Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Död efter kort stopp på macken, NG900 -97

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    48

    Död efter kort stopp på macken, NG900 -97

    Efter en körning på ca 3 mil stannade jag till på macken för att handla, var inne 5 minuter, kommer ut, och bilen vägrar starta. Startmotorn går, men inte en tillstymmelse till att vilja starta. Alla säkringar hela.

    Försökte lyssna efter soppapumpsljud, men kan inte direkt säga att jag hör nåt, iofs kan jag inte säga att jag nånsin lagt märke till pumpljudet.

    Läste nåt om bränd lukt från DI, vilket jag iofs kan känna lite av, men sen om det kommer från lite extra startmotornötande vet jag inte, bilen var dessutom genomvarm så visst kan det lukta lite bränt för övrigt också.

    Första felet jag haft på denna bil på 2 år, känner mej totalt sviken av den faen

    Tips? DI är ju misstänkt, men hur kan jag avgöra det?
    SAAB NG900 2.0T -97 Nordic Steg 3

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    2 993

    Re: Död efter kort stopp på macken, NG900 -97

    Citat Ursprungligen postat av Zpider
    Efter en körning på ca 3 mil stannade jag till på macken för att handla, var inne 5 minuter, kommer ut, och bilen vägrar starta. Startmotorn går, men inte en tillstymmelse till att vilja starta. Alla säkringar hela.

    Försökte lyssna efter soppapumpsljud, men kan inte direkt säga att jag hör nåt, iofs kan jag inte säga att jag nånsin lagt märke till pumpljudet.

    Läste nåt om bränd lukt från DI, vilket jag iofs kan känna lite av, men sen om det kommer från lite extra startmotornötande vet jag inte, bilen var dessutom genomvarm så visst kan det lukta lite bränt för övrigt också.

    Första felet jag haft på denna bil på 2 år, känner mej totalt sviken av den faen

    Tips? DI är ju misstänkt, men hur kan jag avgöra det?
    Bränslepumpen ska höras när du slår på tändningen. Så där har du felet skulle jag tro.
    Har DI:n rykt luktar det bränd elektronik.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    48
    Rent logiskt då, om man har tändningen på och drar ur säkringen till soppapunpen, så borde man ju få en liten gnista när man sätter i den igen. Det får jag inte. Så frågan är, pumpen eller reläet.... vart sitter reläet?
    SAAB NG900 2.0T -97 Nordic Steg 3

  4. #4
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 119
    Medlem#
    2555
    Tror iaf på DI, provbyt alltid denna först.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 894
    pumpen går väl ändå inte när man bara slår på tändningen? Vad jag minns så måste man dutta till på startläget och då först går pumpen några sekunder.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    48
    Läste nåt om att man skulle kunna se varvräknaren hoppa på startmotorn, och om den inte gör det skulle det tyda på trasig vevgivare, stämmer detta?
    SAAB NG900 2.0T -97 Nordic Steg 3

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    2 993
    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    pumpen går väl ändå inte när man bara slår på tändningen? Vad jag minns så måste man dutta till på startläget och då först går pumpen några sekunder.
    Jag tycker mig höra pumpen 2-3 sek när tändningen slås på, min pump börjar nog sjunga på sista versen så den låter olika varje gång jag slår på tändningen. Vad skulle det vara annars som piper/tjuter när tändningen slås på

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    1 403
    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    pumpen går väl ändå inte när man bara slår på tändningen? Vad jag minns så måste man dutta till på startläget och då först går pumpen några sekunder.
    nja vid "on" så ska pumpen snurra lite, lyft på baksätet så hörs det lättare, annars är det svårt, för att utesluta pumpen kan man tömma en kapsyl bensin i 1-2cylindrar och se om den tänder till då, tänder den inte så är det nog di.
    kan ju även mäta på kontakten vid pumpen och kolla så där finns ström...

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    48
    Besked från lokala verkstan var DI, väntar på ny och hoppas det är den... So, case still open
    SAAB NG900 2.0T -97 Nordic Steg 3

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    48
    DI bytt, allt funkar, case closed...
    SAAB NG900 2.0T -97 Nordic Steg 3

Liknande ämnen

  1. EL fel efter kört med släpkärra
    Av xoox i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-10-04, 20:50
  2. Nya kort på bilen efter hjälpen jag fick =)
    Av fredrik_wt i forum Allmänt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-04-01, 16:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •