Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Grenrörsproblematik

  1. #1

    Grenrörsproblematik

    Tjenare

    Har precis bytt turbo på min 9000 cse.
    När jag plockade grenröret så såg jag att dom yttersta bultarna till grenröret hade brustit. Har inte sett detta innan, har inte haft bilen så länge.

    så jag försökte borra upp dessa hålen och gänga om dom men detta är lögn alltså...trångt för det första och toppen e ju mjukare än vad bultarna är.... så jag provade att sätta dit grenröret igen och satte dit dom bultarna jag har....

    Innan när jag körde har jag inte hört nån läcka från grenröret..men nu, med nya packningar o allt så hörs det just pga att bultarna är av och grenröret sluter inte tätt.

    Finns det någon som vet om det finns nåt annat sätt att få det tätt, nån tätningsmassa eller liknande som klarar det, eller om jag måste lyckas borra upp hålen igen?

    MVH Kristoffer
    Gilla läget

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    731
    Finns insatsgängor att köpa. Tex. 10mm som blir 8mm invändig gänga.

    Själv så gängade jag 9,5mm i toppen och gjorde om en 10mm bult så att den blev 9.5mm på halva och andra halvan 10mm. Varför jag gjorde 9,5 i toppen var ifall det skulle gå åt fanders så jag kunde ta upp den till 10mm i efterhand... Verkar funka än så länge, men blir nog ingen långsiktig lösning.
    "Nä det är inte jag som är Djävulen...
    Jag är hans onda tvillingbror."
    900ng med rasad motor, bra anledning till att köpa en 900og. Äntligen!

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    kinna
    Inlägg
    108
    RuneMannen skrev:
    Finns det någon som vet om det finns nåt annat sätt att få det tätt, nån tätningsmassa eller liknande som klarar det, eller om jag måste lyckas borra upp hålen igen?


    Tjena,,jag försökte göra en desperat lösning på mitt grenrör med hjälp av tättningsmassa ,,Jag tror det höll 200-300 meter så det var bara att borra ut den gamla och i med en insatsgänga!! lika bra att göra det riktigt!!


    Mvh
    #5334

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 784
    Helicoil är lösningen men problemet är (som du redan fått erfara) att få ur den gamla pinnskruven.
    Finns proffsgrejjer till detta men man kan ju försöka lösa det med lite trix o trollerier själv om man vill.

    Man kan göra en styrning till borret med hjälp av att svetsa (loppa) på en distans på grenröret med borrets
    diameter som till en början bör hålla mindre diameter än pinnskruven, alltså <8mm.
    Montera sedan grenröret i de övriga pinnskruven och försök att få de helt rakt (centrerat).
    Borra med fräsht borr och liten matning och byt distans om det börjar "dansa iväg".
    Vanlig borrmaskin kan bli trångt med det finns vinkelvarianter.

    Beroende på hur grovt du misslyckats redan kan det förvärra saken och då är det bara skruva av toppen och lämna in den på en verkstad med riktiga grejjer.

    Lycka till

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •