Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Tank till saab99 passar det alla sedaner årsmodeller imellan

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Mora
    Inlägg
    474

    Tank till saab99 passar det alla sedaner årsmodeller imellan

    Tja!

    Jag har fått tag i en tank från en 99turbo -80 som jag tänkte köpa och undrar om den passar på min 99:a från -70
    Jag tycker att den borde göra det men vill vara säker..

    MVH

    Daniel

  2. #2
    Steg 1 Mr_Nitros avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 345
    Medlem#
    402
    Hej !

    Nu snackar vi gamla grejjer(och gamla synder...;-), men jag vet att de första 99:orna hade en rätt "fyrkantig" plåttank. Någon annan kanske vet om senare 99:or fick plasttank. Vet i alla fall att jag bytte tank i min gamla M72 när jag byggde om från Stromberg till CI för att det skulle stämma med pumpar etc.
    Om du hade tänkt att ha org. motorn i din 70:a finns det risk att svaret på din fråga är - Nej, tanken från M80(Turbo) passar inte(pga just soppa-pumpar etc). Om du däremot skall hinka i en turbomotor så finns säkert goda chanser. Sen är det ju så, att ALLT passar - det är bara frågan om hur mycket man vill modifiera.

    Regards/ Mr_Nitro
    The older I get, the better I was !
    SAAB 9-5 Kombi 2,3 LTT M99, Maptun SW, E85-konverterad med fullt fungerande TCS. Effekt: 170 hk +

  3. #3
    Steg 3 Johan-99T16s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bäckefors
    Inlägg
    3 085
    Medlem#
    2661
    Jag plockade dit en plåttank från en 99t-79 på min 99GL-81 som hade plasttank, allt passade perfekt. Dock så vet jag ju inte du det ser ut på en 70ans 99a, du får testa att montera dit den!
    Johan Carlsson#2661
    Saab 99 Turbo16 Instagram: 99turbo16
    Saab 9-3 SportCombi VectorActive 2.0t BioPower-08
    Tech2 med Candi finnes

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Mora
    Inlägg
    474
    Tja!

    Min tank i -70:ian rymmer 40liter tror jag.. eller 45liter. Är det samma på senare eller är det mer?
    Jag tror att det är 45 liter på båda men jag vill ju vara säker. Tanken jag har på gång är en plast tank från en 99t -80.
    Kan inte tänka mig att de har ändrat bakvangnen på 99sedan alls under åren men vet inte. Tänker på passformen på tankarna.. Jag menar att de passar fast tankvolymen är 5liter mer.
    Jag ska köpa en sån tank för att jag skall i med en 16t..

    Taksam för svar!

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Inlägg
    157

    tank

    fyller på med en extra fråga ang tank, originaltanken till förgasare, den har ju dubbla ledningar va? kan man inte använda den och sätta pumpen där framme? eller orkar den inte suga då? den lilla membranpumpen klarar ju det så varför skulle inte en elektrisk?

  6. #6
    Steg 3 Johan-99T16s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bäckefors
    Inlägg
    3 085
    Medlem#
    2661

    Re: tank

    Plasttanken rymmer 58 liter om inte jag minns helt fel.

    Citat Ursprungligen postat av greven
    fyller på med en extra fråga ang tank, originaltanken till förgasare, den har ju dubbla ledningar va? kan man inte använda den och sätta pumpen där framme? eller orkar den inte suga då? den lilla membranpumpen klarar ju det så varför skulle inte en elektrisk?
    På bilar med H-motor så har bilen dubbla ledningar, men bilar med b-motorn och de ännu äldre 1,7l & 1,85l har bara en bränsleledning.
    Johan Carlsson#2661
    Saab 99 Turbo16 Instagram: 99turbo16
    Saab 9-3 SportCombi VectorActive 2.0t BioPower-08
    Tech2 med Candi finnes

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Inlägg
    157

    tank

    skulle man kunna använda dessa då eller? kanske ha pumpen under bilen. vad är det för dimension?

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Mora
    Inlägg
    474

    Re: tank

    Citat Ursprungligen postat av Johan-99T16
    Plasttanken rymmer 58 liter om inte jag minns helt fel.

    Citat Ursprungligen postat av greven
    fyller på med en extra fråga ang tank, originaltanken till förgasare, den har ju dubbla ledningar va? kan man inte använda den och sätta pumpen där framme? eller orkar den inte suga då? den lilla membranpumpen klarar ju det så varför skulle inte en elektrisk?
    På bilar med H-motor så har bilen dubbla ledningar, men bilar med b-motorn och de ännu äldre 1,7l & 1,85l har bara en bränsleledning.
    Tja!

    58liter.. Det är ju en hel del mer. Jag måste mäta lite på bilen nu..
    Är det nån som har måtten på plast tanken? Det vore kanon schysst om jag kunde få dem..

    MVH

    Daniel

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    1 234
    Medlem#
    13784
    Citat Ursprungligen postat av Traktorturbo
    Kan inte tänka mig att de har ändrat bakvangnen på 99sedan alls under åren men vet inte.
    Joodå! Jag vill minnas att de flyttade fram (eller möjligen bak, kommer inte ihåg) hela bakaxeln en bit efter ett tag, men jag minns inte vilket år. Garanterat mellan 1970 och 1980 dock!
    ---------------------------------
    9-3 cabrio '99

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Mora
    Inlägg
    474
    Tja!

    Jag har mätt min tank på -70:ian nu:
    L 90cm H 21cm D 28cm
    Och det blir ju typ 50-53 liter. Det är ganska bra med spelrum mellan tank och bakaxel mm. så det borde gå..

    MVH

    Daniel

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Marieholm.
    Inlägg
    327

    Tank

    Använd originaltanken och sätt en catchtank i kofferten och placera insprutningspumpen i anslutning till den.
    Funkar bra men tar lite mer utrymme.
    Lövet
    §6.2 Signaturer får ha maximalt vara fyra rader

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Mora
    Inlägg
    474
    Tja!

    En catchtank vore väl fint men jag vill lägga pengarna på annat som är viktigare för att få klart bilen. Då är en insprutartank det billigaste alternativet.

    MVH

    Daniel

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Marieholm.
    Inlägg
    327

    Lägga pengar??????

    En catchtank snajsar du ihopa själv av lite plåt eller en bit rör, ja det är endast fantasin som sätter gränser.
    Kostar inte många kronor.
    Man behöver inte köpa färdiga på Dahlhems
    Läste nånstans att nån hade format om en Saab 900 plasttank med varmluftspistol och monterat i sin 99:a
    Lövet
    §6.2 Signaturer får ha maximalt vara fyra rader

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Mora
    Inlägg
    474

    Re: Lägga pengar??????

    Citat Ursprungligen postat av Lövet
    En catchtank snajsar du ihopa själv av lite plåt eller en bit rör, ja det är endast fantasin som sätter gränser.
    Kostar inte många kronor.
    Man behöver inte köpa färdiga på Dahlhems
    Läste nånstans att nån hade format om en Saab 900 plasttank med varmluftspistol och monterat i sin 99:a
    Lövet
    Tja!

    Jag kommer att bygga en catchtank sen när jag fått allt att lira. Har numer två tankar på gång. Skulle aldrig köpa en tank från Dalhems, varför köpa det man kan göra själv eller göra arbetsbyte med nån kamrat som kan.
    Det börjar att dra iväg med pengar bara, skall t.ex få remskivan på vevaxeln svarvad i aluminium så det blir enkelt att fästa triggerhjulet till edis4:an. Så skall jag få ett triggerhjul laserskuret.
    Det är sånt kompisar fixar men det kostar ju ändå.

    MVH

    Daniel

Liknande ämnen

  1. Framskärm till 9000 - Vilka årsmodeller passar?
    Av laxkungen i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-07-31, 12:21
  2. Passar alla rattar alla årsmodeller OG9-5
    Av JohanW i forum Allmänt
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2012-03-29, 19:06
  3. Passar alla årsmodeller av 9-5:ans styrväxel??
    Av 10000rpm i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-06-04, 13:23
  4. front till 9-5 -99...vilka årsmodeller passar ?
    Av KingDingeLing i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-03-15, 08:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •