Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Motorbyte b234i till 2.0t

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Markaryd
    Inlägg
    185

    Motorbyte b234i till 2.0t

    Min motor har börjat läcka ganska mycket olja på sistonde. Tror inte att den går igenom SBP för det denna gången . Känns ju lagom kul att plocka ur en motor som gått 40.000 mil, laga den från oljeläckor och sätta dit den igen.. Har därför funderingar på att byta till en 2.0t. Hur mycket jobb är det, och vad ska bytas. Behöver man byta härvan? Antar att växellåda inte är samma, och att även drivaxalar ska bytas, men vad är det man normalt inte tänker på som ska bytas? Står det i SBP papper om bilen är överladdad,, 2.3i och 2.0t har ju samma effekt, 150hk..
    SAAB 9-5 SE 2.0t -99, Toyota MR2 GTi -95, Buggy -66
    SAAB 9000 2.3i under renovering
    http://www.garaget.org/Markus_MR2

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Standardsvaret brukar vara att det inte är värt jobbet eller pengarna att bygga om en I-bil till Turbo. Byt till en likadan motor som satt i, det är enklast om du inte vill renovera din gamla motor. Utgår från att vi pratar om din 9000CS -94 i signaturen. Kan inte svara på om I-bilar har Trionic-härva. Växellåda, drivaxlar mm kan återanvändas om du ger dig på projektet.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 258
    Medlem#
    3186
    CS 2,3i har ju DI kassett och Trionic om jag inte minns helt galet.

    Eller det kanske var så att det är Bosch LH och Separat DI?

    Lådan är sak samma, dock lägre utväxling på i modellerna, drivaxlarna är samma.
    ///Mackanized
    Tillbaka

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Markaryd
    Inlägg
    185
    Citat Ursprungligen postat av Mackan
    CS 2,3i har ju DI kassett och Trionic om jag inte minns helt galet.

    Eller det kanske var så att det är Bosch LH och Separat DI?

    Lådan är sak samma, dock lägre utväxling på i modellerna, drivaxlarna är samma.
    Har Trionic på min. Behöver man ändå byta härvan?

    Så det är igentligen bara motorn med tillbehörande insugs/avgas man måste byta, och inget runt omkring? Flyttar man bara över boxen ifrån 2.0t isf?
    SAAB 9-5 SE 2.0t -99, Toyota MR2 GTi -95, Buggy -66
    SAAB 9000 2.3i under renovering
    http://www.garaget.org/Markus_MR2

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Du behöver ju inlopp mellan turbo och luftburk, samt IC + slangar och tillhörande rör. Har bilen Trionic så borde det ju bara vara att byta box, kolla även så att du har uttag i härvan för magnetventil vid elfäkten. Om inte annat för att stilla min nyfikenhet...
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Markaryd
    Inlägg
    185
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens
    Du behöver ju inlopp mellan turbo och luftburk, samt IC + slangar och tillhörande rör. Har bilen Trionic så borde det ju bara vara att byta box, kolla även så att du har uttag i härvan för magnetventil vid elfäkten. Om inte annat för att stilla min nyfikenhet...
    Jo, tanken var att plocka allt från en trafikolycksskrotad 9000, då det är störst chans att de har bra mekanik. Så då får jag alla delar,, men blir det ngt att kapa lr svetsa för att få dit allt lr är det bara att skruva? Ska ut och kolla, men inte förrens imorgon..
    SAAB 9-5 SE 2.0t -99, Toyota MR2 GTi -95, Buggy -66
    SAAB 9000 2.3i under renovering
    http://www.garaget.org/Markus_MR2

  7. #7
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 258
    Medlem#
    3186
    Citat Ursprungligen postat av SAAB_Markus
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens
    Du behöver ju inlopp mellan turbo och luftburk, samt IC + slangar och tillhörande rör. Har bilen Trionic så borde det ju bara vara att byta box, kolla även så att du har uttag i härvan för magnetventil vid elfäkten. Om inte annat för att stilla min nyfikenhet...
    Jo, tanken var att plocka allt från en trafikolycksskrotad 9000, då det är störst chans att de har bra mekanik. Så då får jag alla delar,, men blir det ngt att kapa lr svetsa för att få dit allt lr är det bara att skruva? Ska ut och kolla, men inte förrens imorgon..
    Nä kapa eller svetsa ska du inte behöva göra.

    Behöver olje och vattenrör till turbon samt att jag antar att du plockar med vattenpump och allt runtomkring?
    ///Mackanized
    Tillbaka

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Markaryd
    Inlägg
    185
    Citat Ursprungligen postat av Mackan
    Citat Ursprungligen postat av SAAB_Markus
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens
    Du behöver ju inlopp mellan turbo och luftburk, samt IC + slangar och tillhörande rör. Har bilen Trionic så borde det ju bara vara att byta box, kolla även så att du har uttag i härvan för magnetventil vid elfäkten. Om inte annat för att stilla min nyfikenhet...
    Jo, tanken var att plocka allt från en trafikolycksskrotad 9000, då det är störst chans att de har bra mekanik. Så då får jag alla delar,, men blir det ngt att kapa lr svetsa för att få dit allt lr är det bara att skruva? Ska ut och kolla, men inte förrens imorgon..
    Nä kapa eller svetsa ska du inte behöva göra.

    Behöver olje och vattenrör till turbon samt att jag antar att du plockar med vattenpump och allt runtomkring?
    ja, det är iaf tanken med det hela.. Tänker flytta så mycket som möjligt, då allting har snurrat ganska många varv i min bil. Passar turbons låda på mina drivaxlar?
    SAAB 9-5 SE 2.0t -99, Toyota MR2 GTi -95, Buggy -66
    SAAB 9000 2.3i under renovering
    http://www.garaget.org/Markus_MR2

Liknande ämnen

  1. Motorbyte 900 2.0t -97 till 9-3 2.0t -01
    Av Jakob93 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-03-01, 13:48
  2. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2014-01-12, 07:00
  3. Motorbyte 9-5 2,0t -98 till 2,3T?
    Av Mumsebell i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-03-29, 10:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •