Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 30

Ämne: SAAB 9-5 2.3t biopower eller Aero (båda eventuellt nya)

  1. #1

    SAAB 9-5 2.3t biopower eller Aero (båda eventuellt nya)

    Hej!

    Jag är ny här men har kört SAAB sedan -90. Har för närvarande en 9000CD 2.3:a -91 som jag ägt sedan den var ny. Bilen har precis passerat 20 000 mil.

    Jag har beslutsångest och skulle höra vad panelen här tycker. Jag funderar på att köpa antingen en 9-5:a 2.3t biopower eller en Aero. Eventuellt blir det ett nybilsköp.

    Snälla, ni som är duktiga på SAAB, kan ni komma med argument antingen för den ena eller för den andra? Är det idiotiskt att köpa nytt?

    Tack på förhand.

    Håkan

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 226
    Hej,

    Bor du i Stockholm eftersom du funderar på BioPower? Om inte hade jag nog funderat på en Aero (en Aero är en Aero är en Aero).

    När det gäller BioPower tycker jag personligen absolut att du skall kika på 2,0:an istället. Jag tycker det är en mer harmonisk maskin, som dessutom blir nog så snabb med annan programvara. Skillnaden är att 2,3:an har Aerons bromsar fram, men det kostar inte många kronor att uppgradera till dem efteråt.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  3. #3
    Hej!

    Nej, jag bor i Malmö.

    Provade en 9-5 2.0:a på Bilpartner i Malmö och måste säga att bilen kändes klart underdimensionerad. Kan du närmare beskriva vad du menar med mer harmonisk.

    Ingen nackdel att köpa en Aero? Aeron går endast att köpa med bensin...

    MVH/Håkan

  4. #4
    Är det föresten någon som vet när Aero:n kommer med Biopower?
    Livet börjar när man har provkört en Saab!

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 226
    Citat Ursprungligen postat av Hakancar
    Provade en 9-5 2.0:a på Bilpartner i Malmö och måste säga att bilen kändes klart underdimensionerad. Kan du närmare beskriva vad du menar med mer harmonisk.

    Ingen nackdel att köpa en Aero? Aeron går endast att köpa med bensin...
    Ja, original är den klart underdimensionerad. Helt enig. Med harmonisk menar jag att det är en varvvillig maskin som gillar att varvas och låter trevligare än en 2,3:a.

    Kolla min garagetlänk nedan så ser du vad man kan åstadkomma med den lilla 2-literspuffran.

    Aeron är en underbar bil som är rätt så bra som den är, där behöver man inte göra mycket för att vara helt nöjd. Särskilt med automat tycker jag, det är en suverän kombination!

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  6. #6
    Tack för svaren!

    Jag ska kolla runt lite på din länk.

    Vad gäller automatlåda på Aero så har jag läst här på forumet att många rekommenderar Aero med automat. Kan du förklara vad som talar för att man ska ha just en sådan låda på en Aero?

    Tack på förhand.

    MVH/Håkan

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 226
    Citat Ursprungligen postat av Hakancar
    Vad gäller automatlåda på Aero så har jag läst här på forumet att många rekommenderar Aero med automat. Kan du förklara vad som talar för att man ska ha just en sådan låda på en Aero?
    Själva motorkaraktären passar fint med automat. Dessutom krävs det lite mer vrid för att Saabs 5-stegade automat skall komma till sin rätt. Med klenare motorer tar lådan över och bilen känns seg. På en Aero känns den tvärtom riktigt rapp, och det är svårt att köra lika fort manuellt utan att rallyväxla...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    STOCKHOLM
    Inlägg
    2 258
    Hej

    Jag skulle nog rekommendera en Biopower istället, med tanke på framtiden. Borde hålla ett bättre andrahandsvärde osv. Dessutom är det väl inte fel att göra en lite insats för miljön. Är du inte intresserad av trim osv är det 2,3t Biopower som gäller.

    Ska du trots allt ha en Aero så ska du självklart ha en automat. Skönt flyt i den med automat. Den manuella tycker jag är hopplös ihop med den mjukt upphängda motorn.

    //Jesper #1873
    Saab 9-5 SC 2,3t Biopower Vector Griffin -09
    Volvo V50 D5 2008 - vinteredition
    TLX801 du är saknad...

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Vargön, Vänersborg
    Inlägg
    631
    just nu får man automatlådan utan extra kostnad på Aeron

    bra att tänka på

  10. #10
    Tack alliihop för era svar och råd.

    Jag provade en -02:a Aero med automatlåda igår och jag måste nog säga att jag blev besviken. Jag upplever den manuella som mycket snabbare. Att det sen kan vara skönt med en automatlåda är en annan sak.

    När ni skriver att det ska vara automat, menar ni då kanske nyare bilar eller borde det gällt en -02:a också?

    MVH/Håkan

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 226
    Citat Ursprungligen postat av Hakancar
    Jag provade en -02:a Aero med automatlåda igår och jag måste nog säga att jag blev besviken. Jag upplever den manuella som mycket snabbare. Att det sen kan vara skönt med en automatlåda är en annan sak.

    När ni skriver att det ska vara automat, menar ni då kanske nyare bilar eller borde det gällt en -02:a också?
    Hej,

    Nej, den nya automatlådan kom på M/02. Den må kännas lite slöare i "ryggen", men i verkligheten är den ofta nog så snabb. Testa att klocka ett lite längre intervall, inkl. växling och se.

    Automaten brukar dock må bra av lite trim så man får upp vridet på runt 400 Nm. Då börjar den verkligen "leva upp".

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  12. #12
    Mmm, jag kan ha fel. Automaten kan kanske vara nog så snabb fast man upplever den manuella snabbare. Och då kanske tack vare att man med manuell trycks bakåt då man accelerar.

    Vad tror ni om den här bilen.

    http://www.blocket.se/vi/12084671.htm?ca=23_11_s

    Se men inte köpa :-)

    Hälsning

    Håkan

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 226
    Citat Ursprungligen postat av Hakancar
    Hej,

    Spontant nästan lite dyr? Helt basutrustad, förutom Pilotpaket. På M/08 får du ju just nu dels automatlådan på köpet, dels kostar Pilotpaketet 900 kr och helläder (standard) 1.000 kr.

    Totalt listpris alltså 342.800 kr (med Premium 150 stereo), och då har du skinn. Av annonsen att döma har den samma halvskinn som även t ex Vector har, och det är ju inte så kul.

    Det brukar gå hyfsat lätt att fixa minst 10% rabatt och då är du nere på 35-40 kr mer än den där två år äldre bilen utan skinn kostar.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  14. #14
    Mmm, jag har själv funderat i dom banorna. 7% rabatt vid nybilsköp av Aero erbjuder olika handlare mig, vilket jag anser är lite för lite.

    Automatlåda utan pristillägg är kampanj nu men att man skulle få skinnklädsel på köpet, eller för 1000 kr har jag inte sett någonstans...

    MVH/Håkan

  15. #15
    Anser ni att det här bilen i så fall är ett bättre köp?

    http://www.blocket.se/vi/13367095.htm?ca=23_11_s

    Tack på förhand.

    MVH/Håkan

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 226
    Citat Ursprungligen postat av Hakancar
    Automatlåda utan pristillägg är kampanj nu men att man skulle få skinnklädsel på köpet, eller för 1000 kr har jag inte sett någonstans...
    Vanligt helskinn står som 1.000 kr som tillval på "Bygg din bil" på www.saabsverige.com i alla fall.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 226
    Citat Ursprungligen postat av Hakancar
    Anser ni att det här bilen i så fall är ett bättre köp?
    Ja, den där har ju i alla fall en hel del utrustning, som en Aero i mitt tycke "bör" ha, alltså navigator, specialskinn och stora stereon.

    Dock en hel del mil på den, plus att det är en sedan vilket alltid drar ner priset en hel del.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  18. #18
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 226
    Hej,

    Kollar man på bilpriser.se så "borde" den mer välutrustade långmilaren kosta 242' kr (och då är hänsyn inte tagen till bl a navigator som man inte kunde klicka i, medan lågmilaren med snikutrustning "borde" kosta 251' kr.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  19. #19
    Med andra ord, inte helt fel prissättning på den grå. Och den svarta bör gå att plocka ner ungefär 20´SEK.

    Kanske möjligt med 10´eller 15´i rabatt även på den grå?

    MVH/Håkan

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2004
    Inlägg
    81
    Har själv planer på en ny Aero SportCombi och tycker faktiskt det är rätt vettiga priser på en ny, jämfört med vad det begärs för begagnade.

    Utrustningen är ju rätt ok från början, det jag tänkt mig i tillval är:
    Automat
    Metallic
    Skinn
    Pilotpaket
    Eluppvärmt baksäte
    Infotainment prestige 200

    Navigatorn kostar ju en slant, frågan är om den är bra?

    Är lite trött på lös Gps med tanke på stöldrisk, lösa sladdar m.m.

    /Lasse

Liknande ämnen

  1. Saab SC 9-5 aero 2004 eller 2.0t biopower 2006
    Av gjutarn i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-06-15, 12:24
  2. vajer eller koppling eller båda??
    Av bigdoe i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-06-19, 16:16
  3. vad skall man välja 9-5 2,3 03 eller 04 båda fullservade
    Av gucpm i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-08-18, 00:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •