Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: chipcenter....? Bilen dog

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Kristinehamn
    Inlägg
    39

    chipcenter....? Bilen dog

    Hejsan fanatiker.
    Jag har en fråga, kompisen har en likadan bill som jag det vill säga 9-5 aero-00. Den lämnades in på chipcenter för steg tre chip, så jag undrar när man gasar bott med den så hamnar laddet på 1,5 men ligger sedan på 1,2 är det rätt??? Jag hörde nångång att så högt laddtryck inte är bra för de "klena" kolvar och stakar som sitter i motorn..

    Mvh Tobbe

    Nytt, den "skräpcenter" trimmade saaben dog idag, (limp home). Någon som vet varför???
    Det är inte tändkasseten.
    Tomgången fungerar när bilen står still men frikopplar man i fart så dör den. +att om den inte dör så går limp home läget i..



    Mvh Tobbe
    http://www.garaget.org/toycrew

    Kör aero och wankel, det bästa ifrån varsin sida av klotet....

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    5 678
    Ring CC och fråga!
    -|- When powerful enough just isn't powerful enough! -|-
    Saab 9³ Coupé Trionic 5 "TwinPipe" Nordic Uhr AB Extreme +510hk 100-150km/h = 2,95s
    Veteranaren: BMW 525 E12 -75

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    2 990

    Re: chipcenter....?

    Citat Ursprungligen postat av ChapterOne
    Hejsan fanatiker.
    Jag har en fråga, kompisen har en likadan bill som jag det vill säga 9-5 aero-00. Den lämnades in på chipcenter för steg tre chip, så jag undrar när man gasar bott med den så hamnar laddet på 1,5 men ligger sedan på 1,2 är det rätt??? Jag hörde nångång att så högt laddtryck inte är bra för de "klena" kolvar och stakar som sitter i motorn..

    Mvh Tobbe
    Laddet låter inte onormalt högt, men chipcenter hade jag inte rekomenderat till min värsta ovän......

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 229

    Re: chipcenter....?

    Citat Ursprungligen postat av negative
    Laddet låter inte onormalt högt, men chipcenter hade jag inte rekomenderat till min värsta ovän......
    Ursäkta, är inte 1,5 bar på en 9-5 Aero steg 3 högt?

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  5. #5
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 196

    Re: chipcenter....?

    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av negative
    Laddet låter inte onormalt högt, men chipcenter hade jag inte rekomenderat till min värsta ovän......
    Ursäkta, är inte 1,5 bar på en 9-5 Aero steg 3 högt?

    Mvh

    KK
    Högt ? Min gammla 9-5 Aero 01 Nordic steg 3 laddade 1.55-1.6 sen sjunker den ner till 1.2

    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  6. #6
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 716
    Medlem#
    6850
    Den peakar ju där ifrån 1.5.
    Min kusins 95 aero visserligen 250hk versionen org laddar 0.9-1bar peakar från 1.5bar vid riktigt bra växling och perfekt ute tempratur. annars peakar från 1.2-1.3bar beroende på väder och växling!
    vilket min Aero 04 oxå gjorde. Sen steg 3 chippade jag min 95 aero och den peakade min 1.5 bars mätare ut (altså högre peak) för att sedan lägga sig på 1.2 ungefär!

    Så jag skulle säga det e ganska normalt för ett steg 3
    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Kristinehamn
    Inlägg
    39
    min aero org peakar på 1,0 bar, det tråkiga för kompisen är ju att min bil org ska jag tillägga går jämnt med hans steg tre chippade, så att den peakar på 1.5 hjälper honom inte.
    Just det steget han tog så "ska"(tveksamt) motorn producera 285 hk men det märks inget...
    Alltså välspenderade pengar hos chipcenter..
    http://www.garaget.org/toycrew

    Kör aero och wankel, det bästa ifrån varsin sida av klotet....

  8. #8
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 204
    Om du tittar på tex Nordic och Maptun har det hänt en hel del på 9-5 trimm. Allt är ju inte laddtryck för att få till effekt. Kunskapen idag är avsevärt större än när 9-5 och T7 kom.

    Har man otur blir det mest värme och hög belastning på motorn utan att effekten finns där.

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Kristinehamn
    Inlägg
    39
    Jo jag rekommendera dom istället men det var lite dyrt men i slutändan hade det ju vart ett bättre alternativ. Jag hamnar nog på sqr skulle jag tro...
    http://www.garaget.org/toycrew

    Kör aero och wankel, det bästa ifrån varsin sida av klotet....

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    2 990

    Re: chipcenter....?

    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av negative
    Laddet låter inte onormalt högt, men chipcenter hade jag inte rekomenderat till min värsta ovän......
    Ursäkta, är inte 1,5 bar på en 9-5 Aero steg 3 högt?

    Mvh

    KK
    Inte vet jag men dom två 9-5 aero steg3 kompisar har haft så har båda pikat på 1.5bar för att sen lagt sig stabilt mellan 1.1-1.3

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Emmaboda
    Inlägg
    85

    Hallå

    När ni pratar om peakar menar ni då att laddet går upp till säg 1,5 för att sedan direkt gå ner till 1,1 eller 1,2?
    Så gör iallafall min steg3 9-5 Aero med skillnad dock att den efter några sek börjar ladda på långsamt igen för att lägga sig stabilt på 1,4 - 1,5 som givetvis sjunker med varvet. (puh lång mening där).

    Kollade med min leverantör och han sa att det inte var som det skulle och har fått tid för felsökning.

    / Joakim
    Faster=Better
    9-5 Aero -02 st3 (333hk/450nm enl. Sid)
    Nu med full info i Sid & Aux in i As3

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    finspång
    Inlägg
    216
    när min ng900 (viserligen t5) var steg3 shipad så kunde den nån enstaka gång peaka så laddspären gick i men tror magnet ventilen kärvade då nu när den är mapad peakar den i princip inget alls... vet ej hur magnetventilerna är på dessa men när jag bytte min hann den med att reglera laddet fortare så den ej peaka lika mycket.

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Kristinehamn
    Inlägg
    39
    Har chipcenter någon policy angående trasiga motordelar pga deras "trim".
    Nån som råkat ut för något liknande?
    http://www.garaget.org/toycrew

    Kör aero och wankel, det bästa ifrån varsin sida av klotet....

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Sthlm/Kungsängen
    Inlägg
    470
    Citat Ursprungligen postat av ChapterOne
    Har chipcenter någon policy angående trasiga motordelar pga deras "trim".
    Nån som råkat ut för något liknande?
    Ring dom och fråga vad deras policy är. Förklara hur det ligger till.
    Ang Sqr så är väll dom inte direkt bättre än cc?
    The Only Subtitute For Cubic Inches Is Technology.
    // 9³ Aero -02
    #6962

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 672
    Citat Ursprungligen postat av Logical
    Ang Sqr så är väll dom inte direkt bättre än cc?
    Nu får du allt förklara dig.
    Min förra SQR steg3 chippade 9-5:a laddade 1,3-1,35bar som högst. Inga överslängar eller liknande.
    Man lär så länge man lever.

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Sthlm/Kungsängen
    Inlägg
    470
    Citat Ursprungligen postat av Hedis
    Citat Ursprungligen postat av Logical
    Ang Sqr så är väll dom inte direkt bättre än cc?
    Nu får du allt förklara dig.
    Min förra SQR steg3 chippade 9-5:a laddade 1,3-1,35bar som högst. Inga överslängar eller liknande.
    Okei, Med " " menade jag osäker. Hittade inge bra smiley för det. Fick för mig att jag hade läst/fått höra att jag skulle undvika dom men så är det väll med alla beroende på vem man frågar/pratar med.
    Mvh
    The Only Subtitute For Cubic Inches Is Technology.
    // 9³ Aero -02
    #6962

  17. #17
    Citat Ursprungligen postat av Logical
    Citat Ursprungligen postat av Hedis
    Citat Ursprungligen postat av Logical
    Ang Sqr så är väll dom inte direkt bättre än cc?
    Nu får du allt förklara dig.
    Min förra SQR steg3 chippade 9-5:a laddade 1,3-1,35bar som högst. Inga överslängar eller liknande.
    Okei, Med " " menade jag osäker. Hittade inge bra smiley för det. Fick för mig att jag hade läst/fått höra att jag skulle undvika dom men så är det väll med alla beroende på vem man frågar/pratar med.
    Mvh
    och ännu märkligare då SQR inte nämns i tråden

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    840
    Citat Ursprungligen postat av Tkalman
    Citat Ursprungligen postat av Logical
    Citat Ursprungligen postat av Hedis
    Citat Ursprungligen postat av Logical
    Ang Sqr så är väll dom inte direkt bättre än cc?
    Nu får du allt förklara dig.
    Min förra SQR steg3 chippade 9-5:a laddade 1,3-1,35bar som högst. Inga överslängar eller liknande.
    Okei, Med " " menade jag osäker. Hittade inge bra smiley för det. Fick för mig att jag hade läst/fått höra att jag skulle undvika dom men så är det väll med alla beroende på vem man frågar/pratar med.
    Mvh
    och ännu märkligare då SQR inte nämns i tråden
    Då har du läst dåligt, ChapterOne nämnde sqr i sitt inlägg skrivet: ons okt 03, 2007 3:10 pm
    Kör 9-5 SC -07 2.3t Biopower och NG9-5 -10 TID4

  19. #19
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 541
    Nu står i och för sig inte chipcenter med på min önskelista över trim, och de har väl inte direkt gjort sig vän med STCS. Men i ärlighetens namn tycker jag det är lite orättvist och en smula okunningt att direkt slänga sig över dem att det måste vara deras fel att bilen inte går som den ska. Finns många chippade bilar (från alla kända och okända trimföretag) som går kackigt för att motorns alla komponenter inte är tip-top.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Kristinehamn
    Inlägg
    39
    Jag menade bara att den var trimmad hos chipcenter som info och möjligen en bidragande faktor + ev mycket annat ingen som vet ännu....

    Och om det nu var pga deras trim som bilen gick sönder så undrade jag om nån varit med om något liknande och visste något om policyn på cc.

    Jag har inte anklagat chipcenter....än
    http://www.garaget.org/toycrew

    Kör aero och wankel, det bästa ifrån varsin sida av klotet....

Liknande ämnen

  1. Fråga angående Chipcenter
    Av zimzz i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-10-11, 10:24
  2. Erfarenhet av Chipcenter
    Av Kirderf i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2009-02-03, 21:38
  3. Erfarenheter av http://www.chipcenter.cc/?
    Av grabben007 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 84
    Senaste inlägg: 2007-03-10, 18:37
  4. Chipcenter
    Av kallekula i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 35
    Senaste inlägg: 2005-05-02, 13:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •