Sidan 3 av 6 FörstaFörsta 12345 ... SistaSista
Resultat 41 till 60 av 117

Ämne: 9-5 har tryckt ur sig olja, Tappat komp. på 3ans cyl

  1. #41
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    186
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN
    Ligga på topp?? Näe den platsen har redan många kandidater och en av dem var där hos MapTun trots den sena timmen, Har han inget hem? inget liv? när man hänger på forumet jämt och hjälper oss ner i trimträsket...
    Det finns alltid någon som ligger på mer topp, men du verkade förstå
    Stackare, finns det ingen jourhavande trimträskräddare ?
    9-5 kombi 2.0t-00 TD04 steg 3

  2. #42
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Citat Ursprungligen postat av Magnuslink

    Stackare, finns det ingen jourhavande trimträskräddare ?
    Näe, men det finns många har nere som drar neråt. Är det inte dags att gå vidare från ditt Steg 1+
    Jag lovar att det är roligare med mera mos... MapTun mos
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #43
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    186
    Vore kul, men tror inte jag får med mig sambon på sådana utlägg.
    Men om motorn rasar, då är jag sugen på att få lite mervärde. Trist och betala massa bara för att få det som det var innan. Därav min TD04
    9-5 kombi 2.0t-00 TD04 steg 3

  4. #44
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Och hur tror du att det började för mig då..... GT17->TD04.... KK
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  5. #45
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 232
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN
    Jag lovar att det är roligare med mera mos... MapTun mos


    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  6. #46
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 458
    De är klar att de är rolligare med mus, mina barn som endast pratar Svenska skrattade alltid när pappan beställde korv åt dom på Gröna lund….Jo, jag är fler språkigt men inte perfekt därefter min vokaliska fel som kan tolkas fel.
    Resumé : att trimma mera är bra så slipper jag stava!

    Med vänlig hälsning
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  7. #47
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    186
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN
    Och hur tror du att det började för mig då..... GT17->TD04.... KK
    Ajdå, jag börjar visa smittosymptom. Bytte även till röda spridare, allt verkar kunna leda vidare. Finns det någon bot ?? (jag kan gissa svaret...)
    9-5 kombi 2.0t-00 TD04 steg 3

  8. #48
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Citat Ursprungligen postat av Magnuslink
    Ajdå, jag börjar visa smittosymptom. Bytte även till röda spridare, allt verkar kunna leda vidare. Finns det någon bot ?? (jag kan gissa svaret...)

    Diagnosen är klar: Du har fått ett trimvirus
    Till skillnad från bakterier så finns ingen bot mot virus, du är fast även om du bara nått stadium 1+ men du är "sakta" men säkert på väg mot ett stadium 3 för om du tittar noga, är det inte lite rost på avgastarmen både på magen och där fram?? lika bra att byta hela vägen mot rostfritt med en metallisk jamare....

    Du skall absolut inte gå i karantän utan i terapi här hos oss i träsket, det finns alltid kul prylar man kan sukta efter...
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  9. #49
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    186
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN
    Diagnosen är klar: Du har fått ett trimvirus Till skillnad från bakterier så finns ingen bot mot virus, du är fast även om du bara nått stadium 1+ men du är "sakta" men säkert på väg mot ett stadium 3 för om du tittar noga, är det inte lite rost på avgastarmen både på magen och där fram?? lika bra att byta hela vägen mot rostfritt med en metallisk jamare....
    Jag har fruktat det. Men jag kämpar fortfarande emot.
    Tyckte mig höra att avgassystemet läckte i våras. Bytte genast till RF sport innan besiktningen... Kanske läge o kolla om det ser rostigt ut längst fram med?

    Försökte sätta i steg 3- (eller vad TD04 utan helsats o sportfilter kan kallas) i somras. Maptun hade dock strul med programmeringen så bilen startade inte. Sen var deras boxar slut, skulle inte få ngt före semestern så då tog jag pengarna tillbaks. (Det kallar jag karraktär, frågan om bra el dålig?).

    Kedjespräckaren är ute 15,5 mm , så jag lurar på hur man skall lösa det. Att fixa till 2.3 med bättre bottendrag och inte högre förbrukning vore intressant. Sen vill man inte byta kedja vare 10 kmil, så att lösa vevhusvent vore bra. Det där verkar man kunna samordna, men priset är lite högt rent ekonomiskt. Därför är jag intresserad av din tråd. Hur går det för dig hos Maptun?
    9-5 kombi 2.0t-00 TD04 steg 3

  10. #50
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Hej

    Då det inte var planerat att maskinen skulle tappa komp. så får man ju ta den tid som blir i verkstadshallen, det tar ju ca 2dar att göra denna operation och de som blivit lovade en tid innan jag ringde till dem måste ju få den. Tiden jag fått är 5-6/11 men de tar den naturligtvis tidigare om de kan.

    Om man slipper byta kedja igen om 10kmil eller ej är det väl ingen som kan svara på, jag har haft VV mod.6 ganska länge och kör alltid på olja av hög kvalitet, men vad hjälper det? Men kedjebyte går ju att lösa enkelt själv när man vet att resten av maskinen är i gott skick.

    Planen ligger fast, det blir byte enl. plan B
    Men jag har inte bestämmt om det blir en 2.3 om den möjligheten finns.
    Det är ju trots allt en helt vanlig bruxbil och man bör ju tänka lite längre än vad näsan är lång. Vad får man av förs.bolag vid en ev. stöld t.ex. Usch - Hemska tanke, Men då kan det vara bra att ha kvitto på att det är en ny motor i den för tänk om man får pengar motsvarande en 2.0ltt i bruxskick som rullat 23kmil.
    Kanske skulle ta ett snack med förs.bolaget när detta är klart om att ev. värdera bilen.

    Litet sidospår: En jobbarkompis som hade en BMW 530disel importbil med full utr. som t.ex Xenon, fullskinn, navigator och dubbla sidorutor !! fick Xenonlysena snodda (de klippte kablarna vid lyktorna) en natt i Eskilstuna och för.bolaget sa att det blir för dyrt att laga då HELA elsystemet måste bytas, han fick pengar och den stackaren gick och köpte en Saab 9k automat, visserligen i fint skick till ett lågt pris och det var få mil.
    Men tänk själv att hamna i en åpel vectra för att folk inte kan skilja på ditt och mitt.
    I "the Wild West" hängde man hästtjyvar !!
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  11. #51
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    186
    Du måste skämta, inte kan man behöva byta hela elsystemet ?? Köpte försäkringsgubben ut bilen och behöll den själv?

    Men hängde inte med i din liknelse av 9k o åpel Saknar fortfarande min numera skrotade 9kT16-86 Dock ingen automatjucklo. Den motorn var trevlig o höll i 40kmil. Annat än T7.

    Jag skulle byta vev, i detta sammanhang borde det vara en försumbar kostnad. Då får du ju något mer
    9-5 kombi 2.0t-00 TD04 steg 3

  12. #52
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Citat Ursprungligen postat av Magnuslink
    Du måste skämta, inte kan man behöva byta hela elsystemet ?? Köpte försäkringsgubben ut bilen och behöll den själv?
    Han reagerade likadant, byta hela men det var tydligen det BMW sa och bolaget löste in bilen till ett rätt bra pris. 120kkr trior jag det var för en -00 elle rom det var en -01

    Citat Ursprungligen postat av Magnuslink
    Men hängde inte med i din liknelse av 9k o åpel Saknar fortfarande min numera skrotade 9kT16-86 Dock ingen automatjucklo. Den motorn var trevlig o höll i 40kmil. Annat än T7.
    Det är ju viss skillnad att åka en fullutr. BMW jfr. en 9k, jag tror han skulle slippa det nerbytet om de bara gett f-n i hans lysen. Den "nya" 9k var en sugis och då blir det viss skillnad mot en 530d.
    Att sedan 9k har en hållbarare motor än T7 är vi nog många som skriver under.



    Ang. 2.3 så är det samma pris på utbytesblocken hos Maptun dock var efterfrågan större på 2.3 och då kanske de ville ha lite mer emellan, fast jag tycker ju att det borde ingå i servicen då man lägger så mycket pengar hos dem, de har ju ingen direkt kostnad för denna skillnad.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  13. #53
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    186
    Lite OT, men det bekräftar mina förutfattade meningar om BMW förare som allmänt korkade. Byta en 530D mot en äldre sugis SAAB

    Nej, man kan tycka att det inte ska vara ngn prisskillnad, men tillgång-efterfrågan...

    Du får rapportera sen!
    9-5 kombi 2.0t-00 TD04 steg 3

  14. #54
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Citat Ursprungligen postat av Magnuslink
    Lite OT, men det bekräftar mina förutfattade meningar om BMW förare som allmänt korkade. Byta en 530D mot en äldre sugis SAAB

    Nej, man kan tycka att det inte ska vara ngn prisskillnad, men tillgång-efterfrågan...


    Citat Ursprungligen postat av Magnuslink
    Du får rapportera sen!
    Jepp, jag skall berätta hur pigg den blev
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  15. #55
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Sundsvall Medlemsnr:6806
    Inlägg
    166
    Har Maptun hört av sig och medd. vad det var för fel? kanske jag har missat det i texten.

    /Per
    _______________________
    9-3 Vector 2.0 BioPower -08 SC

  16. #56
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Citat Ursprungligen postat av svl_per
    Har Maptun hört av sig och medd. vad det var för fel? kanske jag har missat det i texten.

    /Per
    Svar: Nej

    Nya bottendelen byggdes vad jag vet i fredags och min vagn rullades in i verkstan. Idag måndag 5/11 kommer de att plocka ur dn gamla pannan och flytta över allt till den nya bottendelen förutom toppen.
    Toppen skall iväg på rengöring och provtryckning och ev, planing under dagen.
    Om tillfälle ges tänkte jag åka över under morgondagen för att passa på att göra lite som är lättåtkomligt när pannrummet är tomt men bara om jag inte stör grabbarna, och det är inte polering jag tänker göra.
    Kanhända jag kan få någon bild på kolvtoppen när topplocket är avlyft också.

    När gamla pannan är ur har Henrik lovat att de skall kika på vad felet var på 3ans cyl. både för min skull och det är säkert många som vill veta vad det är som orsakat mina symtom och vad som hade varit minsta möjliga åtgärd.



    Edit>Motor är ur och toppen av och det syns inget än så länge...
    Kan ju vara en kolvring som koksat fast
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  17. #57
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Hej

    Liten uppdatering.

    3ans kolv var sprucken som befarat och mellersta kolvringen trillade i bitar när de plockade ut kolven. Biten har gått ur mellan mellersta ringen och nedåt, ovanför kolvbulten och den hålls på plats av oljeringen.

    Detta hade inte synts genom att bara lyfta av toppen.

    Kolvtopparna var "normalsotiga" och det fanns en del skit/koks på kolvringarna. I övrigt såg det tämligen normal fint ut som man kan förvänta efter 22800mil, mer än 10000 har jag haft den och bara använt bra helsyntetolja och bytt som man skall.

    Toppen skickades även iväg för planing och provtryckning och den var naturligtvis inte tät. Det skulle de också fixa med mirafräsning...
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  18. #58
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 458
    Tråkigt att de var kolven, men metoden med ”olja” som jag skrev i min första brevet visade sig vara pålitligt.
    Man kan fråga sig varför blev motor haveri när du använde bra olja med regelbundna byte.?

    Hoppas du klarar ekonomiskt och vill gärna se dig med dina inlägg om något rolligt som du kan bäretta.

    Med vänlig hälsning
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  19. #59
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    186
    Tja det var väl tur i oturen att kolven var sprucken ändå Man är alltid lite nervös om man gör för mycket jobb utan nytta.

    Hur trimmad var den?

    Byter du vev till 2.3 med?
    9-5 kombi 2.0t-00 TD04 steg 3

  20. #60
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Turen i detta fall är ju att jag slapp bli bärgad och att det inte sa "tittut i blocket" som för många andra.
    Då åker man på stomkostnad på blocket och det som ev. också går sönder som t.ex. vev, stakar, topp.
    Och det är väl dessutom Maptun som har tur att blocket inte hade några synliga skador så det blir väl billigare att renovera det till nästa sate som det rasar för pga. av pissiga kolvar

    Jag har haft ganska moderat trimmat eftersom programmet stoppades i för ca 10000mil sedan och då hade jag originalkoppling (och den är ju fortfarande hel men bytes nu när det ändå är rivet) och originalavgas hela vägen och ger lite högt mottryck/högre temp. Men det var anpassat för Aeroturbon. Så ni kan säga ett steg 4 minus om ca 240hk/360nm som Fredrik uppskattade det till då.

    Räknar vi på ekonomin på detta vis bli det mer positivt
    Jobb som behövde göras omedelbart eller inom en snar framtid och ca priser om man lämnar bort det.

    Kam- och balansaxeltransmission 10-15000:- (Sträckaren ute 17mm)
    Kopplingsbyte 10000:-
    Och sedan visade sig ju toppen va i behov av renovering.
    Och på frågan om jag byter vev, Jo det kan man väl säga.
    Vi lyfter ur en 2.0 bottendel och stoppar i en 2.3.
    Skillnaden är ju bara vev och stakar vad jag kan se.

    Så drar vi av 25000:- från notan som uppskattat kommer att landa kring 40loppor då får jag en helrenoverad OCH uppgraderad motor inkl. Wössnerkolvar för 15000:-
    Receptet blir motsvarande: Steg 3 - 285 Hk, 440 Nm Saab 9-5 1998-, 2.3T Aero 230/250 Hk 2000-2005
    Det är billigt

    Och varför kolven gav upp har det ju spekulerats i en hel del redan så det lägger jag mig inte i med mer än ett konstaterande att oljebytena och oljans kvalitet inte förhindrat att kolven havererat.

    Mina symptom kan ju vara ett sätt att spara pengar för ER.
    - Ta för vana att ta ett kompprov när ni servar bilen för att om möjligt få en förvarning. Biltemas mätare eller linkande duger till detta.
    - Öppna oljepåfyllningslocket regelbundet med motorn på tomgång, t.ex. när ni ändå skall kolla oljan varje gång ni tankar.
    Det skall inte finnas tecken på övertryck.
    - Lyssna på motorn innan ni drar iväg ibland.
    Min var lite orolig på tomgången de sista 2dagarna innan jag ställde den.

    Detta låter säkert nojigt men om det spar tusenlappar kan det ju vara värt det
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Havererad multirem, tryckt ur sig olja OG9-3
    Av HeRmAN i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2014-08-12, 10:30
  2. [LÖST] Tryckt ut olja genom påfyllningen, kolvras?
    Av bart112 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2008-08-06, 21:02
  3. 93a 3ans växel
    Av Roadrunner11 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-09-24, 10:30

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •