Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Prisvärd och enkel uppgradering av 300 w i ss

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Född i Eskilstuna bor i Göteborg
    Inlägg
    502

    Prisvärd och enkel uppgradering av 300 w i ss

    Hej!

    Jag vet att Stoffe har skrivit en utförlig tråd om ljud i ss. Jag mekar dock inte själv och kommer att lämna in bilen den dag jag vill uppgradera ljudet. Jag är 48 år och helt ointresserad av stora högtalare som tar upp hela bagaget.

    Som så många andra ss-ägare är jag missnöjd med basen och skaffade därför tidigt en Pioneer-subwoofer som är monterad under handskfacket på passagerarsidan. Basen blev ju naturligtvis bättre men jag börjar bli trött på att den är i vägen för mina passagerare.

    Vad jag förstår är det många här som kör med Infinity Kappa och är nöjda. Vilken modell ska jag ha i hatthyllan och vilka i dörrarna?

    Ska jag köpa ett separat slutsteg som bara driver högtalarna i hatthyllan?

    Jag är alltså inte ute efter svindyra speciallösningar med flera slutsteg eller dyl. Jag är ute efter en bättre ljudbild i hela kupén med bra bas i både dörrar och hatthylla.

    Vad rekommenderar Ni?

    Mvh

    Thomas Alexanderson
    9-3 ss aero-04, Concept E85 343 hk.
    Livet är för kort för billig whisky och långsamma bilar.
    9-3 SS Aero VADÅ M3!

  2. #2
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 911
    Medlem#
    2959
    Tjo Thomas!

    Ljud i SS är en ganska jobbig historia.
    Till att börja med ska du byta framhögtalarna. 3,5" i panelen. Nu har du iofs stora stereon så skillanden är väl inte lika stor för dig som för mig, men ändå.
    Vad gäller basen är det ju lite knivigare, speciellt som det inte ska ta någon plats. Jag är ingen expert på små ljudbyggen direkt, men med ett rejält slutsteg och en liten 10" bas i en sluten låda, med snabbkoppling kan du få både ett grymt lyft i basen och en möjlighet att använda din skuff om du behöver lasta fullt.

    Mvh Stoffe

  3. #3
    Jag håller själv på att uppgradera mitt ljudsystem från Saabs stora i ss:en. Bestämde mig för att lämna in bilen till en frima som fixar i stället för att själv testa och ev ta sönder ngt.

    Halva projektet är i princip klart, då jag heller inte vill fylla bilen med bas utan med snabb och rapp bas, en klar ljudbild och en bra diskant så tog jag ett 5000:- kitsytem(6,5") fram och ska koppla slutsteg till det. Efter den uppgraderingen så avgör jag om ngt annat kommer behövas.

    Det lockar klart att ha en liiiiten låda bak men jag vill inte att bilen ska hoppa mer uppåt än framåt..:

    I slutet på nästa vecka är slutsteget på plats, men högtalarna sitter redan på plats och drivs enbart av EHU:n och redan nu märker jag en mjukhet och klarhet som orginalhögtalarna inte kunnat frambringa innan.'

    Återkommer om intresse finns när det är på plats.
    9-5 2.3t Biopower -08
    9-3ss AERO -03(såld)
    9-5 Aero -02(såld)

Liknande ämnen

  1. Denna 9-5:a prisvärd ?
    Av Lusse i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2011-01-15, 01:39
  2. Prisvärd 9000 ?
    Av Mussla i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-01-12, 17:12
  3. prisvärd sportkopling?
    Av 9000 a50 maptun steg 3 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-03-13, 20:55
  4. Prisvärd avgastempmätare?
    Av T16 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2005-11-28, 08:03
  5. Prisvärd?
    Av Randulf i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-01-20, 13:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •