Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Lustigt "oljud" som hörs tydligt vid kall bil 9-3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    21

    Lustigt "oljud" som hörs tydligt vid kall bil 9-3

    Har nyligen blivit medlem i saabfamiljen för första gången, måste säga att jag är nöjd med bilen och körupplevelsen. Men...det finns juh tyvärr oftast sådanna....jag har ett oljud som hörs tydligast vid kall bil. Oljudet är som svårt att beskriva det liksom knarrar, eller knäpper...rätt oregelbundet och hörs tydligt vid belastning....t.ex. när man ska köra iväg, dvs hittar dragläge.
    Jag vill som uppleva att det är värre när bilen är kall, det är inget metalliskt ljud...och det är som oregelbundet. Bilen har rullat 13300mil och är 12k servad för 1000mil sedan.

    Någon som har något tips vad detta oljud kan vara...

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    141
    Vad är det för bil??

    T.ex. har 9-3 -03 en kallstartsannordning som kan väsnas
    Såld 9-3 AERO 2005
    Audi A4 Avant 2.0 TDI quattro 170hk 2008

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    21
    Det är en -05 9-3 SS Vector, hur länge väsnas en kallstartsannordning då? För det kan höras ett bra tag hos mig...vet inte om det försvinner helt heller...

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    21
    100st som läst, äre ingen som kan höfta på nån gissning iaf?

  5. #5
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 169
    Vanligt på dessa är att TCS/ESP aggregatet (Antispinn/Antisladdsystem) avger ett ljud när man kommit upp i ca: 6km/h. Men det låter bara en gång, vid varje nytt starttillfälle.
    Man måste alltså vrida av nyckeln och starta på nytt för att det skall komam tillbaks.

    Detta är inget farligt ljud utan helt normalt.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    21
    Citat Ursprungligen postat av Rickard
    Vanligt på dessa är att TCS/ESP aggregatet (Antispinn/Antisladdsystem) avger ett ljud när man kommit upp i ca: 6km/h. Men det låter bara en gång, vid varje nytt starttillfälle.
    Man måste alltså vrida av nyckeln och starta på nytt för att det skall komam tillbaks.

    Detta är inget farligt ljud utan helt normalt.
    Okej, men detta ljud uppstår inte bara vid ett tillfälle, det låter massor med gånger...fast bara vid belastning har jag märkt. Startar jag bilen och bara står på tomgången hörs inget nått, men så fort jag hittar dragläge så börjar det. Väldigt oregelbundet och väldigt konstigt ljud...nästan som om en drivknut skulle vara väck..fast ändå inte.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    51
    Samma sak uppstår på min 9-5, jag tycker att det låter från dörren/B-stolpen.. där någonstans.. Har du fått ordning på din?

    Jag var precis ut & sprejja 5-56 lite varstans, innanför b-stolpe, dörr, säte osv osv. Tråkigt & irriterande med massa knäppningar i kupèn när man kör :S
    9-5SE 2.0t -98

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    21
    Citat Ursprungligen postat av j0nkan
    Samma sak uppstår på min 9-5, jag tycker att det låter från dörren/B-stolpen.. där någonstans.. Har du fått ordning på din?

    Jag var precis ut & sprejja 5-56 lite varstans, innanför b-stolpe, dörr, säte osv osv. Tråkigt & irriterande med massa knäppningar i kupèn när man kör :S
    Nä jag har inte fått ordning på det, har inte forskat så mkt heller pga tidsbrist.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Västmanland/Västerås
    Inlägg
    381
    det "knarrar" inte när du kör över fartgupp o.s.v?

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    21
    Har inte tänkt på det, men jag tror inte det låter då. Fick ett tips om att en motorkudde kan vara dålig...men har som ingen egen erfarenhet hur detta brukar låta. Men som sagt, det hörs mest när man ska iväg, då man får dragläge på bilen.

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    21
    Ville bara meddela vad felet var, det va tydligen krängningshämmarbussningarna som var dåliga, byttes i samband med en framvagnsinställning på saab. Nu är det iaf tyst

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    418

    Re: Lustigt "oljud" som hörs tydligt vid kall bil 9-3

    Jag lånar tråden lite, har en 9-3 -04 SS Vector. Började med lite ljud i måndags tror jag när jag backade ut bilen från parkeringen på jobbet, men tänkte mest att det va handbromsvajjern som hängde sig lite, lät precis som min 9000 där handbromsen kärvar. Så tänkte inte mer på det. Men gjorde samma sak igår och nu idag knarrar det hela tiden nästan, förutom när jag kör rakt fram typ. När jag svänger i fart eller vrider på ratten i stillastående så knarrar det, låter att som att det kommer från framvagnen, höger sida om jag sitter i bilen, men det kan ju vara lätt att lura sig vart ljudet kommer ifrån, men fram borde det ju vara i och med att det knarrar när jag vrider på ratten.
    Det jag börjar bli orolig över är att det är fjädrarna som börjar ge sig? Fick nyss höra att det är ett vanligt fel. Hoppas verkligen att det inte är så för vill ju inte att detta ska gå sönder helt när jag kör.

    Vad ska jag göra? ringa verkstaden direkt?
    Saab 9-3 SS 2,0t Vector -04
    http://www.garaget.org/K_Andersson

  13. #13
    Grundladd dinos avatar
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Sollefteå
    Inlägg
    299

    Re: Lustigt "oljud" som hörs tydligt vid kall bil 9-3

    Troligen fjäderbenslagringarna......
    Sport eller Comfort
    1984 900 Aero, 2011 9-5 Aero TTiD
    2004 9-3 2,2 TiD

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    418

    Re: Lustigt "oljud" som hörs tydligt vid kall bil 9-3

    Citat Ursprungligen postat av dino
    Troligen fjäderbenslagringarna......
    Nope ena fjädern va av, fick byta båda 2 fram. Ca 3500:- inkl. jobb för den som undrar samma sak.
    Saab 9-3 SS 2,0t Vector -04
    http://www.garaget.org/K_Andersson

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Nära Gbg
    Inlägg
    212

    Re: Lustigt "oljud" som hörs tydligt vid kall bil 9-3

    Samma hände mig. I några månader hade jag ett svagt "ploppande klonk" när jag körde över en del gupp. Trodde det var inredningen nånstans runt handskfacket som var lös och skulle kolla upp det till våren. Sen körde jag på en oplogad guppig skogsväg i minus tjugo och efter det så var det ett tydligt klonk som kändes in i kupén var gång men vred ratten runt mittläget i låg fart eller stillastående. Höger framfjäder var av och det kostade 3600:- hos Mechanum att få båda bytta.

Liknande ämnen

  1. Ojämnt Ladd och trött på "kall"starter....??
    Av KpJojje i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-04-25, 14:00
  2. Kraftiga "knackningar"(Oljud) över 2000 varv. SNÄLLA HJÄLP !
    Av SaabGBG i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-07-17, 12:37
  3. [LÖST] Oljud från motor högersida NG900
    Av Picko1 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2009-07-23, 15:07
  4. Vid vilket varvtal är det "skadligt" kall motor?
    Av tannen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2007-02-25, 01:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •