Hej

Det finns ju otaliga trådar om T7or med div oljeproblem och jag ingår numera i skaran av dem...
Objekt: 9-5 2.0t 150hk med maptun program m.m. de senaste 10000milen av totalt 22800.


Det började med att jag anade ytterst lite blårök i förrgår vid gaspådrag och att tomgången var lite orolig.

När jag kom hem från jobbet i går fredag lyfte jag på läppen och kunde konstatera att slangen till VV som går ut från ventilkåpan (vid S i SAAB) och ner till oljefällan var sprucken. Slängen är original och känns super mjuk ock murken.

Detta förklarar ju ev. varför det blårykt eftersom det kommit olja på avgaset.

Nu till det som oroar.

1. Kan det vara högt vevhustryck som spräckt slangen?
eller skall jag bara byta slang? känns inte helt rätt.

2. Varför har det blivit messör i oljepåfyllningsröret?



Div. info.
-Bilen har haft VV 6 en längre tid.
-Inga tidigareproblem med oljeförbrukning
-peakar 1.2-1.5 i ladd.
-går bra.
-kylvätste burken innehåller normal mängd fin och ren glykol (bytte för ca en månad sedan)
-Oljenivån står på mitten (har av naturliga skäl sjunkit från full till mitten) men oljan på stickan är fin. Nyligen bytt)
-Oljebytena skötta med bästa oljan.


Jag funderar på att skruva ur stiften och se hur de ser ut.
Ev. ta ett kompprov om jag får tag i en mätare. Och kan jag hoppa över om jag inte får tag i någon.
Borde man inte märka högt vevhus tryck genom att det blåser i oljepåfyllningsröret om man öppnar?
Något mer?

Just nu misstänker jag allt mellan att det bara är slangen till en sprucken kolv. Man kan ju läsa om dylika saker här eller här

Och som grädde på moset så skulle jag redan åkt på semester/älgjakt idag men jag tror det får bli 99an som får bli min kompis kommande vecka med +100 mil eftersom det vore korkat att bara fixa slangen och köra med 9-5an för att se vad som händer.