Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: LH 2.2 och bränslerelä vid T8-T16 Konvertering...

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Rimbo
    Inlägg
    545

    LH 2.2 och bränslerelä vid T8-T16 Konvertering...

    Hej hallå!

    Vi har en T16 konverterad T8:a som värgrar starta... p.g.a avsaknad av reaktion på spridarna.. det kommer inget bränsle

    Och vad vi vet så har vi kopplat efter konstens alla regler.

    Efter en hel del felsökning har vi hittat en grej som verkar konstigt.

    Se bild

    http://popeye.rty.nu/2004/lh2.2.jpg

    Huvudrelät vid bränsleboxen (229) drar och levererar 12V till stift 9 på lhboxen samt stift 86 på Bränsle och spridarrelät (102)

    MEN vi får ingen korrekt jord genom LH-Boxen? Stift 17 På LH-Boxen borde väl ge jord så att det drar? Är LH boxen paj eller?

    Nån som vart med om nått liknande?

    /Johan
    Kör nu: 900i-88-T16
    Äger: 900T16-88 USA import, 900i-88-T16, 99L-78

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Rimbo (Stockholms Län)
    Inlägg
    1 502
    :UPP:
    Kör: Saab 9000 A50 -98.

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Degerfors
    Inlägg
    2 320
    Har du gnista?

    hade samma problem till en början, med att det inte hände ett skit när det kördes på startmotorn..

    LH:t är riktigt inkopplat? (signal ifrån tändsteget, ström, jord, och såklart "kopplingsplinten" vid reläoch säkringsboxen?


    mvh Johan

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Rimbo (Stockholms Län)
    Inlägg
    1 502
    Citat Ursprungligen postat av johamn
    Har du gnista?

    hade samma problem till en början, med att det inte hände ett skit när det kördes på startmotorn..

    LH:t är riktigt inkopplat? (signal ifrån tändsteget, ström, jord, och såklart "kopplingsplinten" vid reläoch säkringsboxen?


    mvh Johan
    Hej, passar på och svarar lite när dom andra som va med i projektet jobbar., härvan vi har är väll inte den snyggaste men säkert fullt fungerande, vi har kopplat in allt efter konstens alla regler, och får 1 Relä att dra.. det som inte verkar fungera är att - (minus) på stift 17 i boxen som skall få Relä nummer 2 att dra är obefintlig, den finns ej... vi har mätt upp det vi kunnat mäta upp och allt annat verkar stämma.

    Det vi trott är att boxen då är felaktig, gnista + soppa verkar finns då vi oxo kontrollerat detta, det är BARA spridarna som inte vill.. liksom.

    Det du skriver om kopplingsplinten vid säkringsboxen, låter GANSKA intressant, kan du utvekla det lite.... är det så att en kontakt skall in i säkringslådan fråm LH härvan ? vi mätte nämligen upp att det just i denna kontakt skulle in tändpuls från i detta fall tändspolen (Boxen är en 84'ans). kan det vara så att den kontakten skall in i en kontakt i säkringsboxen. ?
    Kör: Saab 9000 A50 -98.

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Degerfors
    Inlägg
    2 320
    ni har en 84:ans bränslebox altså?
    Den ska du ha signal direkt ifrån tändspolen... men det visste du nog. eller?
    På nyare är det taget på effektsteget, och är därmed inverterat (om jag nu inte är ute på min fina cykel.. )



    Vid säkringsdosan, så har du ju fyra kablar som kommer ifrån LH-härvan, som ska in i dosan, så att säga (en är till startmotor, resten vet jag inte..)



    mvh J

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Rimbo (Stockholms Län)
    Inlägg
    1 502
    Citat Ursprungligen postat av johamn
    ni har en 84:ans bränslebox altså?
    Den ska du ha signal direkt ifrån tändspolen... men det visste du nog. eller?
    På nyare är det taget på effektsteget, och är därmed inverterat (om jag nu inte är ute på min fina cykel.. )



    Vid säkringsdosan, så har du ju fyra kablar som kommer ifrån LH-härvan, som ska in i dosan, så att säga (en är till startmotor, resten vet jag inte..)



    mvh J
    Ja, det va ett par kontakter där med 2 st kontakter var, den ena kopplade vi in 1 plus på vid tändpåslagning.... som vi hade luskat ut att den tydligen skulle sitta där... men jaja, vi får luska vidare.!

    /Mattias
    Kör: Saab 9000 A50 -98.

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Rimbo
    Inlägg
    545
    Är det tändsignalen som drar det andra relät? för båda ska väl dra? Ni som konverterat, drar båda?

    Det låter som du säger att tändsignalen är fel, vi tog den förstärkta signalen som även går till apc:n...
    Kör nu: 900i-88-T16
    Äger: 900T16-88 USA import, 900i-88-T16, 99L-78

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Degerfors
    Inlägg
    2 320
    Citat Ursprungligen postat av Jlarsson
    Är det tändsignalen som drar det andra relät? för båda ska väl dra? Ni som konverterat, drar båda?

    Det låter som du säger att tändsignalen är fel, vi tog den förstärkta signalen som även går till apc:n...
    Skipppa att koppla på effektsteget, och ta direkt ifrån tändspolen...

    båda mina reläer drar på det iaf.. (84½)

    mvh Johan

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Rimbo
    Inlägg
    545
    Jo, bara att prova detta!

    Han ska äve prova en annan box nu!

    Vi får se hur det gå!
    Kör nu: 900i-88-T16
    Äger: 900T16-88 USA import, 900i-88-T16, 99L-78

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Olofström
    Inlägg
    2 281
    Citat Ursprungligen postat av johamn
    Citat Ursprungligen postat av Jlarsson
    Är det tändsignalen som drar det andra relät? för båda ska väl dra? Ni som konverterat, drar båda?

    Det låter som du säger att tändsignalen är fel, vi tog den förstärkta signalen som även går till apc:n...
    Skipppa att koppla på effektsteget, och ta direkt ifrån tändspolen...

    båda mina reläer drar på det iaf.. (84½)

    mvh Johan
    kan jag göra så på en nyare?? alltså dra direkt från spolen till soppa och " insprutningsrelät " ??

    i så fall : vilken på spolen och till vilka stift på dom två reläna??

    MVH:Tommi som skulle bli MYCKET glad om man kan göra så

  11. #11
    Steg 3 jonkas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    3 143
    Citat Ursprungligen postat av johamn
    ni har en 84:ans bränslebox altså?
    Den ska du ha signal direkt ifrån tändspolen... men det visste du nog. eller?
    På nyare är det taget på effektsteget, och är därmed inverterat (om jag nu inte är ute på min fina cykel.. )

    mvh J

    Är du säker på detta?

    Jag har nog nämligen missat detta totalt. Har ju 84ans LH-system i bilen, men ett styrdon från en 88:as 9000. Borde ju kunna bli lite galet då.

    Konstigt nog fungerade det ju förra sommaren.
    Jonathan Nilsson STCS#4021
    Saab 90RWD Projekttråden | Saab 90 RWD på garaget.org
    Alfa Romeo 2000 GTV Bertone 1973

  12. #12
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Olofström
    Inlägg
    2 281
    på min 9000 88 så funkar det så i alla fall.

Liknande ämnen

  1. Varmt bränslerelä og 900T16 kat, LH 2,4 1990
    Av BRo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-08-16, 09:32
  2. Saknar styrström till bränslerelä 900 t8?
    Av rauken i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-09-01, 16:02
  3. Bränslerelä Plats
    Av guzten i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2004-12-25, 17:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •