Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: 900 2.0t -95, Felkod 4 blinkningar (Tempgivare, kylarvätska)

  1. #1

    900 2.0t -95, Felkod 4 blinkningar (Tempgivare, kylarvätska)

    900 2.0t -95
    Hej, nu är det så att min CE lampa har tänts och när man kollar upp felkoden är det 4 blink. Enligt FAQ:en har jag förstått att det är "Tempgivare, kylarvätska
    (Givaren till styrdonet)" som spökar av någon anledning då. Min motor temp ligger perfekt hela tiden. Jag har bytt tempgivaren som sitter till höger på motorn framifrån sett, dvs den strax under termostaten. Termostaten har jag även bytt den. Den givaren som sitter i insuget, in i topplocket har jag provat med en från en annan topp jag hade liggande men felet är kvar. Känns lite osannolikt att den skulle vart sönder på båda två men kanske är värt att prova och köpa en ny? Felet slocknar när jag nollar batteriet men kommer tillbaka efter alltifrån 5 till 35-40minuters körning och jag har inte lyckats hitta något samband. Felet som bilen har nu är också som så att tomgången är väldigt hög när motorn är varm, brukar ligger på runt 1500-1800 för att sedan sjunka efter 10-15 sekunder där uppe. Ibland händer det även att den börjar pendla mellan 1500-2000, altså upp och ner fort, men om man låter den stå en liten stund så slutar den och stabiliserar sig på 2000 för att sedan falla ner till 1000. Min kylfläkt brukar även då slås på väldigt ofta nu, såväl när bilen är påslagen som vid parkering och det händer även om jag kört kolugnt.. Hoppas ni har fått lite info - fråga om det är något mer men har försökt beskriva allt så mycket och bra som jag bara kunde.. Tack för förhand Andreas!

  2. #2
    Ska kanske tillägga att problemen kom efter topplocksbyte första gången.. Ingen som har någon ide?

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Falköping
    Inlägg
    118
    Har precis samma fel på min.

    UPP UPP!


  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Inlägg
    153
    Precis samma fel som på min...
    vad fan är det här!?

    Också efter byte av topplockspackning..

    här är min första tråd om problemet:
    http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... arv%E4tska

Liknande ämnen

  1. Tempgivare insugningsrör, felkod "3 blink" NG900
    Av Mange i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-02-25, 23:27
  2. Check Engine, 4 Blink(Tempgivare kylarvätska). Hjälp mig!
    Av Tamii i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-10-19, 00:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •