Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Styra strömmen till elantennen og 9-3 (brådskande)

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    640

    Styra strömmen till elantennen og 9-3 (brådskande)

    Hejsan!

    Någon som har gjort detta?

    Kopplat in en strömbrytare till elantennen så att man slipper att elantennen åker upp när man bara sla lyssna på cd. men att antennen kan åka upp om man vill lyssna på radio?

    MVH Andreas Sandman

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 508
    Medlem#
    9481
    de är ju bara att skarva på baksidan av stereon, vilken färg det är vågar jag dock inte svära på, har för mig de är mörkblå på ng900 men de ska inte va några problem att skarva på, frågan är ens om du ens behöver ha upp antennen när du lyssnar på radion.

    tips att börja med kan ju nästan va att dra ut strömsladden på antennen och se hur bra mottagning de blir.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  3. #3
    Att köra med antennen nere funkar inget vidare.

    Är själv lite intresserad hur det funkar däremot, ger den ström direkt man slår på stereon eller ligger den alltid på? Har nämligen ingen ström bak vid själva antennen och undrar om det går att tjuva nånstans.

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    640
    antennen är direkt matad med +30. när du slår på radion skickas en signal och relät i motorn slås på..motorn går då upp..

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Borås
    Inlägg
    1
    Lånar tråden lite. Ingen som vet hur man mer exakt går tillväga för att bara styra antennen när radion går på och inte vid CD.

    /Erik
    Varför köpte jag inte Saab direkt!

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 508
    Medlem#
    9481
    en strömbrytare på kablen till antennen, går inte göra nått åt en stereo som inte har den finessen, finns ju vissa stereos som löser detta själv.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    luleå
    Inlägg
    19
    jag bytte ut min orginalstereo, då vart det automatiskt så att antennen bara kom upp om jag ska lyssna på radio. Jag gjorde inget med kablarna

  8. #8
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 508
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av dexi
    jag bytte ut min orginalstereo, då vart det automatiskt så att antennen bara kom upp om jag ska lyssna på radio. Jag gjorde inget med kablarna
    nä men de bror ju helt på att din stereo har den finessen som jag skrev i mitt förra inlägg, men nu handlade de ju dock inte om att byta stereon för att kunna styra antennen.

    Enda lösningen på en äldre ä ju en strömbrytare, jag har fattat det som att de ligger ström hela tiden mot antennen så länge stereon är på, bryter man den då med en brytare så bör ju rimligtvid antennen gå ner precis som den gör när du stänger av stereon.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    830
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Citat Ursprungligen postat av dexi
    jag bytte ut min orginalstereo, då vart det automatiskt så att antennen bara kom upp om jag ska lyssna på radio. Jag gjorde inget med kablarna
    nä men de bror ju helt på att din stereo har den finessen som jag skrev i mitt förra inlägg, men nu handlade de ju dock inte om att byta stereon för att kunna styra antennen.

    Enda lösningen på en äldre ä ju en strömbrytare, jag har fattat det som att de ligger ström hela tiden mot antennen så länge stereon är på, bryter man den då med en brytare så bör ju rimligtvid antennen gå ner precis som den gör när du stänger av stereon.
    Det stämmer.
    Jag har klippt remotesladden på min framme vid stereon och satt in en extraljusknapp som jag kopplat in på den. Fungerar kanon.
    Nackdelen är att jag inte längre kunde stjäla remotesignalen till slutsteget från elantennen utan var tvungen att dra en ny från stereon som jag kopplade förbi ovan nämnda knapp.

    mvh
    Anders
    V70 II Dieseltraktor 205hk/450nm "Duger att frakta barnvagnen i"
    Fd. Saab 9-5 2.0T & Saab 9000 CSE 2.3T

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    140
    Gjorde som Braindead vilket funkar kanonbra, det angående slutsteget gäller ju bara om det är ett eftermonterat slutsteg och inte ett orginal, vilket inte kommer påverkas alls.
    SAAB 9-3 SC Aero XWD 2.0T
    Saab 9-3 SS Aero(NEVS) 2.0T
    Saab 9-5 NG Aero XWD 2.8T

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Sandviken
    Inlägg
    29
    Citat Ursprungligen postat av Brainded
    Det stämmer.
    Jag har klippt remotesladden på min framme vid stereon och satt in en extraljusknapp som jag kopplat in på den. Fungerar kanon.
    Nackdelen är att jag inte längre kunde stjäla remotesignalen till slutsteget från elantennen utan var tvungen att dra en ny från stereon som jag kopplade förbi ovan nämnda knapp.

    mvh
    Anders

    ...Jag har både slutsteg draget och brytare till antennen, skarvade först slutsteget på remote/antennkabeln med en:


    Sen en bit efter kapade jag originalkabeln, drog till brytaren, sen tillbaka upp igen. Fungerar toppen, slutsteget är alltid på. Än så länge iaf. Nästa vecka ska jag sätta en brytare till den också.
    Og 9-3 Aero coupe -01

    Ng 900 2.0T -95 Såld
    9-5 Vector sportcombi 2.0t -02 Såld

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    830
    Citat Ursprungligen postat av Megaman_k
    Citat Ursprungligen postat av Brainded
    Det stämmer.
    Jag har klippt remotesladden på min framme vid stereon och satt in en extraljusknapp som jag kopplat in på den. Fungerar kanon.
    Nackdelen är att jag inte längre kunde stjäla remotesignalen till slutsteget från elantennen utan var tvungen att dra en ny från stereon som jag kopplade förbi ovan nämnda knapp.

    mvh
    Anders

    ...Jag har både slutsteg draget och brytare till antennen, skarvade först slutsteget på remote/antennkabeln med en:


    Sen en bit efter kapade jag originalkabeln, drog till brytaren, sen tillbaka upp igen. Fungerar toppen, slutsteget är alltid på. Än så länge iaf. Nästa vecka ska jag sätta en brytare till den också.
    Jo då lär vi ju ha kopplat snarlikt.

    mvh
    Anders
    V70 II Dieseltraktor 205hk/450nm "Duger att frakta barnvagnen i"
    Fd. Saab 9-5 2.0T & Saab 9000 CSE 2.3T

Liknande ämnen

  1. Brådskande:Vilka verktyg behövs till Framskärm?
    Av klotet i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-05-09, 23:46
  2. Var tar jag strömmen till laddtrycksmätaren ? Två plus ?
    Av negative i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-05-09, 12:44
  3. Säkring till elantennen?
    Av Wheelman i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-08-17, 17:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •