Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: törstig 9-3 aero -02 på tomgång.

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Göteborg/Partille
    Inlägg
    70

    törstig 9-3 aero -02 på tomgång.

    Som topic låter så har min aero blivit väldigt törstig på tomgång.. förövrigt går bilen som den ska. Men så fort jag stannar och står still och kollar bränsleförbrukningen så sticker den upp, men när jag rullar på tomgång så ligger den kvar på normalt ? upptäckte idag från jobbet att den rök endel på tomgång vid kallstart men det försvann när temp mätarn stack upp till normalt. man kanske inte ska lita på färddatorn på det sättet. Men jag märker att den drar mer iaf...

    TACKSAM FÖR SVAR!
    Saab 9³ aero -02

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    3 008

    Re: törstig 9-3 aero -02 på tomgång.

    Citat Ursprungligen postat av BorgaN
    Som topic låter så har min aero blivit väldigt törstig på tomgång.. förövrigt går bilen som den ska. Men så fort jag stannar och står still och kollar bränsleförbrukningen så sticker den upp, men när jag rullar på tomgång så ligger den kvar på normalt ? upptäckte idag från jobbet att den rök endel på tomgång vid kallstart men det försvann när temp mätarn stack upp till normalt. man kanske inte ska lita på färddatorn på det sättet. Men jag märker att den drar mer iaf...

    TACKSAM FÖR SVAR!
    Jag ska svara.
    Om du står på tomgången i 0km/h så dra bilen bensin men du rör dig inte. Alltså är bränsleförbrukningen per mil oändlig.
    Hade du haft en tillfälligförbrukningsmätare hade denna stått på 99.99Liter/mil. Liter per timme hade visat bättre hur mycket motorn drar om man står still.

    Är du med nu ?

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Göteborg/Partille
    Inlägg
    70
    hoppas jag bara inbillar mig då. Tack för svaret!
    Saab 9³ aero -02

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    458
    har också funderat på det där varför momentanförbrukningen gick i bott när man stod still på tomgång, trodde först det var nåt fel men såg sen att det var likadant på kompisens BMW. Var då inne på att det inte gick att mäta bränsleförbrukning på tomgång eller nåt sånt men nu när man fick det förklarat var det ju egentligen väldigt självklart.

  5. #5
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 856
    Hej !

    Extremfallet torde vara om jag tankar fullt hemma vid Statoil o sedan åker o parkerar bilen, (en sträcka på 150 m) låter den gå på tomgång tills motorn stannar av bränslebrist, så blir ju förbrukningen "hela tanken / 0.015 mil" Vad det blir i liter per mil är ju ohyggligt...
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

Liknande ämnen

  1. törstig 9-5:a
    Av snurrbo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2012-01-28, 22:05
  2. Törstig 9-5 2,0t -05 Chipa??
    Av Wikström i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-10-20, 14:33
  3. Är t8 törstig?
    Av Martin900SET i forum Allmänt
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2007-05-25, 20:54
  4. Överdrivet törstig?
    Av Muskedunder i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-06-24, 02:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •