Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Startmotor akut problem

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Upplands Väsby
    Inlägg
    13

    Startmotor akut problem

    Nu undrar jag om det verkligen är startmotorn som strular eller något annat..

    För två veckor sen bytte jag startmotor (till en beg). För att när man vred på mycken så klickade solenoiden bara och motor gick inte runt.

    Visst bara att byta startmotor hade en liggande. Och det fungerande fint i det stora hela men ibland så klickade den bara precis som förut men gick alltid igång efter ett par försök.

    MEN igår efter sonens fotbolls match så gick det inte igång alls bara klick från solenoiden. Efter att jag drog runt motorn lite (gungade framåt med vxl i) Så gick den igång.

    Detta hände imorse två gånger. Men den gick igång vissa gånger.

    Är det fel på den beg. startmotorn jag stoppade i eller kan vara något annat?
    SAAB OG 900i -87 Sedan, B201i, 2.0 8v, K-jetronic och färg 201 :-)

  2. #2
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 143
    Medlem#
    7182
    Det kan vara så att det är tändningslåset som är slitet, vet inte om det går att ta isär och rengöra eller om det bara är att skaffa ett annat.

    Kolla även upp så att det är bra kontakt på batteriet och startmotorn. Kolla även att jordflätan/jordkabeln sitter som den ska och ser fräsch ut.

    Mvh

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Upplands Väsby
    Inlägg
    13
    Jordflätan har jag optiskt granskat. Skal kolla den mer i detalj ..


    Tändningslåset styr väl endast Solenoiden som i sin tur kör själva startmotorn. och eftesom man hör att den klickar till så borde inte det vara problem med tändningslåset?
    SAAB OG 900i -87 Sedan, B201i, 2.0 8v, K-jetronic och färg 201 :-)

  4. #4
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 143
    Medlem#
    7182
    Citat Ursprungligen postat av qhrille
    Tändningslåset styr väl endast Solenoiden som i sin tur kör själva startmotorn. och eftesom man hör att den klickar till så borde inte det vara problem med tändningslåset?
    Det har du rätt i.

    Jag hade hursomhelst ett liknande problem med min 99a i vintras, ibland var den helt död när man vred om nyckeln och ibland klickade solenoiden. Då var det en kombination av dålig kontakt vid batteriet (både plus och minuspol...) pga oxid samt att det var lite klent med ström i batteriet. Fixade ett par nya batteripoler och satte batteriet på laddning ett par dygn, sen var problemet som bortblåst.

    Mvh

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Upplands Väsby
    Inlägg
    13
    Intressant...

    Batteriet är "nytt" 4 månader gammalt.. men jag går ut och kollar allt kabalge och gör rent..

    innan jag börja demontera den som sitter där..

    mvh
    SAAB OG 900i -87 Sedan, B201i, 2.0 8v, K-jetronic och färg 201 :-)

  6. #6
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 636
    Om det är mycket oxid/taskig kontakt/you name it i tändningslåset så kommer det inte ut 12V till solenoiden. En gammal bil jag hade var sådan och vid dom tillfällen som det bara klickade lite i solenoiden så kom det bara fram 8 volt till den så den orkade inte slå till ordentligt...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447
    Din fel kan ligga i att din rotors kollektor är sliten/bränd och för att testa den ska du knuffa bilen i tex: 3växel. ett par meter och EFTER PROVA ATT STARTA MED NYCKEL.
    Antar att du har rengjort dina kontakter på Start motor.

    Likspännings motorer som våra start motor är har 2st. kål "pinnar" som ska ha kontakt med kollektor på rotor om inte den finns då hjälper inte "bendix" som de kallas magnet kontakt (solenoid) som ska kugga in i kransen när start motor får ingen ström.
    Hoppas du förstår vad jag menar?

    Vanlig fel är att lager har glappat in och då uppstår dennafenomen ”också ”!!

    MVH
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

Liknande ämnen

  1. Fler med Startmotor problem 9-3 T7?
    Av Founder i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-06-09, 17:57
  2. problem med startmotor
    Av hyperlite133 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-01-29, 16:01
  3. *AKUT* Tändningslås problem 9-5 *AKUT*
    Av CrystalMethod i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-05-05, 21:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •