Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: 9-5 går på 3cyl ibland/"dör" över 4krpm?

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    1 417

    9-5 går på 3cyl ibland/"dör" över 4krpm?

    9-5 2,3t -98
    idag när jag skulle åka hem från jobbet började bilen gå slött som faen, så jag stannade och märkte att den gick på 3, startade om och den gick bra igen
    sen ibland när man gasar på börjar den bluddra/slöa, i stort sett stanna av helt i axet vid ca 4500rpm, bluddret följer ibland med varvtalet ner, ibland går den bra direkt när man kommer ner lite i varv...
    den är chippad,
    ny di och stift på, kan det vara nåt med nån spridare? hur testa?

    update;
    går "normalt" med 3"dp, dock mycket slöare, 100-150 8s, mot 6s tidigare med std dp. tex. känns som glt kanske...
    när den är kall så dör gärna motorn när man tex kopplar ur och svänger/växlar, händer även vid varm ibland, startar direkt dock

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Mälardalen Arboga
    Inlägg
    90

    Re: 9-5 går på 3cyl ibland?

    Citat Ursprungligen postat av kvistarn
    9-5 2,3t -98
    idag när jag skulle åka hem från jobbet började bilen gå slött som faen, så jag stannade och märkte att den gick på 3, startade om och den gick bra igen
    sen ibland när man gasar på börjar den bluddra/slöa, i stort sett stanna av helt i axet vid ca 4500rpm, bluddret följer ibland med varvtalet ner, ibland går den bra direkt när man kommer ner lite i varv...
    den är chippad,
    ny di och stift på, kan det vara nåt med nån spridare? hur testa?
    Testa med en ny vevaxelgivare.
    Mvh Tobbe
    Skriker efter mer...

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Inlägg
    453
    **** Njae, det är mycket mer sannolikt att det är TKn och/eller tändstiften som jävlas om den går på 3. Hade det varit vevtriggen hade nog inte bilen startat igen när han startade om bilen varm Brukar vara då vevtriggen jävlas, och man får pissa på den alternativt vänta tills den svalnat innan bilen startar igen. ****

    EDIT: Sorry jag är ett arsle som inte läser ordentligt.

    har du rätt stift i?
    Nu höjs sannolikheten för vevtrigg ordentligt om du bytt TK och stift.
    Men det kan lika gärna vara LMM som jävlas.

    50-50

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    1 417
    tändkassett har gått kanske 2-300mil, stiften samma, bcpr7es-11, kan det hjälpa att knacka ihop avståndet lite på dom?
    och kan vevaxelgivaren göra att den börjar bluddra på högre varv med mycket gas?
    problemen kommer alltid över 4000rpm vid full gas typ, vet inte om det blir varenda gång, har inte hunnit prova så mycket än...
    tilläggas kan också att den känns lite "tvekande" ibland innan man får upp varvet lite.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Inlägg
    453
    Jag tror det är LMM.

    Knacka INTE ihop tändstiften gapet skall vara 1.1mm Precis som standard.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    454
    Citat Ursprungligen postat av davidee
    Jag tror det är LMM.

    Knacka INTE ihop tändstiften gapet skall vara 1.1mm Precis som standard.
    Kvistarn var ju hemma hos mig och lånade min utan bättre resultat....


    // Jonas

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    1 417
    jag är tveksam till att lmm skulle göra att den går på 3 nån gång ibland?, kan vevaxelgivaren göra det?

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Mälardalen Arboga
    Inlägg
    90
    Citat Ursprungligen postat av kvistarn
    jag är tveksam till att lmm skulle göra att den går på 3 nån gång ibland?, kan vevaxelgivaren göra det?
    Vevaxelgivarn kan spöka lite hur den vill (oftast dör den när bilen är varm)
    Skriker efter mer...

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 168
    Bränslepump som inte leverar tillräckligt med sås kanske?

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    1 417
    har taskig tomgång ibland när den är kall också, men snart får jag vevaxelgivare och spjällhus att testa med, hoppas det hjälper...

  11. #11
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220
    Citat Ursprungligen postat av kvistarn
    har taskig tomgång ibland när den är kall också, men snart får jag vevaxelgivare och spjällhus att testa med, hoppas det hjälper...
    Hjälper inte det så är det nog dags att kolla hur spridarna mår samt soppa trycket.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    3 008
    Kolla först så alla stift sitter fast ordentligt Annars kan bränslefilter, bränslepump eller en igensatt spridare tänkbara vara kandidater.

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    1 417
    kan en lambdasond orsaka dessa bekymmer med bludder över 4000rpm? har gängpaj i org-dp så lambdan går itne få ner precis helt, kanske 2-3mm kvar till "botten"...
    den går precis som den ska under 4000rpm, men sen tar i stort sett stopp på axet över 4000rpm... finns det nåt enkelt sätt att kolla om spridare fungerar som de ska?

    om avgastemp blir för hög, kan det orsaka detta? min turbo blir röd väldigt lätt märker jag...

  14. #14
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 484
    Medlem#
    6901
    Har du kollat så du inte har igensatt avgassystem?
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    1 417
    japp, körde in en tumstock i första dämparen och kunde inte känna nåt stopp, baktill är det twinpipe...vet inte om katten kan ta skada av ett turboras? den ser ju ok ut det lilla jag kan se iaf...

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    1 417
    jaha, uppdaterar lite, har bytt spjällhus, vevaxelgivare, bränslefilter, luftfilter, ingen skillnad,
    märker dock att när det är runt 0grader ute så går den normalt, nu vid tex +10 så dör den strax över 4krpm, ungefär som nån skulle strypa bränslet, sen tar det nån km innan den går normalt igen... är det nåt som är känsligt för värme?
    ytterligare update; testade med min 3"dp ikväll, den dör då inte längre över 4krpm, men å andra sidan går den bra mycket slöare, tex 100-150 på 4.an ca 8s, mot ca 6s med original dp
    sen när jag skulle svänga så kopplade jag, varvid motorn dog, men startade igen så fort jag släppte upp kopplingen igen.
    så trött man blir...
    update;
    går "normalt" med 3"dp, dock mycket slöare, 100-150 8s, mot 6s tidigare med std dp. tex. känns som glt kanske...
    när den är kall så dör gärna motorn när man tex kopplar ur och svänger/växlar, händer även vid varm ibland, startar direkt dock

Liknande ämnen

  1. "Check engine" som lyser ibland och enbart vintertid?
    Av FrDrake i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2009-03-14, 16:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •