Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25

Ämne: Blåser ej i luftutsläpp i instrumentpanelen + acc död

  1. #1

    Blåser ej i luftutsläpp i instrumentpanelen + acc död

    Jag har en 9-5 98:a och har letat som en dåre på forumet efter ett svar på mitt problem, jag har hittat ungefär hundra trådar som diskuterar NÄSTAN mitt probelm...

    Det började med att det slutade blåsa i alla luftutsläpp i instrumentpanelen som ska blåsa rakt in i kupén (4st). Jag tror även att det slutade blåsa i utsläppen som är nere vid fötterna, är inte säker om om det hände exakt samtidigt, men nu är det i alla fall stendött där också.

    Det blåser fortfarande upp på frontrutan (tack å lov) samt i armstödet mot baksätena och i de som sitter i instrumenpanelen riktade mot sidorutorna fram. (de som liksom sitter på gaveln, och inte går att ändra riktning på).

    När jag kalibrerade efter dessa fel fick jag inga felkoder, förrän nästa problem kom, 2-3 veckor senare:

    ... AC:n totaldog (tror jag). Jag får ingen kyla in i bilen längre. Sätter jag tempen på "LOW" får jag till och med in varmare(!) luft än vad det är ute!

    När jag inte längre ens fick nån kyla kalibrerade jag igen, och nu får jag upp felkod 08, vilket skall betyda "Heater Flap Motor Left. Flap Loose. Note: May set if not calibrated."

    Kan dessa problem ha med varandra att göra eller är det två helt skilda saker? Kan det va så att AC:n egentligen fungerar, men det e något spjäll någonstans som skickar ut den kalla luften utanför kupen? Jag har läst massa trådar om reglerdon, sitter det även på en 9-5:a -98?

    Otroligt tacksam för tips! Skicka gärna en länk om ni vet att problemet redan är averkat i annan tråd.
    9-3 SC Aero ´07 (Saab nr.7)

  2. #2
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    5 006
    Kolla i denna tråden... http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... =felkod+08

    Det beskriver inte hur du ska åtgärda det, men det är beskrivet vad felet kan va!

    Har läst nånstans att det ska ha kommit nån lösning på problemet från saab, men det är bäst att höra med saab om det stämmer!

  3. #3
    Nu har jag forskat lite, Det här lyckades jag konstatera:
    (bilder med text)







    Jag har hört ryktas om att det ska sitta två ställmotorer till vänster om passagerarens fötter, något jag borde kontrollera?
    9-3 SC Aero ´07 (Saab nr.7)

  4. #4

  5. #5
    VAFAN!

    aja, länkarna funkar om man kopierar hela texten å klistrar in i adressfältet....

    Jag är inte så haj på det här.....
    9-3 SC Aero ´07 (Saab nr.7)

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 903
    Citat Ursprungligen postat av Köttet
    VAFAN!

    aja, länkarna funkar om man kopierar hela texten å klistrar in i adressfältet....

    Jag är inte så haj på det här.....
    "Read manual before use"

    Citat Ursprungligen postat av geting.se
    (Undvik åäö och mellanslag i filnamn)
    Jag trixar lite och ser om jag kan fixa det.

    Edit: Jodå, nu funkar det väl?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  7. #7
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    5 006
    Var ett tag sen jag var där & pillade sist, men om jag inte är helt fel på det så är motorn till luftblandningsjället där jag satt en pil. Det är där du har problem om du har felkod 08!




    Ta bort kanalen till golvärmen, där det kom lite luft hela tiden, då ser du lättare. Kolla om axeln är av, ring då saab & hör om det stämmer ang. det jag nämnde tidigare. Har hört rykte om att dom har en lösning på detta problem, med nån plastgrej man trär över så att det kan lagas på plats... ska du byta den axeln så måste nästan hela instrumenteringen bort för att få ut värmepaketet! Kostnaden för det på en saabverkstad blir svindyrt!

    Kolla i den tråden jag länkade till tidigare så står det hur du ska kolla om axeln är ok eller inte!

    Edit: Kolla den gröna grejen som sitter ovanför pilen jag satte. Tycker det ser ut som den är på väg ut, har ett svagt minne att det kan spela roll!

  8. #8
    Tack Börne för tipsen så här långt. Ska kolla upp det där imorgon!

    Tror du det här kan höra ihop med att jag inte har nån kyla längre? Antagligen inte va, för då borde det ju i alla fall kyla där det fortfarande blåser....?
    9-3 SC Aero ´07 (Saab nr.7)

  9. #9
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    5 006
    Om inte motorn har kontakt med spjället, vilket felkod 08 betyder så kan inte spjället reglera värmen, alltså kan det va varmt, kallt... vilket som!

    Kolla axeln & den gröna plastbiten som jag har för mig spelar roll!
    Skulle tro att du hittar felet där!

    Har glömt skriva att detta gäller för din felkod 08! Problemet med luftblandningsspjället!

    Problemet med att det bara blåser på ett ställe vet jag inte, kan ju ha med luftfördelningsspjället att göra. Men tycker du borde få nån felkod för det också då!

  10. #10
    Nu har jag kollat lite mer, å konstaterat följande: (hoppas jag lyckas med bilderna själv den här gången)






    Jag förstår inte riktigt vilken axel som skulle va av, den feta i järn, eller den gula i plast? Inte ska väl den gula plastprylen som rör sig kunna snurra på det stora hjulet som sitter på järnaxeln? Det är så satans trångt att sticka in huvet så jag får liksom inen riktig bild av hur det ska fungera. Jag skulle ju gissa på att det stora hjulet ska drivas av någon motor som sitter längre in bakom hela panelen, nån motor man inte ser. Har jag förstått det hela rätt då?


    Vad är nästa steg för mig att kolla?

    (den gröna plutten som höll på att ramla ut tror jag bara va till för att hålla i axeln, för att axeln liksom skulle snurr i den. Ganska spännande att den höll på att ramla ut ändå)


    Edit: Glömde en grej. Den här lilla polarn hittade jag på golvmattan när jag höll på och pilla. Det är en skitdålig bild, jag vet, men det ska föreställa ett motstånd. Man kan ju undra vart det kommer ifrån. Men det tror jag knappast har dågot att göra med allt det andra....

    9-3 SC Aero ´07 (Saab nr.7)

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 903
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  12. #12
    Ett tips att kolla andra sidan passagerar sidan där sitter den motorn med en plast arm som styr vad den ska blåsa Golv/rakt fram /fönster. Ta bort handsfacket så ser du hur det ser ut.
    Har själv fått byt dem med + Den gula plast armen på förarsidan Har nu en i påbyggnads arm aluminium


    Lycka till
    9-5 2.0t steg 2 -98

  13. #13
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    5 006
    Axeln som brukar gå av är den i plast!

    Kan du snurra det stora hjulet för hand så har nåt hänt på andra sidan... Då har du hittat ditt ena problem, att du inte kunde ändra var luften kommer! Ta bort knutan vid fötterna, bort med plasten ovanför fötterna & sen bort med handskfacket, sitter 6 skruvar har jag för mig!

    Kolla bilden så ser du vilken motor som är till luftfördelningsspjället! Bara att lossa den & se vad som kan va galet!

    Testa att köra motorn när du tagit loss den så du ser om den går, så det inte är den som är kass!
    Har för mig du måste kalibrera (Auto + Off) sen när du satt ihop det igen så att motorn vet i vilket läge den befinner sig i!


  14. #14



    Så här ser läget ut: Ändrar jag kyla/värme så rör sig prylarna, ändrar jag vart jag vill ha blåsten ändrar de sig också. Det måste betyda att båda motorerna fungerar + att stängerna sitter fast som de ska i rätt läge.

    Mitt problem nu måste vara att den här gula/gröna manicken inte har kontakt med det där hjulet på andra sidan (det som man kan vrida på förhand) Den känns som att det där gröna "drevet" är det som ska vara sammankopplat med det stora hjulet på andra sidan. Är det här jag har mitt problem?

    Nu börjar jag känna att det kan bli dyrt....
    9-3 SC Aero ´07 (Saab nr.7)

  15. #15
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    5 006
    Är detta på den högra sidan, & vilken motor satt detta bakom?

    För jag har för mig att den motorn som styr var luften kommer ifrån bara satt rakt på en axel, men det var ett tag sen jag höll på med det så jag är inte helt säker! Den övre motorn på högra sidan är den som är i kontakt med hjulet du nämner enligt WIS! (bilden i mitt förra inlägg)

  16. #16
    Du skrev att allt funkar när du kör det för hand på eller har jag fel
    9-5 2.0t steg 2 -98

  17. #17
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    5 006
    Citat Ursprungligen postat av magnus79
    Du skrev att allt funkar när du kör det för hand på eller har jag fel
    Han skrev att om han snurrar luftfördelningssjället för hand så kommer luften på olika ställen som det ska!

  18. #18
    Börne:



    Det är på höger sida, Det ska sitta en svart plastkåpa framför den gula plasten......

    magnus79:



    Det blåser på olika ställen beroende på hur jag ställer hjulet.....
    9-3 SC Aero ´07 (Saab nr.7)

  19. #19
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    5 006
    Där jag ringat in i rött sitter motorn till luftfördelningssjället, det stora hjulet du kunde snurra för hand.

    Blått är där motorn till luftblandningsspjället för höger sida sitter.

    Det som den gula pilen pekar på är troligen till spjället för värmen bak! Detta har jag aldrig rört så det vet jag inget om!

    Jag hoppas jag inte lurar dig nu, om vilken motor som är till vad. Det var som sagt ett tag sedan jag höll på med min egen! Men motorerna sitter inringade med rött & blått! Lossa den översta motorn så märker du direkt om det är till hjulet, snurra så känner du ju om det ändras var det blåser!



  20. #20
    Då var man på det igen då efter en veckas uppehåll. Jag börjar med min fantastiska bildshow som vanligt....







    Allt detta fungerar. Motorn går, stången flyttar på de gul/gröna plastprylarna. Har jag missat nåt? Borde jag ha lossat den gula plastbiten (sista bilden), är den den som du tror sitter ihop med axeln på det stora hjulet (det man kan snurra på förhand) ?

    Den motorn du ringat in med blått rör sig bara när man ändrar temperatur, så du verkar ha fullständigt rätt i din beskrivning...

    ....Det här är inte roligt längre.....
    9-3 SC Aero ´07 (Saab nr.7)

Liknande ämnen

  1. Vart hitta kåpor till luftutsläpp bakskärm og900?
    Av Magnus Aero i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-12-01, 20:47
  2. Luftutsläpp vid baksäte 9-5 blåser inte...
    Av Mr_Nitro i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-07-07, 14:47
  3. Blåser in vid sidoruta
    Av JKE! i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-03-28, 13:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •