Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Poly-V-remsbyte viktigt?

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    822

    Poly-V-remsbyte viktigt?

    Nu behöver jag hjälp av experter...

    Ska in på 11000-milaservice om ett par veckor så jag håller på å rekar priser på verkstäderna i närheten, både SAAB-verkstäder och andra... Denna servicen är den största och i stort sett allt som kan bytas ska bytas. Grejen är den att vissa verkstäder, även SAAB-verkstäder, anser att bytet av Poly-V-remen (generatorremmen) inte alls är nödvändigt alla gånger utan att det räcker med en kontroll för att sen kunna dra av 750-800 pix på slutnotan om den ser okej ut.

    Låter detta vettigt eller farligt?
    9-3 SE 2,0T220 -99 SÅLD
    Spakar numera en Toyota

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Smålandsstenar
    Inlägg
    890
    Tycker helt klart att du ska följa serviceprotokollet och byta din rem!
    Du kommer inte att förlåta dig själv om den sedan går sönder och drar med sig div. andra saker under huven! Då kan minsann kostnaden vida överstiga ett enkelt rembyte!

    Mvh. Mathias
    BMW 520d F10 -12, 900 Aero -88, Honda VFR750 -97
    http://www.garaget.org/T-PWR

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    822
    Okej. De verkstäder jag talat med säger så här: "Gamla gen.remen på 9000 och 900 från '94-'95 var av dålig kvalitet och då krävdes dylika bytesintervall. Nu är remmen av betydligt bättre kvalitet men bytesintervallen är domsamma."

    Detta låter väl inte helt felaktigt? Vissa SAAB-verkstäder jag pratade med sa att dom skulle vilja göra som vissa av sina kollegor men av rädsla för dålig PR osv OM det skulle inträffa incidenter inte vågade. Dom tycker ju det känns konstigt att byta ut en del som är fri från fel och slitage...

    Så? Dags att uppdatera bytesintervallen kanske?
    9-3 SE 2,0T220 -99 SÅLD
    Spakar numera en Toyota

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Mora
    Inlägg
    133
    Vad är det som man riskerar att paja om remmen går av (om man förutsätter att föraren stänger av motorn då laddningslampan börjar lysa)

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Järfälla, Sthlm
    Inlägg
    2 630
    på min förra 9-3:a så gjordes 11000:- mila servicen, självklart med rembyte, ett par månader senare brast remmen..

    Med tanke på skicket på remen (eller ja, det som var kvar av den) som gick av så är det helt säkert att den var bytt nyligen, var riktigt fräch. Men något gjorde att de brast. Självklart stod saab för det..
    men men..

    Min nya ska snart in på 11k mila och kan säga att jag garanterat ändå vill ha den bytt..

    /N
    Ng900 Turbo Sasse Edition
    9-3 CV Dubai Edition <Såld
    9-5 Aero Sport combi -02

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    822
    Nåt som tog skada när den brast?
    9-3 SE 2,0T220 -99 SÅLD
    Spakar numera en Toyota

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    11
    Samma hände mig för ett antal år sedan då jag körde 9000. Remmen gick av ca 200 mil efter bytet. Det berodde på att de slöa servicekillarna inte orkat byta spännrullarna varför ett av lagren skar och det blev till att bogsera. Inga reparationer utöver nya rullar + rem behövdes. SAAB stod för notan men kolla ändå att de byter rullarna också, de verkar vara känsligare än remmen. Rätta mig om jag har fel ni som vet säkert.

    /Henrik

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    helsingborg
    Inlägg
    378
    Citat Ursprungligen postat av HB
    Samma hände mig för ett antal år sedan då jag körde 9000. Remmen gick av ca 200 mil efter bytet. Det berodde på att de slöa servicekillarna inte orkat byta spännrullarna varför ett av lagren skar och det blev till att bogsera. Inga reparationer utöver nya rullar + rem behövdes. SAAB stod för notan men kolla ändå att de byter rullarna också, de verkar vara känsligare än remmen. Rätta mig om jag har fel ni som vet säkert.

    /Henrik

    Alldeles riktigt, det är viktigare att byta brythjulen (som dom heter på saabspråk) än remmen.
    Viktigaste är det övre bakre på ng 900 / 9-3 / 9-5 och på 9000 är det viktigaste det som sitter i transkåpan.

    mvh Mats S.
    Saab 9-5 griffin vector sport 1,9 tid aut -10
    Saab 9-7x 5,3 -07
    Hobby 650 kmfe prestige -11

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Järfälla, Sthlm
    Inlägg
    2 630
    nepp, inga skador. Bogserade dock hem bilen efter det att den brast, remen hade splitrats så så det satt remsor upp rullade överallt..

    et inte om hjulen byttes när den servades, gjordes i samband med köpesaffären och var inte så insatt då . Dock så byttes endast remmen efter incidenten och funkade bra efteråt så..

    men som sagt.. lika bra att kosta på att byta hjulen oxå..

    /N
    Ng900 Turbo Sasse Edition
    9-3 CV Dubai Edition <Såld
    9-5 Aero Sport combi -02

  10. #10
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 812
    Citat Ursprungligen postat av MatsS894
    Alldeles riktigt, det är viktigare att byta brythjulen (som dom heter på saabspråk) än remmen.
    Håller jag oxo med om.
    På kompisens 9-5:a rasade ena remhjulet vid ~11.200mil, remmen var bytt men vad hjälpte det......
    Pajjade i skogarna runt Avesta (hemort Tibro) på helgen, bärgning och hotell för att invänta att verkstaden öppnade på måndagen=Tok dyrt

    Så snåla inte, bättre en planerad utgift än en oplanerad.

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    435
    Min remm brast på min 9-5 aero och det var på grund av hjulen. Men ingentin annat gick sönder. Dom bytte dom hjulen som hade skurit och sen så en ny remm självklart. Detta fick jag pynta ca 2000 spänn tror jag det var. Dom trycktestade då också kylsystemet och gjorde nån koll på kylarvätskan så att dom såg att inte toppen hade tagit skada. eftersom det finns risk att motorn blir överhettat när remmen går.
    -Saab 9-3 aero TTID SportCombi 08:a SÅLD. ÄR NU BMW 330xd ägare

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    398
    Du kommer inte många meter utan rem och brythjul, fråga mig hur jag vet..
    Blir kostnaden för service dyrare än vad du tänkt dig ta det då på Saabkortet och dela upp betalningen... som någon sa... bättre en planerad utgift än en oplanerad med allt som det drar med sig. Murphy lär ju se till att det händer när du minst vill.. =(

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Remdragning av kort Poly-V B2x5
    Av m_917 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-10-20, 13:55
  2. Poly-V-rem hoppat av på 9-5 -04:a i Göteborg
    Av Sundance Kid i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2008-05-22, 09:47
  3. Bytesintervall poly-V-rem/multirem 9-5 -04?
    Av Marcus J i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-03-11, 18:54
  4. Någon som kör 9-5SC med poly bussningar?
    Av Johan W i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-09-20, 14:07
  5. Race Crew
    Av Sonesson i forum Klubbfrågor
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-02-22, 20:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •