Sidan 7 av 7 FörstaFörsta ... 567
Resultat 121 till 140 av 140

Ämne: Vilken olja i B2x5?

  1. #121
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 235

    Re: Vilken olja ska jag välja?

    Exakt som Fredrik skriver. Gammal skröna. Alla olja idag innehåller rengörande additiver.

    Kör på helsyntet med Saab spec enligt ovan och gärna ett mellanoljebyte eller om man är snål filterbyte.

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  2. #122

    Re: Vilken olja ska jag välja?

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941
    Citat Ursprungligen postat av Adrian05
    man ska aldrig köra helsyntet när man kört på delsyntet. då kommer/kan den rasa. man ska byta olja flera gånger innan man kör i hel igen. kör i olja kör några mil kör i olja kör å byt. jag gjorde så tre gånger innan jag trykte i helsyntet igen. då får man bort all koks som löser sig i motorn. helsyntet löser nämligen upp all skit inne i sumpen och sätter igen oljekanalerna. byt även olje filter efter var gång. de e va jag hade gjort.
    Det där är en gammal skröna som håller i sig 'from the old days'. Idag har alla motoroljor rengörande tillsatser, vilket inte var fallet för länge sedan på mineraloljornas tid. När det senare kom "finare" oljor som innehöll rengörande tillsatser så löstes avlagringar upp & olika problem kunde då uppstå. Så har man en skitig motor p.g.a. dåligt val av oljekvalitet eller för långa bytesintervall, så kan man säkert få problem oavsett vad man hinkar i när det är moderna oljor och dess rengörande egenskaper.

    Att byta oljefilter en gång extra under innevarande oljefyllning är säkert inte fel. Har ibland gjort så själv. Bytt filter på halva oljebytes intervallet.
    Nä håller inte me dej att de e en skröna. vet flera som bytt till helsyntet innan när de kört på delsyntet och motorn har rasat.

  3. #123

    Re: Vilken olja ska jag välja?

    Ytterligare en oljetråd.....

    Nu ska gamla skrönor dras upp igen.

    Jag bytte till helsyntet, och då rasade motorn....
    En kompis kompis bytte till Biltema, motorn rasade direkt.....
    Man kan inte blanda oljor....



    Signaturlös

  4. #124
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 338
    Medlem#
    8644

    Re: Vilken olja ska jag välja?

    Citat Ursprungligen postat av frippe64
    Ytterligare en oljetråd.....

    Nu ska gamla skrönor dras upp igen.

    Jag bytte till helsyntet, och då rasade motorn....
    En kompis kompis bytte till Biltema, motorn rasade direkt.....
    Man kan inte blanda oljor....




    Fick ras på min 9000 efter ca 200 mil. Det skar ihop totalt och uppe i oljepåfyllning var det fullt av oljeslam....oilsludge!

    Det jag misstänker är att kärringen som hade bilen tidigare aldrig bytt olja och filter under de åren hon ägde bilen utan bara fyllt på med det billigaste hon hittade.

    Vad vill jag då säga med detta? Har en bil servats dåligt under en längre tid så chansa inte, utan gör minst 2 snabba byten för att gardera sig mot oönskade överraskningar Det är nog viktigare än själva valet av olja.... Själv kör jag på GM's egna Dexos 2 då den uppfyller kraven och är billigare än biltema

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  5. #125
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    254

    Re: Vilken olja ska jag välja?

    Citat Ursprungligen postat av olof102
    Din bil ska ha DexosII eller gm-ll-a-025 klassad olja. Helsyntet eftersom du har turbo.

    DexosII oljan har viskositeten 5w-30.

    Att ni fann oljekoks i din motor är nog ingen så värst förvånad över. Den motorn du har ÄR drabbad av s.k. oil sludge, byter man dessutom olja var 2000:e mil och kör mycket korta sträckor kommer oljekoks som ett brev på posten.

    Byt olja var 1000:e mil istället så slipper du problem!

    Nja, det var inte den bil jag har idag som skar. Kanske var lite luddigt skrivet av mig tidigare. Motorn som skar, och var drabbad av s.k "oilsludge" tillhörde min gamla NG900. Dem motorerna har ju betydligt större möjligheter att överleva än dem som sitter i 9-5an.
    Jag byter alltid olja var 1000:e mil, och kör alltid på helsyntet. Men eftersom oljebytet inte var planerat förrens till våren, så tänkte jag bara fylla på med halvsyntet så länge.

  6. #126
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    254

    Re: Vilken olja ska jag välja?

    Då gör jag ett oljebyte omgående, följt av ytterligare ett byte efter några mil. Känns dock surt och dyrt att behöva kassera fin helsyntet olja efter bara några mil. Vart köper ni dessa oljor? Är det jätteheligt att inte köra biltema olja?

  7. #127
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    254

    Re: Vilken olja ska jag välja?

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941
    Att ha använt halvsyntet i en turbo maskin är väl inte så bra & kan väl också vara en anledning till snabbare koksning.

    Är du osäker på vad som är i maskinen nu, speciellt om du tror att det är halvsyntet, så skulle jag inte bara toppat upp, utan gjort ett fullt oljebyte. För att kanske inom några hundra mil göra ett till. Glöm inte att byta oljefilter.

    Helsyntet är vad du ska använda. Som olof102 skriver så är det DexosII eller GM-LL-A-025 klassningar som är de aktuella kvalitetsnivåerna. Viskositet mellan 0 & 5 på den "kallasidan" samt mellan 30 & 40 på den "varma sidan". t.ex. 0w30, 0w40, 5w30, 5w40. Inga 10w30 eller 10w40 skall användas.

    Denna borde funka då, förmodar jag?

    http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olj...a-5W30-362751/

  8. #128
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 100
    Medlem#
    1941

    Re: Vilken olja ska jag välja?

    Citat Ursprungligen postat av nemesis89
    Denna borde funka då, förmodar jag?

    http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olj...a-5W30-362751/
    Den fungerar förmodligen helt okej, eller deras Dexos2 klassade oljor.

    Nu vet jag inte var du bor, men kolla med din närmaste SAAB/Opel/GM verkstad vad de tar för GM Dexos2 5w30 oljan, för den är faktiskt billigare på vissa ställen än vad Biltemas är.

    Så här der dunken ut:
    http://begdelar.anabil.se/gm-olja-5-liter/290-0

    Kan köpas från Tyskland för än lägre pris.
    viewtopic.php?f=47&t=334845

    Sök på dexos här i forumet så får du lite å läsa.

  9. #129
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 338
    Medlem#
    8644

    Re: Vilken olja ska jag välja?

    Citat Ursprungligen postat av nemesis89
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941
    Att ha använt halvsyntet i en turbo maskin är väl inte så bra & kan väl också vara en anledning till snabbare koksning.

    Är du osäker på vad som är i maskinen nu, speciellt om du tror att det är halvsyntet, så skulle jag inte bara toppat upp, utan gjort ett fullt oljebyte. För att kanske inom några hundra mil göra ett till. Glöm inte att byta oljefilter.

    Helsyntet är vad du ska använda. Som olof102 skriver så är det DexosII eller GM-LL-A-025 klassningar som är de aktuella kvalitetsnivåerna. Viskositet mellan 0 & 5 på den "kallasidan" samt mellan 30 & 40 på den "varma sidan". t.ex. 0w30, 0w40, 5w30, 5w40. Inga 10w30 eller 10w40 skall användas.

    Denna borde funka då, förmodar jag?

    http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olj...a-5W30-362751/

    Nu minns jag inte exakt vilken av deras oljor som var Dexos 2 klassad, men det ger sig själv när du står vid hyllan. Varsjälv och handlade en Dexos 2 klassad olja på biltema för 1 vecka sedan och på flaskan stod det klart och tydligt Dexos 2 men på hemsidan fanns inte den infon

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  10. #130
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 100
    Medlem#
    1941

    Re: Vilken olja ska jag välja?

    Citat Ursprungligen postat av Echonator
    Nu minns jag inte exakt vilken av deras oljor som var Dexos 2 klassad, men det ger sig själv när du står vid hyllan. Varsjälv och handlade en Dexos 2 klassad olja på biltema för 1 vecka sedan och på flaskan stod det klart och tydligt Dexos 2 men på hemsidan fanns inte den infon
    Sök på dexos & du får upp två alternativ

    http://www.biltema.se/sv/Sok/?query=dexos

  11. #131
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    254

    Re: Vilken olja ska jag välja?

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941
    Citat Ursprungligen postat av Echonator
    Nu minns jag inte exakt vilken av deras oljor som var Dexos 2 klassad, men det ger sig själv när du står vid hyllan. Varsjälv och handlade en Dexos 2 klassad olja på biltema för 1 vecka sedan och på flaskan stod det klart och tydligt Dexos 2 men på hemsidan fanns inte den infon
    Sök på dexos & du får upp två alternativ

    http://www.biltema.se/sv/Sok/?query=dexos
    Ja, det är helt rätt. Har själv köpt därifrån innan. Bra att ändå kunna verifiera att den var "ok".

    Låg ett kvitto i bilen på att vevhusventilationen var bytt nyligen. Kanon tänkte jag, slippa behöva uppdatera den, och slösa ytterligare pengar. Visade sig vid närmare kontroll att det var den gamla versionen installerad. Så det blir ett olje/ventilationsbyte omgående

  12. #132
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 338
    Medlem#
    8644

    Re: Vilken olja ska jag välja?

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941
    Citat Ursprungligen postat av Echonator
    Nu minns jag inte exakt vilken av deras oljor som var Dexos 2 klassad, men det ger sig själv när du står vid hyllan. Varsjälv och handlade en Dexos 2 klassad olja på biltema för 1 vecka sedan och på flaskan stod det klart och tydligt Dexos 2 men på hemsidan fanns inte den infon
    Sök på dexos & du får upp två alternativ

    http://www.biltema.se/sv/Sok/?query=dexos

    Hade jag missat fullständigt, tackar!

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  13. #133
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 116
    Medlem#
    6234

    Re: Vilken olja ska jag välja?

    Citat Ursprungligen postat av Adrian05
    Nä håller inte me dej att de e en skröna. vet flera som bytt till helsyntet innan när de kört på delsyntet och motorn har rasat.
    Då skulle mina motor i mina 9000 bilar skärtt (skurit) för länge sedan. Då jag inte vet vad som har används av tidigare ägare. Men har inte råkat ut för detta på några bilar jag har skött.

    Jag säger hellre att de beror nog mer på en misskött motorservice på bilarna i bilarna.

    Så mitt råd är att följa de oljekvalitéer som står in den minst lästa boken efter bibeln, instruktions boken. Köpte en motorolja på ICA Maxi som hade samma oljekvalité som efterfrågades för 9000. En fullsyntet olja från Shell var det.

    Mvh Mr_Lööf
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  14. #134
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Markaryd
    Inlägg
    248

    Re: Vilken olja ska jag välja?

    Citat Ursprungligen postat av Mr_Lööf
    Citat Ursprungligen postat av Adrian05
    Nä håller inte me dej att de e en skröna. vet flera som bytt till helsyntet innan när de kört på delsyntet och motorn har rasat.
    Då skulle mina motor i mina 9000 bilar skärtt (skurit) för länge sedan. Då jag inte vet vad som har används av tidigare ägare. Men har inte råkat ut för detta på några bilar jag har skött.

    Jag säger hellre att de beror nog mer på en misskött motorservice på bilarna i bilarna.

    Så mitt råd är att följa de oljekvalitéer som står in den minst lästa boken efter bibeln, instruktions boken. Köpte en motorolja på ICA Maxi som hade samma oljekvalité som efterfrågades för 9000. En fullsyntet olja från Shell var det.

    Mvh Mr_Lööf
    Jag var på en "oljeafton" med en kille från Castrol som snackade om oljor och det går bra att blanda som man vill.
    Helsyntet= 100%syntet
    Halvsyntet/delsyntet= Minst 5% syntetolja i (man får vad man betalar där).
    Mineral= 100%mineral
    Volvo V70 D5 -08
    Toyota Auris -10 1,4 Diesel
    Volvo 940 VOE Rallybil

  15. #135
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 758
    Medlem#
    10798

    Re: Vilken olja ska jag välja?

    Faktum är att den mesta "syntetiska" oljan som säljs i butikerna inte är syntetisk alls, utan är en form av vidareförädlad mineralolja.

    För att producera smörjoljor så börjar man vanligtvis med råolja där kolvätena delas upp efter längd (kokpunkt) genom en fraktionerad destillation. En liten del av oljan blir till gaser och dessa kan man använda för att på kemisk väg bygga upp syntetoljor som PAO. Sådan olja är dock ganska dyr och produceras enbart i mindre kvantiteter. Så den mesta olja som används är av mineral typ.

    Vid en fraktionerad destillation så får man också en grupp kolväten med hög kokpunkt (lättare kolväten blir till bensin, diesel mm), i denna grupp hittas smörjoljor tillsammans med asfalt och andra tunga kolväten. För att separera smörjoljan från övriga kolväten och föroreningar så använder man sig av olika lösningsmedel för att extrahera oljan. Efter dessa processer så kan man gå vidare med avvaxning vilket syftar till att ta bort de kolväten som bildar vaxkristaller vid låga temperaturer, något som gör oljan trögflytande och svårpumpad. Detta kan ske genom kylning och separation eller selektiv vätgaskrackning. Slutligen så kan man vätebehandla oljan för att ta bort kemiskt aktiva ämnen vilket gör oljan mer stabil.

    Beroende på hur långt man går i dessa processer så får man olja som kan klassificeras i API Group I, II och III där en högre kategori innebär en större andel mättade kolväten, mindre svavelföroreningar och högre viskocitetsindex. En högre kategori innebär att oljans viskocitet är mer stabil och mindre benägen att producera sludge, men den har också sämre lösningsförmåga och den är torrare. Det sista är en följd av att högre grupper innhåller mindre polära kolväten. Dessa polära kolväten påverkar alltså smörjfilmen och lösningsförmågan positivt, men oljans stabilitet negativt. Så för att kompensera för detta så får man vanligtvis tillsätta någon form av friktionsmodifierare i högre oljegrupper, och man kan också få tillsätta polära kolväten för att förbättra oljefilm och lösningsförmåga.

    Tvärtom vad myten påstår så har alltså dessa högbehandlade mineraloljor och PAO oljor sämre lösningsförmåga.

    De oljor som ingår i grupp III brukar vanligtvis säljas som "syntetiska" till kund, ibland med inblandning av PAO för att bland förbättra lågtemperatursegenskaperna. Sedan tillsätts förstås som alltid ett additivpaket som utgör drygt 15% av slutproduktens volym. I detta additiv paket finns bland annat dispergenter som håller smuts löst i oljan och detergenter vilka löser upp smuts i motorn.

  16. #136
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2020
    Inlägg
    14
    Medlem#
    -

    Vilken olja ska jag välja?

    Jag har en 9-5 2,0t Linear SC -05 regnr: WCW038.

    Imorgon ska jag byta olja och oljefilter. Men ett problem har dykt upp, vilken olja ska jag välja?

    När jag var på Mekonomen förut och dom slog på registreringsnummer så fick dom upp att bilen är en -05a, och att jag skulle ha helsyntetisk olja 5-30. Men i instruktionsboken står det att jag ska ha 0-30, och jag hittar inget om hel eller delsyntetisk olja.

    Söker jag på Biltema med regnr så kommer 5-30 helsyntetisk som förslag.

    Jag vet att en kompis fyllde i en skvätt 10-40 för någon vecka sedan, när det var lite lågt på stickan, men bilen har redan ätit upp den skvätten, så nu vill jag byta både filter och olja, och jag vill få det så bra som möjligt.

    Jag har även hört att om man inte kört helsyntetisk hela tiden, kan det skada motorn om man "går över till det" från halvsyntetisk/vanlig olja. (Eller om det var tvärt om?)

    Tankar och tips om vad jag ska hälla i imorgon, mottages tacksamt.

    Ps. Jag har sökt men det kom så många olika träffar att jag höll på att bli snurrig, mod får sammanfoga om denna tråd är överflödig. Ds.

    Mvh

  17. #137
    Steg 1 Arne 2226s avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 234
    Medlem#
    2226
    Hej,

    Du ska ha en olja som uppfyller Dexos2, oljor som är 0-30 eller 5-30 är OK bägge två.

    Om bilen är tillverkad efter semesteruppehållet i fabriken sommaren 04 så är det med största sannolikhet en årsmodell 05.
    /arne 2226
    95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|Brenderup LV1000B|Säker H -72
    Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

  18. #138
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    1 049
    Medlem#
    7998
    Dexos2 SAAB original duger fint och kostar inte många kronor hos en saab åf

    Står även i instruktionsboken

  19. #139
    Steg 1 Arne 2226s avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 234
    Medlem#
    2226
    Det är inga problem att köra syntet även om någon skulle haft i delsyntet
    /arne 2226
    95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|Brenderup LV1000B|Säker H -72
    Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

  20. #140

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •