Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Felmarginal (Långt)

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Gbg
    Inlägg
    115

    Felmarginal (Långt)

    Hej!
    Jag har en gammal 1993 900T16 med lucas cu14. som ce tänds bara, när den är varmkörd, och den startas andra gången efter tex en parkering. Jag har felsökt och även lämnat den till SAAB som konstaterat att inga koder sparats, jag har hittat en manual som beskriver ohm-talen som skall finnas på/ i olika komponenter , te.x på sensorn på insuget mellan 3-2 :ans insugsrör sitter det en temp givare som ger olika utslag vid olika temperaturer kall eller varm, Första felet som jag hittar är att det inte finns ett konstant motstånd när den är kall tex, 1300 0hm, det blinkar bara till?? när jag ansluter multimetern (digital) ska det vara så?? skall inte värdet vara konstant??
    Omvänt gäller när den är kokhet, Över 88 grader då är värdet över angivna 325 ohm närmare 365 ohm,.. undrar nu alltså om detta är felet alltså???? i sådana fall är hela problemet löst!!!
    Någon ??
    (precis innan lampan tänds så blir tomgången väldigt svajjig och sedan stabiliseras den (ca 600 varv/min)och bilen ryker svart, och stften blir lite sura, den käkar tändstift också om jag har platina stift, men nu har jag de rekommenderade sttiften (men det är inte problemet)
    T16-93 sedan

  2. #2
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 614
    Vet du med dig att multimetern är schysst så skall värdena vara stabila.
    men du är ju på god väg redan, så byt givaren och se, det är ingen dyr historia.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Gbg
    Inlägg
    115

    fe

    ja jag misstänker att det är lite fel, när bilen är varm och man mäter på givaren så tickar ner så det syns på multimetern Te.x 365, 364 , 363 osv..fast jag tycker den är dyr, 603: på saab. men absolut skulle jag köpa en ny i detta fall.
    T16-93 sedan

Liknande ämnen

  1. Bromsen tar långt ner. og9-3
    Av Torbo i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-04-07, 19:48
  2. Hur långt är?
    Av Cabmange i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-04-26, 08:41
  3. Felmarginal kamaxeldrev( 1 kugg??)
    Av TomasAndersson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2004-11-20, 00:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •