Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Ny mobil, vad krävs för att koppla till befintlig handsfree

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    202

    Ny mobil, vad krävs för att koppla till befintlig handsfree

    Har Saab original handsfree, den gamla varianten med sladd.
    Hållare och koppling är för en ericsson mobil.
    Fick tag på en Nokia N95 för ett tag sedan och det börjar bli dags att få den kopplad tillsammans med handsfree i bilen.

    Det jag undrar nu är vad som behöver bytas, och var jag ska köpa in grejerna. Ska jag vända mig till Nokia eller till Saab t.ex?

    Byter man hela kabeln som gick till tidigare hållaren, eller köper man bara en ny hållare och någon "konverterings"-kontakt för att få den att passa med Nokia hållaren?

    Ber om ursäkt om det låter rörigt men jag har verkligen ingen aning här.

    Bilen är den i signaturen.
    9-5 Aero -01

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    268
    Hej!

    Osäker på vad du menar med SAAB orginal handsfree, men du behöver byta allt, dvs HF-box, övergångskablage från bilen till HF-boxen och hållaren för att det ska funka.

    Du kan utan större problem installera den nya HF-satsen. Eftersom det redan sitter en fungerande HF (?) på plats ser du hur det ser ut. Enklast är att ta ur klimatanläggningspaketet (bänd försiktigt - den sitter med clips bara (men akta så att du inte repar panelen)). Jobbet tar max 45 minuter. Alternativet är att lämna in bilen till SAAB eller någon installationsfirma, men de tar utan att blinka några tusen för jobbet.

    Lycka till

    /Mange
    För tillfället utan Saab.
    Saknar dock mina tidigare skönheter: 9-3 M1 -99, 9-3 Aero -00, 9-5 2,3t -02, 9-5 2,3t Bio -06, 9-3 1,8t Bio -07.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    202
    Citat Ursprungligen postat av mange69
    Hej!

    Osäker på vad du menar med SAAB orginal handsfree, men du behöver byta allt, dvs HF-box, övergångskablage från bilen till HF-boxen och hållaren för att det ska funka.

    Du kan utan större problem installera den nya HF-satsen. Eftersom det redan sitter en fungerande HF (?) på plats ser du hur det ser ut. Enklast är att ta ur klimatanläggningspaketet (bänd försiktigt - den sitter med clips bara (men akta så att du inte repar panelen)). Jobbet tar max 45 minuter. Alternativet är att lämna in bilen till SAAB eller någon installationsfirma, men de tar utan att blinka några tusen för jobbet.

    Lycka till

    /Mange
    Tackar för svaret!
    9-5 Aero -01

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Trollhättetrakten
    Inlägg
    131
    Jag installerade nyss nokias handsfreenhet CK-7W i min 9-5:a. Den stödjer bluetouth anslutning vilket passar mig utmärkt. På saab köpte jag en adapterkabel som passar mellan bilens ledningsnät och HF boxen. Handsfreen har en liten fjärrkontroll som jag monterade på en av de tomma knapplatserna till höger om ratten. Eftersom jag aldrig orkar ta upp och koppla in telefonen med kabel så blir detta bra. Så fort man vrider på nyckeln så är man uppkopplad. Min telefon har röstuppringning så jag trycker bara på fjärrkontrollen och säger namnet så ringer telefonen upp. Det följer även med kabel om man vill använda sådan.
    SAAB 99 GL -83 T16

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Boden
    Inlägg
    86
    Hej!
    Låter som en bra lösning!
    Vart köpte du handsfree-enheten och vad kostade den?
    Vad kostade adaptern?

    Jag har en -00 9-5 aero med AS3, är den förberedd för handsfree så att jag kan koppla in blåtandsenheten? Det sitter ingen handsfree i den från början.

    Tomas

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Trollhättetrakten
    Inlägg
    131
    Jo jag köpte den på www.tbh.se för ca 1300 kr. Men den finns att köpa där de säljer nokia orginaltillbehör, till lite varierande pris. Adapterkabeln kostar ca 250 kr. Vad som är förberett på din bil vet jag inte, det är väl lite olika från bil till bil.
    SAAB 99 GL -83 T16

Liknande ämnen

  1. Anpassa befintlig handsfree-installation till ny mobil [AS2]
    Av Stenback i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-02-21, 00:43
  2. Ansluta handsfree till mobil?
    Av -big kahuna- i forum Off Topic
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-01-24, 20:07
  3. koppla laddtrycksmätaren på befintlig tryckmätaren?
    Av saab-henke i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-10-05, 21:54
  4. Vad krävs för att koppla in iPod till originalstereon.
    Av lol i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2006-09-29, 15:49
  5. Koppla in handsfree till AS2 (9-5)
    Av dekagon i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-08-03, 11:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •