Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Köp av og 9-3 Aero, vad ska man tänka på?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    209

    Köp av og 9-3 Aero, vad ska man tänka på?

    Jag går och kollar lite efter billiga Aero's

    Undrar vad som ofta kruxar med dem? Barnsjukdom?

    Kom med alla tips, http://www.blocket.se/vi/13573147.htm?ca=23_8_s

    Hoppas denna inte blir flyttad till " Posta Blocket annonser (och liknande) i denna tråd"

    Eftersom jag vill veta mer om just Aero och tips

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Tidaholm
    Inlägg
    337
    Medlem#
    6729
    Antar att det kan vara för att -01 kom den att likna mer viggen i inredning:

    "2000 kom den första Aero-modellen. Den modellen hade en speciell klädsel i svart eller beige. Stolarna liknar lite Aero-stolarna från 9000.

    Från och med 2001 har Aero-modellen svart skinnklädsel med lite större skålning, även känd som "viggen-inredning" men inte i det 2-färgade utförande som ofta Viggen levererades med (svart och sittytorna i kontrastfärg (blå, orange, röd, gul?) samt Viggen-emblemet inpräglat i ryggen istället för "turbo" hos Aero-modellerna (dock endast efter 2002!)). "

    Läs mer i bollmans utmärkta tråd för og9-3 http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=157351

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873
    Flyttar till "Verkstäder, försäkringar och köpråd"
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 546
    köp något annat. 9-3 aero/205hk är övermotoriserad. IOF en trevlig bil men den går som en kåt snok. Kräver rätt mycket för att styva upp vägegenskaperna. Chassiet står inte i paritet med motoreffekten - bilen är mer eller mindre "livsfarlig" såvida du inte är en mycket driven bilförare. Envisas du med en 9-3 aero - leta efter en coupé.

    Edit: Nu får jag väl på skallen för det här - men min äldste son har sedan ett par år just en 9-3 aero -02 - och garanterat - den går som ett skållat troll redan med 205hk. Så länge som man kör varligt så går den utan problem - när man börjar utnyttja bilens fartresurser kan det börja inträffa både det ena och det andra.
    Som första bil är det inget som jag iaf rekommenderar.
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    209
    Denna Aeron har ju -01ans kjolpaket ju, kanske i övergången.

    Men ngt man ska tänka på att kolla? Missljud och kolla stället som kan vara svaga? Vad ska man se på vid ev. provkörning?

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av csan
    köp något annat. 9-3 aero/205hk är övermotoriserad. IOF en trevlig bil men den går som en kåt snok. Kräver rätt mycket för att styva upp vägegenskaperna. Chassiet står inte i paritet med motoreffekten - bilen är mer eller mindre "livsfarlig" såvida du inte är en mycket driven bilförare. Envisas du med en 9-3 aero - leta efter en coupé.
    de va nått nytt med tanke på att 9-3 Aeron troligen är en av de mer populära bilarna här inne.
    Håller inte riktigt med, många snackar att ng900 ålar som fan, de gör iaf inte den jag har nu... och vad jag vet är de bara originalprylar på min.
    Sen snackar ju alla om att og9-3 är en bättre bil med 1000 förbättringar så att de skulle blivit sämre än ng900 tror jag inte.

    De jag skulle börja med att kolla som är prionr1 är serviceboken, riktigt infyld är bra, är den inte infylld korrekt så kan man ju köra en rövare, pruta som fasen på det och hålla tummarna att de håller, vilket säkerligenär stor chans att de gör med, inget säger ju att motorn är helt kapput för att en service är missad en aningen, dock så får ju priset va därefter.
    Efter det skulle jag känna på låda och koppling, funkar alla växlar lätt och fint?
    slirar kopplingen, kör på 4ans växel och gasa, varvräknare och hastighetsmätare ska gå upp väldigt lika då.
    kolla iaf de är några vibrationer eller konstigheter i ratten.

    Sen är de ju de gamla vanligt, kolla rost osv, bör väl inte va så stora problem på de modellerna än.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av csan
    bilen är mer eller mindre "livsfarlig" såvida du inte är en mycket driven bilförare. Envisas du med en 9-3 aero - leta efter en coupé.
    Det där är något jag inte känner igen mig i, när min bil hadde 205hk och var orginal i chassie tycker jag det var lite "svampig" vid offensivare körning.

    Som vanligt vid bilköp så vill jag bilda mig en helhetsuppfattning om bilen, vid köp av privatperson är ju M test ett bra sätt att få reda på bilens kondition

    Mvh

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    1 417
    övermotoriserad? de flesta här inne med ng900/og9-3 har nog över 230hk, mycket trevliga bilar... klart med 19" och slut bussningar ålar det lite kanske...

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    209
    Citat Ursprungligen postat av csan
    köp något annat. 9-3 aero/205hk är övermotoriserad. IOF en trevlig bil men den går som en kåt snok. Kräver rätt mycket för att styva upp vägegenskaperna. Chassiet står inte i paritet med motoreffekten - bilen är mer eller mindre "livsfarlig" såvida du inte är en mycket driven bilförare. Envisas du med en 9-3 aero - leta efter en coupé.

    Edit: Nu får jag väl på skallen för det här - men min äldste son har sedan ett par år just en 9-3 aero -02 - och garanterat - den går som ett skållat troll redan med 205hk. Så länge som man kör varligt så går den utan problem - när man börjar utnyttja bilens fartresurser kan det börja inträffa både det ena och det andra.
    Som första bil är det inget som jag iaf rekommenderar.
    Jag har haft en Ng900 2.0 T nu i 1,5 år och därför känns 9-3 som ett bra steg Aeron är skitnygg och lik 900an. mer motoreffekt är jag såklart ute efter, mina 185hk knegar på bra, men Aero är ju något man vill ha

    Sen är Coupé inget jag ser som en fördel, ofta en del som åkerm ed mig, inte så kul med coupé då, bara meck. 4-dörrars är inget minus för mig

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 546
    Citat Ursprungligen postat av kvistarn
    övermotoriserad? de flesta här inne med ng900/og9-3 har nog över 230hk, mycket trevliga bilar... klart med 19" och slut bussningar ålar det lite kanske...
    9-3 aero ÄR ÖVERMOTORISERAD - sedan finns det naturligtvis de som tycker att man ska minst 300 helst 400 pållar under huven - då talar vi om helt andra koncept. En 9-3 aero är en trevlig bil, på alla sätt, under förutsättning att man kan hantera effekten/vridet - fartresurserna.
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    1 417
    jaja, men man måste ju inte trycka gasen i botten heller

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Sthlm/Kungsängen
    Inlägg
    474
    Citat Ursprungligen postat av kvistarn
    jaja, men man måste ju inte trycka gasen i botten heller
    nä nä, men det är jäkligt svårt att låta bli
    The Only Subtitute For Cubic Inches Is Technology.
    // 9³ Aero -02
    #6962

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    399
    Citat Ursprungligen postat av csan
    köp något annat. 9-3 aero/205hk är övermotoriserad. IOF en trevlig bil men den går som en kåt snok. Kräver rätt mycket för att styva upp vägegenskaperna. Chassiet står inte i paritet med motoreffekten - bilen är mer eller mindre "livsfarlig" såvida du inte är en mycket driven bilförare. Envisas du med en 9-3 aero - leta efter en coupé.

    Edit: Nu får jag väl på skallen för det här - men min äldste son har sedan ett par år just en 9-3 aero -02 - och garanterat - den går som ett skållat troll redan med 205hk. Så länge som man kör varligt så går den utan problem - när man börjar utnyttja bilens fartresurser kan det börja inträffa både det ena och det andra.
    Som första bil är det inget som jag iaf rekommenderar.
    Jag har också haft en sådan tidigare och kan bara hålla med.
    Därmed inte sagt att man inte ska köpa den. Känns i nuläget som en mycket prisvärd begagnad bil.

    Den Aeron som trådskaparen funderar på liknar väldigt mycket en -01:a (alltså inte en -00:a). Tippar på att det är en 01:a....
    Saab 9-3 Aero SS 2,8T V6 Hirsch Steg 1 275 hk (2006)
    http://www.youtube.com/watch?v=8nK6QsNWMyo

  14. #14
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 516
    Medlem#
    5622
    Kan ju vara en -01:a som är byggd under hösten -00. Ibland skriver dom 2000 som årsmodell då. Men det märker man väl rätt snart när man vet Chassinr

    /Henrik
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Borås
    Inlägg
    159
    Citat Ursprungligen postat av Pumba

    Sen är de ju de gamla vanligt, kolla rost osv, bör väl inte va så stora problem på de modellerna än.
    Man kan ju tycka det men ändå har det dykt upp rostbubblor iaf på min. Känn utefter lacken i nederkant på dörrarna, där har jag flertalet rostbubblor som ligger under lacken.

  16. #16
    Citat Ursprungligen postat av csan
    köp något annat. 9-3 aero/205hk är övermotoriserad. IOF en trevlig bil men den går som en kåt snok. Kräver rätt mycket för att styva upp vägegenskaperna. Chassiet står inte i paritet med motoreffekten - bilen är mer eller mindre "livsfarlig" såvida du inte är en mycket driven bilförare. Envisas du med en 9-3 aero - leta efter en coupé.

    Edit: Nu får jag väl på skallen för det här - men min äldste son har sedan ett par år just en 9-3 aero -02 - och garanterat - den går som ett skållat troll redan med 205hk. Så länge som man kör varligt så går den utan problem - när man börjar utnyttja bilens fartresurser kan det börja inträffa både det ena och det andra....
    Som detta? http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=201246

    OT: utöver de andra redan sagt:kolla fjäderbenen.. de ska tydligen vara vanligt att de är rostiga.

Liknande ämnen

  1. Tänka på vid köp 9-5 aero-00
    Av kimbjo i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-08-12, 11:50
  2. Vad ska man tänka på vid köp av 9-3 aero 01/02?
    Av maxer i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-05-20, 21:47
  3. Vad tänka på vid köp av 9-3 ss Aero 03-05?
    Av BraveStarr i forum Allmänt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-03-29, 14:27
  4. Svar: 16
    Senaste inlägg: 2005-10-29, 17:11
  5. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-07-17, 15:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •