Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: 3 tums till og9-3, köpråd.

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    139

    3 tums till og9-3, köpråd.

    Har en og9-3 -98 2.0T och tänkte byta ut avgassytemet. Kollat runt lite och funderar lite på 3 tums från JT.
    Ferrita har ju bara 2.5 tums och jag vill ju bygga för framtiden...
    Troligtvis blir det en helsats med ny katt direkt. Men frågan är vilket av alternativen man ska välja?
    Systemet med endast en dämpare som tydligen passar bra om man gillar häftig turbosång verkar ju lockande men låter det för mkt?
    Vill ju att bilen ska låta bra men inte så att man får huvudvärk av skiten.
    Säkert många som har lite erfarenheter att dela med sig av, fram med dom!

    Mvh. Rikard.

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    195
    Nu har jag ingen erfarenhet av just dom två du pratar om men om du ändå är på jakt så kan jag rekomendera A-alt. ( http://www.a-alt-avgassystem.se ) Grymt trevliga och snabba och riktigt imponerande bra passform!

    Bara en inflik om du nu ändå tittar runt!
    Jag personligen rekomenderar dom starkt!
    - B j ö r n
    F o r d F o c u s R S - 2 0 1 0

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    139
    Äre likvärdig kvalitet så är det ju ett alternativ! Får väl kolla in hemsidan lite

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    593
    Citat Ursprungligen postat av Goofylainen
    Äre likvärdig kvalitet så är det ju ett alternativ! Får väl kolla in hemsidan lite
    Det är mycket hög kvalite och god passform, jag har haft mitt snart i två år och det är som nytt. Kolla in min signatur så finner du bilder på mitt A-alt system i min projekt tråd.

    JT racekat med downpipe är ju att föredra för att det är rostfritt men deras avgassystem rostar ju upp efter några år.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    139
    Amen fint då! Men grejen är ju den att det blir billigare med allt från JT. Köper ja från speedparts så har jag ju 10% rabatt också. Så jag vet inte om det blir så bra. Men fan rostar skiten sönder om några år så äre ju ett bättre alternativ!

    Men ett tretums är väl att föredra om man inte vill att bilen ska låta så orginal va? För 2.5 låter väl som 2.25 va?

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Nybro
    Inlägg
    200
    Citat Ursprungligen postat av Jowlot
    Citat Ursprungligen postat av Goofylainen
    Äre likvärdig kvalitet så är det ju ett alternativ! Får väl kolla in hemsidan lite
    Det är mycket hög kvalite och god passform, jag har haft mitt snart i två år och det är som nytt. Kolla in min signatur så finner du bilder på mitt A-alt system i min projekt tråd.

    JT racekat med downpipe är ju att föredra för att det är rostfritt men deras avgassystem rostar ju upp efter några år.
    Vilket menar du rostar efter ett par år?
    Kör: 9-3 Turbo

    Min bil @ garaget.org

  7. #7
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 716
    Medlem#
    6850
    jag e nöjd med mitt JT 3" med 1 dämpare.. Jag själv tycker inte att det låter FÖR mycket, men kan vara lite lite jobbigt vid längre resor!

    Jag kan ju säga att det ALLTID låter avgasljud med 1 dämpare. hur lätt man än är på foten. Så av många anses det nog som störande på heltid...
    Dessutom e det inte sjysst mot Villa samhällen eller inne i stan när man ska hem på natten.. Folk störs oehört av detta!

    Hade jag fått välja om idag, så hade jag valt med 2 dämpare, kostar ju inte mer än några hundringar mer, låter defenitivt tillräckligt..

    Mitt JT system passade som korven "= skit kass" men har mig själv att skylla, kom över ett system som är till 900/93 SE varianten och inte en aero som egentligen e likadan hela vägen utom uttaget i bakspoiler..
    Men gick dit ändå med lite trix.. Dels köpte jag utan kat..
    Kan säga att det var inte jag som monterade systemt då jag inte har en lyft.. Så killarna som monterade var lagom arga på passformen.
    jag hade efterköpt en kat, som dom svetsade dit.. tror det hela blev fel där för dom.. Svetsade nog dit katten utan att provmontera systemet innan och mätte väl inte ut exakt hur den skulle sitta.. Misstänker jag..
    Annars så ska det vara Kalas passform från JT..
    Men som sagt, endast DP:n e rostfri resten e galvat tror jag!

    Måste oxå erkänna nu i efterhand att 3" system med 1 dämpare e lite mycket "RAGG" status för BlöjCruising utanför den lokala korvmojjen!
    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Nybro
    Inlägg
    200
    Citat Ursprungligen postat av Purex
    jag e nöjd med mitt JT 3" med 1 dämpare.. Jag själv tycker inte att det låter FÖR mycket, men kan vara lite lite jobbigt vid längre resor!

    Jag kan ju säga att det ALLTID låter avgasljud med 1 dämpare. hur lätt man än är på foten. Så av många anses det nog som störande på heltid...
    Dessutom e det inte sjysst mot Villa samhällen eller inne i stan när man ska hem på natten.. Folk störs oehört av detta!

    Hade jag fått välja om idag, så hade jag valt med 2 dämpare, kostar ju inte mer än några hundringar mer, låter defenitivt tillräckligt..

    Mitt JT system passade som korven "= skit kass" men har mig själv att skylla, kom över ett system som är till 900/93 SE varianten och inte en aero som egentligen e likadan hela vägen utom uttaget i bakspoiler..
    Men gick dit ändå med lite trix.. Dels köpte jag utan kat..
    Kan säga att det var inte jag som monterade systemt då jag inte har en lyft.. Så killarna som monterade var lagom arga på passformen.
    jag hade efterköpt en kat, som dom svetsade dit.. tror det hela blev fel där för dom.. Svetsade nog dit katten utan att provmontera systemet innan och mätte väl inte ut exakt hur den skulle sitta.. Misstänker jag..
    Annars så ska det vara Kalas passform från JT..
    Men som sagt, endast DP:n e rostfri resten e galvat tror jag!

    Måste oxå erkänna nu i efterhand att 3" system med 1 dämpare e lite mycket "RAGG" status för BlöjCruising utanför den lokala korvmojjen!

    Okej då vet jag att jag ska satsa på 2 dämpare när det är dags för fullflödes system men fram tills dess så får jag köra på snål versionen (JT's halvsystem)
    Kör: 9-3 Turbo

    Min bil @ garaget.org

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    139
    Men tack Purex för att du tog dej tid! Då blire nog inte ett system med fräck turbosång utan ett med ett diskret sportsound Fast jag är om jag ska vara ärlig lite mer sugen på A-alt. Dom verkar veta va dom syslar med att döma av recensioner på skiten...

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    593
    Citat Ursprungligen postat av ShaddeN
    Citat Ursprungligen postat av Jowlot
    Citat Ursprungligen postat av Goofylainen
    Äre likvärdig kvalitet så är det ju ett alternativ! Får väl kolla in hemsidan lite
    Det är mycket hög kvalite och god passform, jag har haft mitt snart i två år och det är som nytt. Kolla in min signatur så finner du bilder på mitt A-alt system i min projekt tråd.

    JT racekat med downpipe är ju att föredra för att det är rostfritt men deras avgassystem rostar ju upp efter några år.
    Vilket menar du rostar efter ett par år?



    efter några år... JT avgassystemet (från kat och bak)

    Ja har inget JT men om du söker i trådar här så kan du läsa om upprostade JT system. Ett system som inte är rostfritt blir ju fult och ytrostigt ganska snabbt, speciellt om man kör med bilen på vintern i salt
    slask.

    till 900/9-3

    3" JT avgasystem 2 dämpare JT62-H/2 3,620 kr 10% rabbat för medlemar i STCS .

    A-alts rostfria avgasystem 2 dämpare 4,800 kr. shit va de har höjt priset ja gav 4,300 kr ...

    Bara att välja, gillar man rost eller inte?


  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Nybro
    Inlägg
    200
    Citat Ursprungligen postat av Jowlot
    Citat Ursprungligen postat av ShaddeN
    Citat Ursprungligen postat av Jowlot
    Citat Ursprungligen postat av Goofylainen
    Äre likvärdig kvalitet så är det ju ett alternativ! Får väl kolla in hemsidan lite
    Det är mycket hög kvalite och god passform, jag har haft mitt snart i två år och det är som nytt. Kolla in min signatur så finner du bilder på mitt A-alt system i min projekt tråd.

    JT racekat med downpipe är ju att föredra för att det är rostfritt men deras avgassystem rostar ju upp efter några år.
    Vilket menar du rostar efter ett par år?



    efter några år... JT avgassystemet (från kat och bak)

    Ja har inget JT men om du söker i trådar här så kan du läsa om upprostade JT system. Ett system som inte är rostfritt blir ju fult och ytrostigt ganska snabbt, speciellt om man kör med bilen på vintern i salt
    slask.

    till 900/9-3

    3" JT avgasystem 2 dämpare JT62-H/2 3,620 kr 10% rabbat för medlemar i STCS .

    A-alts rostfria avgasystem 2 dämpare 4,800 kr. shit va de har höjt priset ja gav 4,300 kr ...

    Bara att välja, gillar man rost eller inte?

    Okej JT's system sak ju vara rostfritt oxo iaf om man läser om det på Nordic's hemsida.
    Kör: 9-3 Turbo

    Min bil @ garaget.org

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    267
    Citat Ursprungligen postat av ShaddeN
    Okej JT's system sak ju vara rostfritt oxo iaf om man läser om det på Nordic's hemsida.
    Nordic har väl bara ferittas rostfria system? har då inte sett de saluför JT.

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Motala
    Inlägg
    256
    Det där med rost verkar vara lite överdrivet här tror jag. Min polare har JT 3'' på sin 900 hela vägen från turbon och det är inte rost någonstans på det. Inte ens ytrost, o de systemet är något år. Han har även JT 3'' på 740n från katten o bakåt, typ 2år gammalt, och det är inte heller något rostigt. O den bilen har gått året runt i ur o skur.
    Kör: Saab 9-3 Aero Coupé
    "Han som ingen turbo har, han får åka utan bar!"

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Nybro
    Inlägg
    200
    Citat Ursprungligen postat av brollann
    Citat Ursprungligen postat av ShaddeN
    Okej JT's system sak ju vara rostfritt oxo iaf om man läser om det på Nordic's hemsida.
    Nordic har väl bara ferittas rostfria system? har då inte sett de saluför JT.
    aahhh my bad Fråga inte vart jag fick att dom hade JT ifrån för det har jag inte en anning om
    Kör: 9-3 Turbo

    Min bil @ garaget.org

Liknande ämnen

  1. Funkar ET 49 på 18 tums fälg till 9-5?
    Av fälgen i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-03-18, 14:48
  2. 2½ Tums till 900 Turbo -84
    Av Högberg73 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-06-02, 00:05
  3. 3-tums till 2,5-tums
    Av Davvva i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-05-04, 12:20
  4. Nya 18-tums lättmetallfälgar, till 9-5
    Av Fredrik / 1941 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-03-01, 23:49
  5. 3 tums till 9-3 SS Aero -04??
    Av Phasio i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-01-30, 23:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •