Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Hur ser en dålig rem/multirem ut?

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 741
    Medlem#
    9176

    Hur ser en dålig rem/multirem ut?

    När jag bytte kam- och balansaxelkedesats till min 9-3 -00 hade jag planerat att byta även remmen eftersom jag ändå var där och grejade och det enligt serviceplanen snart var dags för ett byte!
    Dock satte jag tillbaks den gamla då den såg bra ut. Inga sprickor, inga fransar eller något annat antydde att den behövde bytas!

    Vad är er erfarenhet:
    - hur ser en rem ut som behöver bytas ut?
    - hur fort går det för en rem att gå från att se bra ut till att bli så dålig att den behöver bytas ut?

    Per L

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 721
    Bra bild på dålig rem av HeRmAN: http://forum.saabturboclub.com/viewt...299697#1299697

    Jag hade en som dessutom var lite kass på den släta sidan.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 897
    remmen på bilden var ju extremt dålig men det som gör en dylik rem dålig är när v formationerna är så slitna att topparna på remskivan bottnar i remmen. Då driver den inte som den ska eftersom det är sidorna på "v" som ska överföra momentet, inte botten på remmen.
    En dylik rem kan alltså se ganska så frisk ut även om den är slut men vanligtvis brukar det bli sprickor på insidan pga den ökade friktionsvärmen.

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 741
    Medlem#
    9176
    Slutsatsen är väl då att helst byta den innan den över huvud taget börjar se dålig ut!
    Då är det väl bäst att byta den vid de intervaller som SAAB säger även om den ser bra ut!?

    Per L

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 897
    jag skulle tro att man hellre byter den hemma än ute efter vägen iallafall. Så dyra är de inte........Sen inte att förglömma, kolla konditionen på alla rullar, de har en förmåga att tidigt somna in och ibland även lämna fordonet helt..........

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 741
    Medlem#
    9176
    Jodå, de rullar som såg det minsta tveksamma ut byttes.
    Och jag skall snarast skaffa en ny rem och sätta dit för säkerhets skull!

    Per L

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    207
    Börjar man misstänka att det är dags...så är det säkert snart dags att göra det. Min rem började tjuta vid vissa temperaturer och när jag väl tog lös remmen efter mången vånda så var halva remmen avskalad och virat runt ett av löphjulen. Det såg ut som ett skosnöre som löpte runt. Men bilen gick.

    Jag hade gått och grunnat på säkert flera veckor om det nog inte var dags. Tro mig - det är lättare att planera in arbetet med lite framförhållning än om det blir akut som i mitt fall. Jag hade aldrig bytt rem och aldrig meckat med detta och det tog mig och svärfar kanske en dryg timme att få allt på plats från det vi tog lös däcket tills vi startade bilen igen. Det som tog tid var att få loss dessa j**** skruvar till innerskärmarna samt få loss alla rester av den trasiga remmen. Att slacka på remmen/spännare fixade vi med ett lite tunnare spännband och ett par svordomar. Så specialverktyg behövs inte.

    Att bli ståendes när remmen går av är INTE kul. Och precis som någon annan sa här - man meckar hellre i värmen i ens garage än i snöslask efter motorvägen eller en liten grusväg påväg till fjällen "in the middle of noware".

    Edit: Byt hjulen också...när man ändå håller på. Kostar ju så lite. Köpte reparationssats till 9000 -97 på Speedparts för ca 750 spänn - inkl rem. Art 53,1009
    Min värsta mardröm är att efter min död så kommer min fru att sälja mina leksaker för det pris jag sagt till henne jag betalade för dem.
    9000 CSE 2,3t A50 - 9-5 2,3t SC Linear -03

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Dålig gång på låg last och dålig tomgång OG9-3
    Av Magnus84 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-10-16, 22:09
  2. Svar: 22
    Senaste inlägg: 2010-12-14, 13:42
  3. Vad för multirem?
    Av MrJo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-02-24, 10:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •