Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Passformen på kaross 9-5 06-08

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Vallentuna
    Inlägg
    248
    Medlem#
    6781

    Passformen på kaross 9-5 06-08

    Någon som upplever att passformen på t.ex. kaross till stötfångaren kan vara lite instabil på nya 9-5.
    Fick lämna in bilen för att det glipade mer på vänster sida (7 millimeter) vid blinkersen än högra. Nu märker man också att bakkofångaren glipar 3 millimeter mer på höger sida mot bakluckan plus att hjulhuslisten bak inte riktigt lirar.

    Detta kanske kan ses som bagateller men jag vill ändå att allt ska vara perfekt på en ny bil. Om man sen är lite flink i fingrarna kan man säkert fixa till det själv, men nu är det lite principen som gör att man vill lämna in igen.

    Vill gärna höra om era erfarenheter

    Vänligen

    Anders

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    538
    Medlem#
    14235
    Hej

    Vad det gäller passform på påhängsdetaljer till 9-5 så finns det en del att önska. Dörrar främst som har stora skilnader styckvis. Antar att man inte har ryck upp sig gällande ny delar som bakluckor och så, men karossomen är ganska stabil.
    Du kan säker vålda in braketter som håller stötfångare på bättre sätt så det ser ok ut, men jag råder dig till att helt enkelt skita i det.
    Dragningar i plasten skulle få det hela att kanske se "buckligt" ut här och var.

  3. #3
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 198
    På min 9-5 SC M-06 så satt höger framskärm för högt. Det justerades på service. Efter påpekande. Borde ha setts antingen i Trollhättan eller vid leveranskontroll hos åf.

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Borås/Gislaved
    Inlägg
    452
    Tycker att jag ser många dörrar med dålig passform på saabar. Lexus is250 är en bil med grym passform för övrigt

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Vallentuna
    Inlägg
    248
    Medlem#
    6781
    Citat Ursprungligen postat av NiV3Rt
    Tycker att jag ser många dörrar med dålig passform på saabar. Lexus is250 är en bil med grym passform för övrigt
    He he... Jag är inte förvånad! Toyota (Lexus) är ju inte kända för sin dåliga kvalle direkt.

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    538
    Medlem#
    14235
    Citat Ursprungligen postat av NiV3Rt
    Tycker att jag ser många dörrar med dålig passform på saabar. Lexus is250 är en bil med grym passform för övrigt
    Saab 440 har mycket bra passform på dörrar, med tanke på justermånen. Bakluckan lämnar dock en del att önska.

    Vad det gäller lexus så är mina erfarenheter att de är väldigt ojämna bil till bil.

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    3 937
    9-5 m06 och senare har ursel passform i fronterna, inte många bilar där kromlisterna går perfekt mot varandra...
    Många som har behövt efterjusteras. O det är inte lätt att försöka få till det bra, konstruktionen på kromlist/infästningar suger!

    Efter framhjulen verkar dom dock vara bra justerade, inte ofta vi rätar till något där.

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 241
    Citat Ursprungligen postat av Volvoknegarn
    Citat Ursprungligen postat av NiV3Rt
    Tycker att jag ser många dörrar med dålig passform på saabar. Lexus is250 är en bil med grym passform för övrigt
    Saab 440 har mycket bra passform på dörrar, med tanke på justermånen. Bakluckan lämnar dock en del att önska.

    Vad det gäller lexus så är mina erfarenheter att de är väldigt ojämna bil till bil.

    Vilken modell är Saab 440?

  9. #9
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 119
    Medlem#
    7182
    Citat Ursprungligen postat av 93t
    Vilken modell är Saab 440?
    Kan nog vara "modellkod" 9440, vilket är Saab 9-3 årsmodell 2003 och framåt.

    Mvh

  10. #10
    Hej!

    Jag upplever att passformen i alla fall är otroligt mycket bättre idag än när jag köpte min trotjänare -91 (9000 2.3 CD).

    MVH/Håkan

Liknande ämnen

  1. Kaross 9-3 garanti?
    Av jonzeboy i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-03-22, 20:47
  2. Kaross del?
    Av B-motor i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-10-23, 11:06
  3. Vad ska man ge för en kaross ?
    Av Johmar i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-09-08, 15:14
  4. Passformen på GT28RS på 9-3?
    Av benson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-11-17, 21:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •