Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Hydraulisk ventiltryckare, hur funkar de?

  1. #1
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 266
    Medlem#
    6770

    Hydraulisk ventiltryckare, hur funkar de?

    Har sökt bland trådarna men inte hittat nån beskrivning om ventiltryckarna. Problemet är att jag tycker tryckarna låter för mycket när bilen är kall (B202, t16, 1992). När bilen är varm är den tyst men det kan inte vara rätt att det ska knattra så mycket när den är kall.

    I en tråd hade nån föreslagit Mekonomens oljetillsats för att göra rent hydrauliska tryckare. Jag provade och det blev märkbart bättre men jag är inte nöjd.
    Ta isär och gör rent skrev nån i en annan tråd men hur gör man då? Hur plockar man ur tryckarna och hur gör man rent dem?
    Hur stor betydelse har oljefabrikat, typ och viskositet för tryckarna och knattret?

    I vinter ska motorn ur för kamkedjebyte och det vore ett bra tillfälle samtidigt fixa det här. Är tacksam för tips om hur jag ska göra.

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    199
    Jag kan inte redogöra för hur tryckarna fungerar, men jag fick tyst på min 9000 -89 med ett oljebyte!

    Har kört på delsyntet i några år med vettiga oljebytesintervall. Från och till har det låtit från tryckarna. Oftast kortvarigt efter start. För ett tag sedan så började det låta f-n - och det ville inte ge med sig.

    Tänkte också i banor om renovering, men bestämde mig för att prova oljebyte med dyr helsyntet först. Tur var det - för det hjälpte. Har inte låtit nånting sen dess. Oljan jag hällde på var Mobil1 helsyntet - men det finns nog fler sorter som skulle funka lika bra. Varför min delsyntet-olja inte funkade, kan jag iof inte förstå?

    //Mr MEP

  3. #3
    Steg 1 rgolssons avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Bara (Malmö)
    Inlägg
    1 437
    Medlem#
    6593
    om du ändå skall byta kamkedja så har du halva arbetet klart för att rengöra tryckarna...

    det är jätte lätt.

    efter att du har tagit av kammarna så andvände en magnet till att ta upp "koppen" eller vad det nu heter. där i sitter tryckaren. sen bara slår du koppen mot något hårt så trillar den ur,,

    sen sitter det en lite jävla kula i den, ta något spetsigt och tryck på den. då kommer det skvätta lite olja ( väldigt roligt ) sen la jag minna i ett bad med diseal och sedan i lacknafta. lått dom liga där ett tag och tryck ihoppa dom lite då och då. efter det så skall dom vara hyfsat hårda när du trycker ihoppa dom.. är dom jätte lätta så är dom kassa.
    Jag Vet Jag Suger På Att Stava!
    Saab 9-5 Aero -02

Liknande ämnen

  1. Kan man lufta en hydraulisk koppling?
    Av battis81 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-02-09, 14:03
  2. Hydraulisk eller vajer
    Av Segfirre i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-07-21, 22:53
  3. Hur justera dragläge? Hydraulisk koppling.
    Av Magitek i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-12-16, 13:38
  4. Sdensonic till hydraulisk
    Av Stranna i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-12-13, 18:25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •