Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Problem med kopplingen

  1. #1

    Problem med kopplingen

    Hade stora problem med kopplingen idag på min Saab 9k, det är första gången jag märkt detta "fenomen".

    När jag kopplade kände jag att kopplingspedalen "hackade" när jag hade den nedtryckt så långt det gick. När jag parkerade bilen, stod med tomgång med ettan i, så hördes missljud vid ett kort tillfälle och pedalen hackade. Stängde av bilen och startade den igen, jag fick inte i någon växel, försökte starta med växel i men kopplingen fungerade inte alls, bilen hoppade alltså fram.

    Tog en paus och kollade runt i motorutrymmet, precis som jag skulle fatta nåt eller hitta nåt fel. Var tvungen att ta mej hem så jag startade med ettan i och bilen hoppade fram o startade utan problem. Men när jag då tryckte ner kopplingen så funkade den precis som vanligt!

    Under min hemfärd så fungerade kopplingen hela vägen, dock så kände jag ibland när kopplingen var helt nedtryckt att den hackade/vibrerade lite. Men bara ibland. Kopplingen tar högt upp som den ska men det verkar vara något som är fel med den.

    Bilen har gått ca 23.000 mil och jag vet inte om kopplingen är bytt någon gång. Vore mycket tacksam om ni kan hjälpa mig med detta. Är kopplingen slut? Urtrampningslager? Kopplings cylinder?
    SAAB 9000 CS 2.3i -94
    SAAB 900 2.0 -98

  2. #2
    Ingen som har någon ide vad det kan vara?

    Några som jag har pratat med tror att det kan vara läckage antingen i slav- eller huvudcynlidern. Vilket verkar vara mest troligt?
    SAAB 9000 CS 2.3i -94
    SAAB 900 2.0 -98

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 882
    Citat Ursprungligen postat av Foffe
    Ingen som har någon ide vad det kan vara?

    Några som jag har pratat med tror att det kan vara läckage antingen i slav- eller huvudcynlidern. Vilket verkar vara mest troligt?
    Om det är mest troligt eller ej vet jag inte men det tar ju bara en 1/10 så lång tid att byta huvudcylinder jämfört med slaven så i den änden skulle jag börja. Men allra först skulle jag nog kolla vilken typ av slang som sitter där.
    De gamla "rutiga" slangarna har en tendens att lösas upp inifrån vilket kan ge märkliga fenomen.

    Lycka till!
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 406
    Packningarna i huvudcylindern håller på att ge upp.
    Har själv varit med om samma fenomen.
    Renovera eller byta hela cylindern.

    MVH

    F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  5. #5
    Tack så mycket för hjälpen! Kommer att införskaffa en reparationssats till huvudcylindern.
    SAAB 9000 CS 2.3i -94
    SAAB 900 2.0 -98

  6. #6
    Jag har nu renoverat huvudkopplingscylindern, efter lite luftning m.h.a "luftman" så funkade den riktigt bra. Tog en kort sväng, inte problem. Körde till jobbet, ca 25 min resfärd, inge problem.

    Men när jag skulle hem så började problemen... När jag hade åkt ca 100m så började det "darra" i kopplibgspedalen, kopplingen slutade helt att fungera. Stängde av bilen, startade med växel i, kopplingen fungerade igen. Men ca 5min senare så hände samma sak igen, ingen koppling.

    Startade med växel i och körde en bit, jag stannade för att testa lite. Kopplingen tog inte alls, varav den senare blev väldigt trög! Jag fick ta i mkt mer än vanligt för att få ner den, men när jag väl fick ner den så tog inte kopplingen alls ändå. Körde i 20min på tvåan hem från jobbet, ingen förbättring. Ingen koppling och pedalen känns väldigt "trög".

    Hjälp, vad ska jag göra?
    SAAB 9000 CS 2.3i -94
    SAAB 900 2.0 -98

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    södertälje
    Inlägg
    140
    slavcylindern dålig.. eller troligt att din tryckplatta är körd.. sitter ju some en solfjäder med härdat stål som slavcylindern trycker på som i sin tur typ "vippar" och frigör tryckplattan mot lamellen.. dessa kan gå sönder om man har otur.. kanske lite långsökt men.. det brukar ju ge konstiga ljud och föra ett helvetes oljud.
    Saab 9-5 -01 Trim: BSR steg1 (2) ca 230hk
    Saab 900 -97 Trim: Okänt steg? ca 240hk bruksbil.
    Saab 900 -94 Trim: nordic E85 extreme 421hk/506nm http://www.garaget.org/?car=63737

  8. #8
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 160
    Medlem#
    2555
    Låter som knottriga slangen som släppt skit ifrån sig.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    17
    Jag har samma problem med min 9000 cse -95. Kopplingen går att trycka ner som vanligt men den tar inte, växlarna går inte i. Vad jag har förstått så kan det vara huvudcylindern, kopplingslangen eller slavcylindern?

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Gotland
    Inlägg
    8
    Citat Ursprungligen postat av Foffe
    Men när jag skulle hem så började problemen... När jag hade åkt ca 100m så började det "darra" i kopplibgspedalen, kopplingen slutade helt att fungera. Stängde av bilen, startade med växel i, kopplingen fungerade igen. Men ca 5min senare så hände samma sak igen, ingen koppling.

    Startade med växel i och körde en bit, jag stannade för att testa lite. Kopplingen tog inte alls, varav den senare blev väldigt trög! Jag fick ta i mkt mer än vanligt för att få ner den, men när jag väl fick ner den så tog inte kopplingen alls ändå. Körde i 20min på tvåan hem från jobbet, ingen förbättring. Ingen koppling och pedalen känns väldigt "trög".

    Hjälp, vad ska jag göra?
    Ditt problem är nästintill likt mitt, skillnaden är att min pedal blir helt slapp/lös istället för trög... Jag vet ännu inte varför
    9000T-86

  11. #11
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 406
    Mitt tips är att byta röret/slangen från huvudcylindern och frammåt,
    Töm ut behållaren nere vid huvudcylindern så du bara få i ny och fräsch bromsvätska.
    Efter de så luftar du systemet och känner hur de blir.
    Blir de bättre så ska du vara glad.
    Blir de inte de så riv ner huvudcylindern igen och kolla igenom den.
    Slipa med våtslippapper på cylinderväggarna så dom blir släta.
    rengör alla hål så de inte fastnat skit där.
    Sen är ju sista åtgärden att kolla kopplingen så du inte har fått nån vätska på den så du inte får rätt grepp på grund av de.

    MVH

    F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

Liknande ämnen

  1. Problem med att lufta kopplingen på 9-5
    Av J Bilstrup i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-06-10, 16:27
  2. Problem med kopplingen
    Av _coffe_ i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-05-23, 20:27
  3. problem med att lufta kopplingen
    Av Bulbazar i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-08-14, 18:11
  4. Problem med kopplingen
    Av guzten i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-10-27, 22:22
  5. Problem med kopplingen
    Av SF i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2004-12-03, 23:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •