Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Speedparts laddtrycksmätare

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    289

    Speedparts laddtrycksmätare

    Speedparts Instrument Stegmotor serie

    dessa mätare verkar inte vara vaccum styrda mätare? hur kopplar man in dessa mätare som denna serie?
    Saab 9-3 Vector Biopower -08

  2. #2
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 036
    Medlem#
    6220
    Hej!

    Istället för att dra en vaccumslang ända till mätaren så använder man sig av en sensor där man kopplar vaccumslangen, därifrån går det sen en vanlig kabel till mätaren.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    34
    Hej, lånar tråden lite hoppas det är ok.

    Är det någon som har testat dessa mätare? Funkare de bra, ger det en bra mätning osv? Har tänkt montera en turbomätare men jag vet inte ricktigt vad jag ska välja än.

    MVH Jonas

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Borås
    Inlägg
    126

    Re: Speedparts laddtrycksmätare

    Hej, jag får inte igång min laddtrycksmätare! Har kopplat t-korset på sladden som går mellan insug och btr, sedan drog jag en kabel med det "filtret" man får med till sensorn, sedan lödde jag ihop "förlängnings" kabeln man får som går till mätarhuset med kablarna som är från sensorn. Fanns tre kablar i kabeln från sensorn, en vit, en röd och en svart.

    Som sagt så fick man med en "förlängning" med kontakt så det skulle passa i mätarhuset. Sedan har jag kopplat ström från cigg uttaget. Mätaren startar lyser och piper som den skall i början (öppningscermonin). Men sedan ställer visaren sig rakt ner och när jag kör så visar det inget tryck.

    Har dubbel kollat ALLT, allt sitter rätt, jag har kopplat rätt osv.. Vad kan felet vara förutom att mätaren eller sensorn är sönder?

    EDIT
    Kan dock skriva att jag använde ett befintligt T-kors som den andre mätaren var kopplad på innan som inte var "elektroniskt styrd" men har det någon betydelse?

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2009
    Inlägg
    19

    Re: Speedparts laddtrycksmätare

    Jag har samma mätare och kopplad på samma sätt, den fungerar.

    Du kan ju prova att koppla den på slangen från dumpen för att se om du får något utslag där, men den skall inte vara kopplad på denna slangen för då blir det fel värden och knas med dumpen etc.

    Min mätare var glapp när jag hade kopplat in den från början men lite knackande på den så kom den igång, nu fungerar den.

    Jag skulle idag inte köpa någon mätare och koppla in, visst det är väl lite ballt men fyller ingen funktion då orginal mätaren på saab fungerar...

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Borås
    Inlägg
    126

    Re: Speedparts laddtrycksmätare

    Hmm nu rör sig mätaren iaf, men den visar att jag laddar -0.7 bar vid fullt gaspådrag. Alltså mätarn står rakt ner hela tiden och när jag gasar rör den sig ca 1mm på mätaren? :S

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Falun
    Inlägg
    56

    Re:

    Citat Ursprungligen postat av JonasN
    Hej, lånar tråden lite hoppas det är ok.

    Är det någon som har testat dessa mätare? Funkare de bra, ger det en bra mätning osv? Har tänkt montera en turbomätare men jag vet inte ricktigt vad jag ska välja än.

    MVH Jonas
    Ingen som har något bra svar på tidigare talares inlägg?
    Går i köpastankar själv. Är de stegmotordrivna värda sina 300:- extra mot en vanlig "analog" mätare. Uppträder dom annorlunda?

    Mvh K
    9-5 se 4d 2.3t -99

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    838

    Re: Speedparts laddtrycksmätare

    Citat Ursprungligen postat av boveng
    Jag skulle idag inte köpa någon mätare och koppla in, visst det är väl lite ballt men fyller ingen funktion då orginal mätaren på saab fungerar...
    Org. mätaren som sitter i vissa bilar mäter inte laddtryck(bar) utan luftmassa.
    Så det är, vad jag har förstått iaf, helt olika saker...
    Mr. Blu-Ray
    "Fluffmatta"
    9-5 2.3t -01 TD04 E85 Mackanized.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Hökarängen
    Inlägg
    131

    Re: Re:

    Citat Ursprungligen postat av Krau
    Citat Ursprungligen postat av JonasN
    Hej, lånar tråden lite hoppas det är ok.

    Är det någon som har testat dessa mätare? Funkare de bra, ger det en bra mätning osv? Har tänkt montera en turbomätare men jag vet inte ricktigt vad jag ska välja än.

    MVH Jonas
    Ingen som har något bra svar på tidigare talares inlägg?
    Går i köpastankar själv. Är de stegmotordrivna värda sina 300:- extra mot en vanlig "analog" mätare. Uppträder dom annorlunda?

    Mvh K

    Jag monterade en sån i höstas (tror det var i höstas iaf).
    I och för sig har jag ingen vidare erfarenhet av laddtrycksmätare, men jag är otroligt nöjd. I mina ögon är den värd pengarna.

    Bilder på min installation finns på:
    http://jorb.se/?p=71

    Det är däremot taget med mobilkamera, så kvaliten på bilderna lämnar en del att önska.
    Nu: Saab 9-5 Vector Sportcombi 2,3t från 2002 (trimmad). Pilotpaket, massa lullull.
    Tidigare: Saab 9000 2,3t -1997 (konverterad till FTT med styrbox från 2.3T 200hk + MV)

  10. #10

    Re: Speedparts laddtrycksmätare

    Hei.

    Har dere funnet noen måte å dimme ljuset på?

    gi tilbakemelding på anthonsenpal@gmail.com da jag inte ar her inne så ofte..

    Mvh. datapaal STCN

  11. #11
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    7567

    Re: Speedparts laddtrycksmätare

    Citat Ursprungligen postat av datapaal
    Hei.

    Har dere funnet noen måte å dimme ljuset på?

    gi tilbakemelding på anthonsenpal@gmail.com da jag inte ar her inne så ofte..

    Mvh. datapaal STCN
    Om du får något svar så får du hemskt gärna skriva det här då vi är fler som undrar samma sak!
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

Liknande ämnen

  1. Speedparts laddtrycksmätare nålen står lite fel
    Av Fear43 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2013-03-14, 00:55
  2. Svar: 11
    Senaste inlägg: 2010-04-30, 20:54
  3. Speedparts 1,5 laddtrycksmätare visar för lite
    Av AndreasOstman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-10-03, 08:44
  4. Vilken av Speedparts laddtrycksmätare är bäst?
    Av Mopack i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-05-15, 18:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •