Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 26

Ämne: Kört med för lite motorolja

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    18

    Kört med för lite motorolja

    Bytte olja sent i våras och har slarvat med att kolla oljenivån under sommaren. Kollade för en stund sedan och det verkade dåligt. Nu när jag fyllt på 1 liter olja så täcker det den nedersta knoppen på oljestickan. (Har Saab 9-5 -02).

    Hur lite olja kan det ha varit i motorn då?
    Bör man lämna in den på verkstad för kontroll utifall någon del slitits? Tyckte mig höra ett knackande ljud innan jag fyllde på 1 liter. Efteråt är ljudet borta.

    Bör jag vara oroad?
    -saab 9-5 2.3t SC -02-

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    1 417
    låter som det kanske var 2 liter innan då... har du tur kanske du slipper skador, kan varit ventilerna som knackat i brist på olja, eller om du har otur tex vevlager... men låter den normalt nu kanske du kan andas ut och börja kolla oljan lite oftare.

  3. #3
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 404
    Har de varit oljud på grund av för lite olja ska du nog va lite oroad.
    Men har du haft för lågt så oljetrycks lampan har lyst någon gång?

    MVH

    F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    18
    nej, oljetryckslampan har inte lyst.
    -saab 9-5 2.3t SC -02-

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    1 233
    Medlem#
    13784
    Det du egentligen ska oroa dej mest för är hur mycket olja bilen egentligen dragit per mil, och varför. Hur många mil har det blivit under sommaren?
    ---------------------------------
    9-3 cabrio '99

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    18
    kanske kört 400-500 mil sen oljebytet...
    -saab 9-5 2.3t SC -02-

  7. #7
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 036
    Medlem#
    6220
    Hej!

    Från översta knoppens underdel till understa knoppens överdel, vilket är MAX/MIN är ungefär 1 liter.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    18
    grejen är att efter jag fyllt upp 1 liter så nådde den till min strecket ovanför knoppen. så om 4 liter är max... och efter att jag fyllt på 1 liter nådde den upp till min (min borde vara 3 liter). då borde det ha varit 2 liter som tidigare talare sagt.
    -saab 9-5 2.3t SC -02-

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    1 233
    Medlem#
    13784
    Så den har dragit 1,5-2 liter på 4-500 mil???? Läge att göra en ordentlig utredning på den motorn!
    ---------------------------------
    9-3 cabrio '99

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Tibro
    Inlägg
    633
    Citat Ursprungligen postat av enor
    Så den har dragit 1,5-2 liter på 4-500 mil???? Läge att göra en ordentlig utredning på den motorn!
    Låter väl som det "vanliga" 9-5 problemet, kolvringarna som är upphovet till att den drar olja.

    MVH Oskar
    9000 CS 2.0t -96
    9-3 Cab 2.0t -04
    V70 DrivE -12
    Kia Cee'd SW 1.6 CRDi -08

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    18
    Citat Ursprungligen postat av Wallgren
    Citat Ursprungligen postat av enor
    Så den har dragit 1,5-2 liter på 4-500 mil???? Läge att göra en ordentlig utredning på den motorn!
    Låter väl som det "vanliga" 9-5 problemet, kolvringarna som är upphovet till att den drar olja.

    MVH Oskar
    vad rekommenderar ni att jag ska göra? verkstaden nästa?...
    -saab 9-5 2.3t SC -02-

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    1 417
    är den bara servad så går det på garanti, tror man häller i nåt lösande i cylindrarna för att få loss kolvringarna...

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    418
    Citat Ursprungligen postat av kvistarn
    är den bara servad så går det på garanti, tror man häller i nåt lösande i cylindrarna för att få loss kolvringarna...
    Be Saab kolla detta hörs allvarligt med så mycket olja på så lite mil ,har bytt en motor och det kostar fläsk

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    1 318
    Citat Ursprungligen postat av kvistarn
    är den bara servad så går det på garanti, tror man häller i nåt lösande i cylindrarna för att få loss kolvringarna...
    Sagt det så sent som igår.. Det bär inte så enkelt att bara hälla nåt lösande i och motorn och det blir okey sen. Probset är som sagt att ringarna "koksat" fast pga. nersliten olja (oilslugde) Tyvärr så är enda lösningen att bomba isär maskin, göra rent ringspår i kolvarna, hona cylinderloppen och stoppa i nya ringar.
    -99 9-5 2,3. Ta me´ dit å hem igen.
    Jänkare & Roddar i garaget.
    http://www.garaget.org/hotrodder

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Inlägg
    104
    Kolla turbo och vevhusventilationen speciellt backventilen till den, detta är vanliga orsaker till att motorn dricker olja.
    Sen kan det också vara så som det sagts att kolvringarna sitter fast pga koks, inte lika lätt att kolla dock.

    Mvh Rikard

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2005
    Inlägg
    395
    Min bil började helt plötsligt dricka olja, och då var det lilla vita backventilen uppe vid påfyllningen, ny sån så drar den inte olja mer !
    9-5 Aero aut. SC -02 Nordic Steg3
    mer info om 9-5:an
    Renault Megane 1,6 16V -03 (0,62 till och från jobbet! ;o)

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    18
    ok, får bli ett samtal till saab imorgon då... fortfarande lite orolig vad som kan ha hänt när jag glidigt runt med bara 2 liter olja... kan någon ge mig lite tröst att så inte behöver vara fallet?
    -saab 9-5 2.3t SC -02-

  18. #18
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 575
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av Reiman
    ok, får bli ett samtal till saab imorgon då... fortfarande lite orolig vad som kan ha hänt när jag glidigt runt med bara 2 liter olja... kan någon ge mig lite tröst att så inte behöver vara fallet?
    Teoretiskt, så länge inte det har varit för lågt oljetryck (lysande oljetryckslampa) så behöver inte det bli så stora skador. Inte ens om oljetryckslampan har lyst en kortare stund så behöver det inte betyda att det blir motorskador.

    Naturligtvis är det inte BRA att glida runt med för lite olja, men rent generellt så behöver det inte hända något med motorn för det. Antagligen är det ju dels en felmarginal på oljemängden och dels är nog smöjrbehovet på motorn väl tilltaget för att den ska kunna gå hårdare och varmare än vad den normalt behöver göra. Alltså kanske den klarade sig med den smörjning den hade för din körning. Hade du dragit husvagn en varm sommardag eller kört på bana så kanske motorn hade tagit mer stryk.

    Om den verkar lika som förut, lika rapp, inga missljud osv, så tycker jag inte att du behöver oroa dig för den biten i alla fall. Om den tagit skada så är det inte så mycket du kan göra åt det ändå, förutom då att riva hela motorn och kontrollera del för del och byta ut det som är slitet.


    Som tröst kan jag säga att morsan råkade tuffa runt med ungefär samma mängd olja (fick pyttsa i 2 liter för att komma upp på mellan och max på stickan.) när packningen till oljefiltret sprungit läck. Var besiktningsgubben som påpekade att det läckte från filtret varpå jag kollade oljan.. I grevens tid kan man säga.. Vet inte hur länge nivån legat så lågt, men på den bilen (förvisso en gammal hederlig 9000i) så märktes ingenting av den låga oljenivån. Nu, några 1000 mil senare så funkar den fortfarande lika som innan.. Så jag tror du inte behöver oroa dig om bilen verkar funka som den ska.

    Däremot skulle jag nog försöka kolla upp varför bilen dricker så mycket olja.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    18
    tack kongo, det känns lite bättre efter ditt inlägg...
    -saab 9-5 2.3t SC -02-

  20. #20
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 168
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Citat Ursprungligen postat av Reiman
    ok, får bli ett samtal till saab imorgon då... fortfarande lite orolig vad som kan ha hänt när jag glidigt runt med bara 2 liter olja... kan någon ge mig lite tröst att så inte behöver vara fallet?
    Teoretiskt, så länge inte det har varit för lågt oljetryck (lysande oljetryckslampa) så behöver inte det bli så stora skador. Inte ens om oljetryckslampan har lyst en kortare stund så behöver det inte betyda att det blir motorskador.
    Ja, den stora risken man löper med för lite olja i en T7-motor är oil-sludge-problem om man kör med för lite olja för länge, så inte oljan lyckas svälja all smuts. Så om man bara kört några hundratal mil bör problemet vara begränsat.

    Däremot bör ta reda på vart oljan tar vägen, om den går in i gasspjället tar det stryk. Första steget är att göra en komponentkontroll på slangar och ventiler i vevhusventilationen. Vevhusventilationen är väl uppdaterad till version 6?
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Byta olja på en F40 låda
    Av andre.m i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-11-03, 14:37
  2. Saab 9-5 som kört lite för långt
    Av Krantz i forum Tidsfördriv
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-01-23, 21:09
  3. kört med för lite olja...
    Av kwansa i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-04-07, 09:41
  4. vad skilljer motorerna åt? 2.3t kort & 2.3i kort?.
    Av saab_coupe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-10-07, 23:08
  5. Lite kort på sommarbilen.....
    Av palle75 i forum Allmänt
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2005-08-09, 02:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •