Sidan 2 av 6 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 21 till 40 av 117

Ämne: 9-5 har tryckt ur sig olja, Tappat komp. på 3ans cyl

  1. #21
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447
    Hej,
    Javist, kan vara brända/fastnade kannringar som kan ge samma symptom. Mina blåsta kolvar har alltid haft spricka på skallen som gick ner till alla kolvringar eller har man fått hål på kolvens topp. Men jag har haft också en del problem med BMW-s ventiler vilka ( avgas endast) saknade en lite bit ( ca.1mm) av sina talrik och ingen fel på sätet. De var bara att sätta nya och slipa förstås sätet..
    Jag hoppas att du har den sista nämnda fel..

    Med vänlig hälsning
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  2. #22
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447
    Lite Edit:
    Våra motorer är lutande och för att få 100% svar med olja( vid komp prov) bör du fylla lite mer med olja för att täcka kolvens skalle, annars kan tänka mig att du lyfter upp bilen på framdelen för att få den i horisontal( menar motor). Då kan du bortse från att fylla mer olja.
    GAZER som jobbar med Saabar har skrivit att metoden kan vara 50% säker, men han glömde att spricka( kannringar/ fastnade) kan ligga på den högre delen av kolven( torped väg) och då hjälper inte olja utan att få motor plant.
    Hoppas du förstår min knaggiga Svenska stavningen.* smilie *

    PS! att prova med olja ger 99 % svar på den frågan. Man kan också ha fel på sprucken topp men om den är inte portad i förbrännings kammaren för att få lägre komp pga. uppborrningen till kanske 2,5 liter då kan man bortse från detta påstående.
    Med vänlig hälsning
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  3. #23
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Jag förstår vad du menar, vi tänker nog likadant i detta fall.
    Tackar återigen får tipset.

    Då det är vanligt med kolvhaveri på T7 så är jag inne på att det är det men det kostar så lite att testa med "din" metod.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  4. #24
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447
    Bra att du har samma inställning som mig.
    Kan bara säga att jag aldrig misslyckats med denna metoden och där efter min glädje eller sorg !!( kolv eller ventils fel) Kan tillägga att jag köpt en BMW från en auktoriserad firma i Linköping mycket biligt pga. att dom sa att komp var låg på en cylinder(fanns papper på) men dom tror att de är justerings fel nånstans.!!???
    De är kolv som är trasig, sa jag!!! Dom suckade som fan och jag fick låna bilen en timme för att testa ändå. Den var orklös och jag åkt hem och tagit komp prov ink. den med olja. Åkt tillbaka och gjorde färdig affär. Så klart jag viste att ventilen på en cylinder var trasig . Kan tyckas oärligt men vad gör dom och hur mkt. har dom get för bilen ?
    Med vänlig hälsning
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  5. #25
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    OK, nytt kompprov taget....


    Hmmm
    Prova en ny metod utan att 100% veta vad/hur, varför vet jag dock!

    Så här gjorde jag (och det vore bra med synpunkter så att nästa som provar inte gör mina små tabbar )
    Med tanke på att motorn lutar lite så räcker det ju inte med en matsked olja om oljan skall täta hela varvet runt så jag slog i 1dl vilket är 1/5 av slaglängden och det borde räcka väl för att täta. (Dock vet jag volymen på förbränningskammaren när kolven är i ÖD)
    Och för att vara på den säkra sidan så att det inte var för mycket olja som skulle tryckas ut så vevade jag runt motorn utan stift eller kompprovare i så att ev. för stor mängd olja skulle tryckas. Och det gjorde det !!
    Skvätt - Rätt upp i huven så det skvätte i hela pannrummet och halva garaget, nåväl då var man ju av med överskottet ut cylindern

    Gängade i kompprovaren och rullade runt i ca 10s precis som tidigare.
    Hmmm va' högt tryck det blev....
    Det kan säkert förklaras med att jag "snott" en den av förbränningskammaren med det som blev kvar av oljan jag hällde i.

    Summasummarum borde man väl med tanke på mätarens utslag kunna konstatera att ventilerna är täta eller ska man säga jättetäta

    Bilden till höger är på oljan som ser nyvispad ut :-)
    Kommentarer...
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  6. #26
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447
    Hmm. Man vevar med start motor 4-6 varv kanske 3-4 sec.
    Jo, jag skulle provat igen med några dråppar från oljekannan ca ett matsked och om svar är detsamma som nu då är de kolvar/ kannringar som är fel på. Tråkigt att motor ligger inte plant då ska man inte ha mer än matsked.
    Ventilerna och kolven blev jätte täta och din hela förbränningskamaren vart full med olja så man vet inte var man stor. Testet gjordes på fel sätt.( de vart lite för mycket med olja.)

    Lyder med dig och har skuld känsla men prova igen., de funkar , jag lovar..

    Med vänlig hälsning
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  7. #27
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Äsch, "påt igen bara" heter det ju...
    Provar man inte lär man sig inget


    Sög ur oljan som gick att få ur så nu bör mängden vara lite bättre.
    Nytt prov och det pekar på 12bar.
    Nu borde väl testet vara gjort på ett bättre och mer korrekt sätt?
    (då fick ju alla veta hur man kan göra och hur man bör göra)

    Att det inte blir samma värde som en frisk cyl kan väl bero på att oljan tätar men inte lika bra som frisk kolv/ringar.
    Eller tänker jag fel?
    Slutsatsen borde väl ändå va att det är demontering av kolv som är nästa steg eller ??


    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  8. #28
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447
    Hej,
    du är som mig, man lärs sig inte om man inte provar.
    Jo, du har rätt de är kolv fel. Testet är gjort på rätt sätt, man ser på bilden..

    Hör av dig , kull att ha med liksinnade folk att göra..

    Med vänlig hälsning
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  9. #29
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Ok, Skall försöka att få tid att ringa lite för att få lite priser på vad det kan tänkas att få hjälp med detta då jag har mer pengar än tid men därmed inte sagt att jag har gott om något av dem men man är ju beroende av fungerande bilar så att man kan vara en god medborgare och bidra fett till stadskassan med massor av skatt på bensin mm.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  10. #30
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Jag provade igen och då steg kompressionen i 3ans cyl till ca 12bar så helt kry är inte kolv/kolvringar.

    Men nu är mitt problem löst !!








    Men MapTun fick ett till att lösa....
    Kossan bogserades i höstmörkret från E-tuna till MapTun på en timme...


    Kan ju uppdatera lite när liket lever igen. (om nån är intresserad)
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  11. #31
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    1 417
    hm steg det igen? kanske kolvringarna som satt sig fast lite först?

  12. #32
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN
    Men MapTun fick ett till att lösa....
    Kossan bogserades i höstmörkret från E-tuna till MapTun på en timme...


    Kan ju uppdatera lite när liket lever igen. (om nån är intresserad)
    Hej !

    Ska du byta kolvar till smidda ??

    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  13. #33
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447
    De vare trevligt att veta vad händer i fortsättningen.
    Maptun i Örebro menar du ? på en timme!!! skapligt!

    MVH
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  14. #34
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Citat Ursprungligen postat av kvistarn
    hm steg det igen? kanske kolvringarna som satt sig fast lite först?
    Jo, trycket steg med en skvätt olja i till ca 12,5bar men det tror jag beror på att oljan tätar hjälpligt, jag tror inte att kolvringarna satt fast för att sedan lossa.

    Fredrik ringde just och vi kom fram till planen är just nu att de öppnar upp och kollar statusen på cylinderlopp och kolv till att börja med.

    Citat Ursprungligen postat av Aero++
    Hej !

    Ska du byta kolvar till smidda ??

    Mvh
    Om det blir Vössner i slutändan, Ja

    Citat Ursprungligen postat av George
    De vare trevligt att veta vad händer i fortsättningen.
    Maptun i Örebro menar du ? på en timme!!! skapligt!

    MVH
    George
    Ok, jag får rapportera lite under resans gång och vad som ev. tagit stryk.

    Jag hade ju inget direkt haveri utan en sprucken gammal myrken slang i vevhusventilationen pga. förhöjt vevhustryck med lite orolig tomgång som symptom utöver oljekladd under läppen.

    Och ja, den står på MapTun i Örebro.
    Vi fick hålla igen lite annars hade vi behövt köra om långtradare och det kanske är lite onödigt.

    Nu förstår jag dessutom vad WRC eliten menar med att det är jobbigt när de tappar sevostyrningen jag hade dessutom muskelservo på bromsen också och ingen värme eller stereo men det fanns nåt modernt skit i mobilen som gjorde att det gick att spela MP3.

    Planen är för tillfället
    - Undersökning av hälsan på bottendelen för att välja plan A eller B.
    Plan B blir ju i praktiken en nyrenoverad motor och A en halvrenoverad.
    Förhoppningsvis hinner de kika på detta redan denna vecka om jag har tur.

    Plan A (om blocket klarat sig)
    - Hona loppen
    - Nya kolvar/ringar
    - Nya vevstakslager
    - Byte oljepump
    - Översyn av toppen inkl. rengöring, planing och provtryckning
    - Byte av kam- och balanstransmission
    - Byte av koppling/slavcyl.
    - Uppdatering av motorprogram
    - Funktionstest/provkörning

    Plan B (Om blocket är skadat)
    - Ny utbytes bottendel med Vössnerkolvar
    - Översyn av toppen inkl. rengöring, planing och provtryckning
    - Byte av koppling/slavcyl.
    - Uppdatering av motorprogram
    - Funktionstest/provkörning
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  15. #35
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    186
    Instämmer i att det är intressant att veta vad som händer sen. Det här låter som mardrömmen som besannats, om det nu är som du är rädd för...

    Vad kostar A) resp B)?
    9-5 kombi 2.0t-00 TD04 steg 3

  16. #36
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Citat Ursprungligen postat av Magnuslink
    Instämmer i att det är intressant att veta vad som händer sen. Det här låter som mardrömmen som besannats, om det nu är som du är rädd för...

    Vad kostar A) resp B)?
    För Plan B räknar jag med allt stannar på strax under 40kkr
    Vilket är mer än halva bilens värde innan detta hände, och det ökar ju tyvärr inte bara för att man kostar på.
    Plan A blir ju billigare eftersom man gör mindre.

    Man skall dock inte glömma att detta inkluderar 2 "service jobb" som gör att man kan dra fördelar av jfr. med att göra dem var för sig när det ändå är rivet.

    - Byte av kam- och balanstransmission
    Kostar ju 10-15kkr om man lämnar in för bara detta.
    I både plan A har man ju rivit rätt mycket och gjort en del av jobbet.
    I plan B är det nya från start så detta "servicejobb" ingår i priset på blocket och lägger man på 8kkr för kolvar så kan se resten som gratis !!
    Det finns ljuspunkter i mörkret

    - Byte av koppling/slavcyl.
    Kostar ju ca10kkr om man lämnar in för bara detta.
    men i plan B får man ju jobbet "gratis" eftersom man skruvar dit en ny koppling istället för den gamla.

    Och när man sitter och skriver detta så inser jag ju att plan B förmodligen är mer prisvärd eftersom allt i bottendelen blir nytt, jag missar ju ram- coh axiallager, packboxar på vexaxeln mm annars.
    Så jag ringde dem och avstyrde plan A direkt.

    Och när man änd byter bottendel så kam man ju byta från 2.0 till 2.3 för att få lite mer vrid, vet dock inte vad det skulle kosta extra.
    Har ni synpunkter på detta??

    Man får ju mer vrid på bekostnad av fjång.
    Eller kommer det att reslutera i en rasad låda???
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  17. #37
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    186
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN
    Och när man änd byter bottendel så kam man ju byta från 2.0 till 2.3 för att få lite mer vrid, vet dock inte vad det skulle kosta extra.
    Drömmer också om en ny vev så det blir en 2.3. Borde inte vara så dyrt i detta sammanhang, allt är ju redan loss och Wössner kolvarna kostar väl lika för 2.0 o 2.3. Då får du ju något mervärde för allt

    Förstår tanken att göra mer när du redan är igång. Men 40kkr är rätt mycket summerat. Men det kostar att ligga på topp...
    9-5 kombi 2.0t-00 TD04 steg 3

  18. #38
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Citat Ursprungligen postat av Magnuslink
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN
    Och när man änd byter bottendel så kam man ju byta från 2.0 till 2.3 för att få lite mer vrid, vet dock inte vad det skulle kosta extra.
    Drömmer också om en ny vev så det blir en 2.3. Borde inte vara så dyrt i detta sammanhang, allt är ju redan loss och Wössner kolvarna kostar väl lika för 2.0 o 2.3. Då får du ju något mervärde för allt

    Förstår tanken att göra mer när du redan är igång. Men 40kkr är rätt mycket summerat. Men det kostar att ligga på topp...
    Frågan är om vxl.lådan drivaxlar pallar då bilen gått knappt 23kmil eller om det är dumt. Jag måste då även anpassa min besiktningsbox till 2.3. Men jag slipper byta spridare mellan gröna/röda vi varje besiktning.
    Jag suger i mig synpunkter och väntar på pris innan jag bestämmer mig i 2.0 vs. 2.3 frågan.
    Hur är skillanden i bensinförbrukning mellan de två?


    Ligga på topp?? Näe den platsen har redan många kandidater och en av dem var där hos MapTun trots den sena timmen, Har han inget hem? inget liv? när man hänger på forumet jämt och hjälper oss ner i trimträsket...
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  19. #39
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN
    Ligga på topp?? Näe den platsen har redan många kandidater och en av dem var där hos MapTun trots den sena timmen, Har han inget hem? inget liv? när man hänger på forumet jämt och hjälper oss ner i trimträsket...
    På topp? Njaee...dit har man långt...

    Trevligt att råkas till slut och hoppas att historien slutar bra, och något så när "skapligt" rent budgetmässigt också...

    Som bruksis är ju en 2,3:a inte fel med lite kralligare bottendrag, och kostar det inget extra när du ändå håller på så är det kanske inte fel?

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  20. #40
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Citat Ursprungligen postat av KK
    På topp? Njaee...dit har man långt...

    Trevligt att råkas till slut och hoppas att historien slutar bra, och något så när "skapligt" rent budgetmässigt också...

    Som bruksis är ju en 2,3:a inte fel med lite kralligare bottendrag, och kostar det inget extra när du ändå håller på så är det kanske inte fel?

    Mvh

    KK
    Folk har tydligen olika definitioner om vad "Att ligga på topp" betyder men det är inte min strävan utan att ha en vagn man trivs med och som helst lämnar lite slantar över till mat och kläder åt barnen....
    Och att historien slutar bra är jag säker på med tanke på vilka som har hand om den och med era råd/tips

    Trevligt dessutom att få ett ansikte på fullfjädrade avataren...

    Vad betyder "lite kralligare bottendrag" på svenska? Antar att menar att vridet är högre alt. kommer vid lägre varvtal.
    Är kanske det jag ororar mig för med tanke på att hela drivlinan skall hålla.
    För jag vet inte hur många som sagt att det inte går/man inte bör chippa en vagn med originalkoppling och tro att det skall hålla. Jag har just överbevisa alla dessa påståenden genom att köra mitt steg 4- med just originalkoppling fram till 22,800mil varav de senaste 10kmilen varit trimmade. Mitt recept har varit just att varva hellre än att ge full patte redan vid låga varv och låta laddtrycket sköta resten.
    Kanske denna körvana sitter i och talar emot valet av en 2.3.
    Toppfartsmässigt har det jag haft hittils räckt till eftersom jag inte vet hur fort den gick, har bara provat upp till 240 på mätaren.
    Och behoven ändras ju med åldern då man inte är 20 längre och inte uppskattar dumpljud och bling bling utan fördrar en bruxvagn "som gör jobbet"
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Havererad multirem, tryckt ur sig olja OG9-3
    Av HeRmAN i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2014-08-12, 10:30
  2. [LÖST] Tryckt ut olja genom påfyllningen, kolvras?
    Av bart112 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2008-08-06, 21:02
  3. 93a 3ans växel
    Av Roadrunner11 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-09-24, 10:30

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •