Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Hur kollar man om man har en motorvärmare?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Örebro/Frövi
    Inlägg
    8

    Hur kollar man om man har en motorvärmare?

    Har en kabel med minikontakt som sticker fram i framänden på bilen. Men när man e o pillar på SID'n så hittar jag inga inställningar för o ställa timern.. Frågan e då om det bara går o ställa timern när kabeln är ipluggad till elen?

    Brukar det sitta en elsladd i framänden även om det inte finns någon motorvärmare?

    Varför jag frågar är helt enkelt att jag har E85 konverterat och börjat märka att den e lite mer trögstartad på morgonen och det tar längre tid för motorn att komma upp i temperatur och vill då lösa det med en motorvärmare.
    Saab 9-5 2,3t -04
    Chevrolet C10 Custom -80

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    846

    Re: Hur kollar man om man har en motorvärmare?

    Citat Ursprungligen postat av NeoTech
    Har en kabel med minikontakt som sticker fram i framänden på bilen. Men när man e o pillar på SID'n så hittar jag inga inställningar för o ställa timern.. Frågan e då om det bara går o ställa timern när kabeln är ipluggad till elen?

    Brukar det sitta en elsladd i framänden även om det inte finns någon motorvärmare?

    Varför jag frågar är helt enkelt att jag har E85 konverterat och börjat märka att den e lite mer trögstartad på morgonen och det tar längre tid för motorn att komma upp i temperatur och vill då lösa det med en motorvärmare.
    Funktionen med en timer via SID är ett tillbehör, dvs du kan ha en motorvärmare ändå, eftersom du har uttaget så lär du ha en motorvärma, sedan om den fungerar är en annan sak.
    Kör 9-5 SC -07 2.3t Biopower och NG9-5 -10 TID4

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 286
    Du har ju säkert en elektrisk motorvärmare, den går väl att styra via SID om jag inte minns fel, men man kan också montera sådan värmare helt "passivt".

    Så plugga i en sladd så ska du se att det går lättare att starta när det är kallt.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Örebro/Frövi
    Inlägg
    8

    Då kommer jue frågan.

    Hur 17, ställer man starttiden på en passiv motorvärmare? Är det särskilt vettigt o ha den stå o gå hela natten liksom?

    Står i manualen man inte ska motorvärma mer än 30min och att man ska ställa in via SID om man har en motorvärmare..
    Funderar på om det är så att SID inställningarna bara går o komma åt när motorvärmaren är strömsatt?
    Saab 9-5 2,3t -04
    Chevrolet C10 Custom -80

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    1 418

    Re: Då kommer jue frågan.

    Citat Ursprungligen postat av NeoTech
    Hur 17, ställer man starttiden på en passiv motorvärmare? Är det särskilt vettigt o ha den stå o gå hela natten liksom?

    Står i manualen man inte ska motorvärma mer än 30min och att man ska ställa in via SID om man har en motorvärmare..
    Funderar på om det är så att SID inställningarna bara går o komma åt när motorvärmaren är strömsatt?
    man köper en vanlig timer, som folk alltid gjort

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    1 237
    Medlem#
    13784

    Re: Då kommer jue frågan.

    Citat Ursprungligen postat av NeoTech
    Hur 17, ställer man starttiden på en passiv motorvärmare? Är det särskilt vettigt o ha den stå o gå hela natten liksom?
    Man sätter en timer i sitt uttag. De flesta motorvärmaruttag på parkeringsplatser o likn har till och med en timer fast monterad i uttagsstolpen.
    ---------------------------------
    9-3 cabrio '99

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    1 318

    Re: Då kommer jue frågan.

    Citat Ursprungligen postat av NeoTech
    Hur 17, ställer man starttiden på en passiv motorvärmare? Är det särskilt vettigt o ha den stå o gå hela natten liksom?

    Står i manualen man inte ska motorvärma mer än 30min och att man ska ställa in via SID om man har en motorvärmare..
    Funderar på om det är så att SID inställningarna bara går o komma åt när motorvärmaren är strömsatt?
    Vettigt å vettigt, motorvärmaren går inte sönder av att stå på hela natten. Har haft massor med bilar som stått dygn i sträck med motorvärmare och det som händer är att lagerna i kupevärmaren brukar ge upp efter några års konstant användande. Däremot blir ju din elräkning lidande om den e kopplad till motorvärmarutaget.
    SID´styrd motorvärmare är ett tillbehör som jag monterat på min och har knappt stött på en 9-5´a till som har denna finess. Det är en simpel timer som du dels kan ställa tiden motorvärmaren ska vara på samt vilken tid du ska åka. Den har ingenting med om motorvärmarsladden sitter i eller ej men funktionen måste programeras in med Tech-2.
    Standardmonteringen för motorvärmare är annars den startar när du sätter i sladden. Beroende på yttertemperatur så säger jag direkt 30minuter är alldeles för KORT!! att köra motorvärmaren (funkar möjligtvis nere i Skåne) 2-3timmar innan avfärd brukar och är här i norrland en ungefärlig tid och är oxå den tidsperiod som Defas/Calix timers man sätter på garageväggen brukar ha på tillslaget. I många motorvärmarstolper sitter det timers och även sådana som går i perioder finns å dessa är värsta skiten.
    -99 9-5 2,3. Ta me´ dit å hem igen.
    Jänkare & Roddar i garaget.
    http://www.garaget.org/hotrodder

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Malmberget
    Inlägg
    438
    Motorvärmare (doppvärmare) tar däremot stryk av stolpar där sk. pulsvärmning är installerad, d.v.s. en massa av/påslag. Ett otyg till påfund för att spara ström.

    30 minuter? Möjligen för att värma kupén vid milt vinterväder, men inte motorn. 2-3-timmar. (håller med föregående talare)
    -9-5 AERO Kombi-00' Midnight Blue Pearl Pilot-
    -Nissan Primastar 1.9DCI -04´

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    36
    Det där med att ställa tid i sid'en gäller väl bara om man har bensinvärmare som motor/cupévärmare?
    SAAB 9-5 2,3t SC -05 automat.

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    846
    Citat Ursprungligen postat av Knutte76
    Det där med att ställa tid i sid'en gäller väl bara om man har bensinvärmare som motor/cupévärmare?
    Nejdå, man kan ha det till en elektrisk motorvärmare också, självklart måste sladden sitta i men.....
    Kör 9-5 SC -07 2.3t Biopower och NG9-5 -10 TID4

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    1 318
    Citat Ursprungligen postat av Knutte76
    Det där med att ställa tid i sid'en gäller väl bara om man har bensinvärmare som motor/cupévärmare?
    Nope! man använder SID som ett vanligt startur till den elektriska motorvärmaren som du stoppar in i garageväggen. Sitter alltså ett 220/12Volts relä som styrs av SID under motorhuven. Har detta på min och... du ställer in vilken tid du ska ta bilen nästa gång på SID. Kliver ur, låser bilen och pluggar i motorvärmarsladden.
    -99 9-5 2,3. Ta me´ dit å hem igen.
    Jänkare & Roddar i garaget.
    http://www.garaget.org/hotrodder

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    269
    Hej!

    Den elektriska timern för styrning av motorvärmare är tillbehör. Se utdrag från SAABs hemsida;

    "Timer för elektrisk motorvärmare
    Timern gör att man kan starta den elektriska motorvärmaren via bilens informationsdisplay (SID).

    Kompletteras med skarvkabel.

    Modell: 9-5 SportCombi

    Årsmodell: 2004
    Pris SEK (rek. ca pris)*: 1097
    Art. nr.**: 400130878

    * Angivna prisuppgifter är rekommenderade cirkapriser inkl. moms men exkl. monteringskostnad, eventuell lackering och kompletterande delar, om så krävs. Vi reserverar oss för ev. prisändringar, samt lokala avvikelser. Kontakta din Saab-handlare för mer information om inget pris finns utsatt.

    ** Kontakta din Saab-handlare för aktuell information. "

    Sitter alltså inte installerad bara för att man har motorvärmare.

    Till skillnad från Hotrodders fungerar min som så att jag ställer in när värmaren ska starta. Jag kan ställa tre olika starttider, och när startpunkten är inne startar värmaren och är därefter igång under 180 minuter/starttidpunkt. Dock måste jag manuellt aktivera den varje gång jag vill använda den (knapptryckningar på SIDen), då den avaktiveras när bilen startas.

    Sammanfattningvis ett mycket prisvärt och användbart tillbehör

    EDIT: Självklart styrs även kupévärmaren av timern (samtidigt som motorvärmaren) om du har grenkontakt.

    /Mange
    För tillfället utan Saab.
    Saknar dock mina tidigare skönheter: 9-3 M1 -99, 9-3 Aero -00, 9-5 2,3t -02, 9-5 2,3t Bio -06, 9-3 1,8t Bio -07.

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Ljusdal/Hälsingland
    Inlägg
    15
    jag kan ställa in timern i sid'en men jag tror fan inte jag har nån motorvärmare ändå.... hittar inget uttag iaf bilen e en 9-5 -01

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    36
    Citat Ursprungligen postat av Hotrodder
    Citat Ursprungligen postat av Knutte76
    Det där med att ställa tid i sid'en gäller väl bara om man har bensinvärmare som motor/cupévärmare?
    Nope! man använder SID som ett vanligt startur till den elektriska motorvärmaren som du stoppar in i garageväggen. Sitter alltså ett 220/12Volts relä som styrs av SID under motorhuven. Har detta på min och... du ställer in vilken tid du ska ta bilen nästa gång på SID. Kliver ur, låser bilen och pluggar i motorvärmarsladden.
    Det låter intressant. tack för infom..

    /Knutte
    SAAB 9-5 2,3t SC -05 automat.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Hur? när ? kollar du motoroljan?
    Av Yamaha i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 36
    Senaste inlägg: 2020-04-27, 15:29
  2. var kollar man kod??
    Av TheBlackBullit i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-04-21, 20:46
  3. hur kollar man lamdasonden?
    Av MIB i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-12-01, 15:41
  4. hur kollar man GLT??
    Av Mugen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-04-07, 11:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •