Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Tempmätare 9000 -96, låg indikering

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Eslöv
    Inlägg
    309

    Tempmätare 9000 -96, låg indikering

    Hej har lite problem med värmemätaren den går bara upp lite gran, jag har bytat termostat, och jag har haft ute hela intrumentpanelen och lödat och spänt dom skruv som jag har läst på något forum att det kunde vara ett problem....nu är frågan vad kan det vara? bilen i fråga är en saab 9000 cde 2.0t 96a...mvh Michael


    Förtydlligade rubriken något. Moderator /LM
    Kör 9000cde 2.0ltt 96a

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 871
    Då är väl nästa steg tempgivaren?

    Lycka till!
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 396
    Att även eliminera nämnda tempgivare är en bra och billig sak, dryga hundringen hos Saab-ÅF. Numret är 1090490017.

    Var försiktig vid bytet på CDE 96:an bara. Den ska inte ända in kloss med toppgodset.

    /J
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 871
    Citat Ursprungligen postat av cedete
    Att även eliminera nämnda tempgivare är en bra och billig sak, dryga hundringen hos Saab-ÅF. Numret är 1090490017.
    Jag är inte lika tvärsäker på att det nödvändigtvis är rätt artikelnummer då jag har för mig att man bytte givare under MY96 men det kan ha varit under MY97 också.

    Minns du antal trådar, gänga och nyckelvidd cedete?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  5. #5
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 396
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av cedete
    Att även eliminera nämnda tempgivare är en bra och billig sak, dryga hundringen hos Saab-ÅF. Numret är 1090490017.
    Jag är inte lika tvärsäker på att det nödvändigtvis är rätt artikelnummer då jag har för mig att man bytte givare under MY96 men det kan ha varit under MY97 också.

    Minns du antal trådar, gänga och nyckelvidd cedete?
    Jag har ett äldre kvitto från 2003 med ett annat nummer på samma del, dock byttes ju numren till GM-nummer för nått år sen och man passade på att samtidigt justera upp priserna.

    Enligt min trogne reservdelsman är det ny givare from 1996 års modell, då fläktaktiviteten började styras av denna givare. Det är två trådar och 19 mm nyckelvidd. Gängan är nån för mig okänd special (tät).

    /J
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 871
    Jag reviderar min tidigare gissning efter konsultation av EPC där det angavs:
    Temperaturgivare 9182270 1/8'' Engine --V002172
    Temperaturgivare 9182205 M12 Engine V002173--
    Således brytpunkt under MY97 om jag fattar rätt? Har gamla givaren kvar hemma men jag minns inte nu viken gänga det kan tänkas vara på den. Kostade knappt 200:- om jag minns rätt.

    Enligt Mekonomens hemsida säljer de bara de "enpoliga" givarna med 1/8"- respektive M12-gänga och dessa kostar dryga hundralappen.

    Om jag vore du fabbebock skulle jag ta ett snack med reservdelsförsäljaren hos närmsta Saab-handlare så blir det troligen mer rätt än vad mina spekulationer kan få det till.

    Lycka till!
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Eslöv
    Inlägg
    309
    jag tackar för hjälpen och då kör jag in till saab i eftermiddag och kollar läget *ler* tack än en gång
    Kör 9000cde 2.0ltt 96a

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Eslöv
    Inlägg
    309
    så ja då var den bytt, och nu funkar det som det skall *ler* 135kr på saab i eslöv...jag tackar för hjälpen, så ni kan låsa dena tråd// mvh michael
    Kör 9000cde 2.0ltt 96a

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 302
    Citat Ursprungligen postat av cedete
    Var försiktig vid bytet på CDE 96:an bara. Den ska inte ända in kloss med toppgodset.

    /J
    Och det måste du kläcka ur dig nu? Det har jag behövt veta för två månader sedan.....

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 302
    Citat Ursprungligen postat av cedete
    Gängan är nån för mig okänd special (tät).

    /J
    FEL FEL FEL.....

    Gängan är 1/8" X 27 NPTF.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  11. #11
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 396
    Citat Ursprungligen postat av J.K Nilsson
    Citat Ursprungligen postat av cedete
    Var försiktig vid bytet på CDE 96:an bara. Den ska inte ända in kloss med toppgodset.

    /J
    Och det måste du kläcka ur dig nu? Det har jag behövt veta för två månader sedan.....
    Haaa.... drog du också sönder den? Min första pajade jag mutterdelen på men den mätte tempen okej ändå. När jag sen hade toppen ur bilen ville jag få bort givaren och det var ett jämrans jobb. Därefter drar jag dem tills det blir "för trögt", dvs nån dryg millimeter innan stopp.

    LM: Je croix que brytpunkten helt enkelt handlar om - har man termokontakt vid kylarens utlopp = tempgivare typ A.
    Ingen termokontakt på kylaren = tempgivare typ B.

    /J
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  12. #12
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 302
    Citat Ursprungligen postat av cedete
    Haaa.... drog du också sönder den? Min första pajade jag mutterdelen på men den mätte tempen okej ändå. När jag sen hade toppen ur bilen ville jag få bort givaren och det var ett jämrans jobb.
    Nog f*n drog jag sönder den och inte gick den med en grispitt att få ur den. Så jag har fått tillverka en insatsgänga och borra upp hålet i toppen. M16 ned till 1/8" X 27 NPTF.

    Observera min rättning tidigare.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

Liknande ämnen

  1. Tempmätare stendöd 9000 -96
    Av kwansa i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-09-23, 19:18
  2. ABS-indikering ur funktion? 9000 -97a
    Av Henke_Vector i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-03-16, 11:39
  3. tempmätare luft 9000 91:a 2.3t
    Av mattiasG i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-04-30, 21:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •