Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Skumt oljeläckage 9-5 SC 2003

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    207

    Skumt oljeläckage 9-5 SC 2003

    Bilen har vart på 15000 mila service på aukt SAABverkstad en av Dalarnas större städer.

    Påpekade ett litet oljeläckage varpå man bytte något på vänster (sett framifrån) sida motor bakom innerskärmen. Kommer inte håg vad det stod på kvittot. Någon packning i alla fall. Kommer hem och ser att bilen trots det droppar en handflata stor oljefläck på ett drygt dygn.

    In med bilen igen på verkstaden med orden "gör om". Och man byter någon fler packning i samma område. Men nog fan läcker det ändå.

    Jag har sökt på forumet men inte hittat någon länk som ger konkreta råd. Är i stort sett 100 på att det är motorolja och det är rejält smetigt på vänster sida motorn.

    Verkstaden skulle ha hört av sig idag enligt överenskommelse. Men det kunde man ju se sig i stjärnorna efter. Men vad fan är det som de missar. Eftersom de är en "riktig" SAABverkstad i alla ordens bemärkelser så tycker man att de borde hitta felet, men det gör de inte.

    Vad i h-vete kan det vara som läcker olja i detta område?? Någon som har något klokt förslag på vad den aukturiserade stora SAABverkstaden specifikt bommar eller inte tänker på.

    Servicen + det första oljeproblemet gick på ca 9000 spänn så man vill ju faktiskt ha valuta för pengarna.

    Häls
    ERBER
    Min värsta mardröm är att efter min död så kommer min fru att sälja mina leksaker för det pris jag sagt till henne jag betalade för dem.
    9000 CSE 2,3t A50 - 9-5 2,3t SC Linear -03

  2. #2
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 169
    Låter som de bytt packbox innanför remskivan.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    207
    hmm...ja, jag vet inte om det kallas packbox (det kanske det gör) , men enligt fakturan står det vevaxeltätning + remskiva byte. Samt att man tar betalt för 2 tätningar, dock ej specat vilka.

    Det lilla lustiga är att detta byttes för 12 dagar sedan. Vilket också noteras på fakturan.

    Detta avser ju den främre tätningen om jag förstår det rätt. Kollar i WIS. Men kan bilen läcka olja när det är något tjall med den bakre vevaxeltätningen? Kan väl inte vara något direkt vanlig fel.

    Problemen med vevhusventilationen - kan det få bilen att läcka olja på detta sätt?
    Min värsta mardröm är att efter min död så kommer min fru att sälja mina leksaker för det pris jag sagt till henne jag betalade för dem.
    9000 CSE 2,3t A50 - 9-5 2,3t SC Linear -03

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2004
    Inlägg
    1 008
    Min läckte vid bulten som ja tror har dim 22 till vänster om oljefilter sett framifrån, ser ut som en avtappningsplugg, en sån grej borde dom ju inte missa tycker man, men man vet ju aldrig....

    Apropå vevhusvent så JA det kan börja läcka

  5. #5
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 169
    Ja vevaxelätning är den jag menar.

    Men det finns bara en tätning där, om de inte bytt o-ringen till oljepumphuset.

    Jag tror att på fakturan skall det stå:
    remskiva de-mo
    Vevaxeltätning byte
    Vevaxeltätning delen artikelnummret skall börja med 10

    Många gånger kan det vara svårt att se vad som är arbete och material.

    Oftast är det så att artiklarna börjar med 10 om det avser saabdelar.

    Så jag tror de tagit betalt var för sig när de tagit bort remskiva och bytt packning.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    207
    Detta fel var alltså läckage vid bröstkåpan OCH vevaxeltätning. Bilder kommer senare.
    Min värsta mardröm är att efter min död så kommer min fru att sälja mina leksaker för det pris jag sagt till henne jag betalade för dem.
    9000 CSE 2,3t A50 - 9-5 2,3t SC Linear -03

Liknande ämnen

  1. Skumt fel på 900 -97
    Av pitejohan i forum Allmänt
    Svar: 38
    Senaste inlägg: 2011-10-01, 01:00
  2. Skumt el-fel i min 900 -96
    Av JaguarV12 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-09-29, 15:57
  3. skumt el fel
    Av Easton i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-05-31, 21:31
  4. ...skumt fel...
    Av v4se i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-05-16, 01:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •