följdaktligen inte, men jag vet vad jag skulle förvänta mig...
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  15. #15
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 787
    jo jag har allt fått lite tipps på drev statser mm skulle va gött att slippa bygga en låda själv jag trimar bilen själv roligare så än att bara lämmna bort den och så får trim företaget jag använder stå för mapningen
    men jag får väl kolla med sellholm och se vad dom har för pris det är ju inte kul att köpa en låda som inte håller måttet för 30k då känns det ju bättre att ha en för 80k men det är mycket pengar det

    känner att jag inte har så mycket kunskap/tid när det gäller den biten fast det är väl där det är som viktigast att ha kunskap när man kör trimad saab

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 190
    Citat Ursprungligen postat av M frändberg
    känner att jag inte har så mycket kunskap/tid när det gäller den biten fast det är väl där det är som viktigast att ha kunskap när man kör trimad saab
    Viktigast när man kör trimmad Saab är att:

    a) inte ha högerskor hämtade från någon av Apollo-expeditionerna
    b) ha ett falköga för brunnslock och andra "slirkällor"
    c) inte snåla med byte av växellådsolja



    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  17. #17
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 787
    i detta fallet så räcker nog inte dina visa ord det ända som hjälper är nog en svindyr växel låda

  18. #18
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 190
    Citat Ursprungligen postat av M frändberg
    i detta fallet så räcker nog inte dina visa ord det ända som hjälper är nog en svindyr växel låda
    Ja, ovanstående råd räcker väl uppåt 500 Nm eller så. Bortom det är det "Gud hjälpe er barn..." som gäller.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  19. #19
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 787
    i detta fall får jag väl gå till kyrkan då sen så kan det ju va kul att få i växlarna på strippen oxå

  20. #20
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 190
    Citat Ursprungligen postat av M frändberg
    i detta fall får jag väl gå till kyrkan då sen så kan det ju va kul att få i växlarna på strippen oxå
    Ja, då hjälper inga böner i världen.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

Liknande ämnen

  1. Intercooler, vara eller icka vara, modest trim.
    Av Jkswe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2011-09-30, 15:53
  2. Varför inte använda Grönflagg på våra bankörningar?
    Av HP i forum Officiella klubbträffar
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-03-10, 12:49
  3. Företag som säljer förstärkta lådor?
    Av hammarslag i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-10-25, 20:36
  4. Företag som har trim delr till og900 turbo
    Av Tommy F i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-08-22, 17:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •