Sidan 1 av 7 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 140

Ämne: Vilken olja i B2x5?

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 893

    Vilken olja i B2x5?

    Neeeeej, tänker ni! Ännu en oljefråga! Ja, tyvärr...

    Jag har nu suttit ett bra tag och läst olika inlägg och rön om motorolja, men blir inte riktigt klok på vad jag läser. Jag har en B205-motor med bra med kräm och dessvärre en hel del kortkörningar...

    Jag har två frågor:
    1. Finns det en rekommendation från Saab på vilken olja (märke/kvalitet/klassning) som bör/måste användas i B2x5-motorerna?
    2. Om man kör en hel del korta sträckor tolkar jag det som att det är bättre att ha ett högt "W"-värde, men läser man andra texter verkar det som man ska ha ett lågt då man har lågfriktionsmotor (har tex inte sett en olja på mer än 0W som är klassad med GM-LLA-025).

    Jag e förvirrad. Jag har förstått att det skiljer från motor till motor, men vad ska man välja för B2x5-motorerna?
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 523

    Re: Vilken olja i B2x5?

    Citat Ursprungligen postat av Znyper
    Neeeeej, tänker ni! Ännu en oljefråga! Ja, tyvärr...

    Jag har nu suttit ett bra tag och läst olika inlägg och rön om motorolja, men blir inte riktigt klok på vad jag läser. Jag har en B205-motor med bra med kräm och dessvärre en hel del kortkörningar...

    Jag har två frågor:
    1. Finns det en rekommendation från Saab på vilken olja (märke/kvalitet/klassning) som bör/måste användas i B2x5-motorerna?
    2. Om man kör en hel del korta sträckor tolkar jag det som att det är bättre att ha ett högt "W"-värde, men läser man andra texter verkar det som man ska ha ett lågt då man har lågfriktionsmotor (har tex inte sett en olja på mer än 0W som är klassad med GM-LLA-025).

    Jag e förvirrad. Jag har förstått att det skiljer från motor till motor, men vad ska man välja för B2x5-motorerna?

    Det verkar mest logiskt att man ska ha en olja med lägsta möjliga W-värde, därför att det med den körstilen du beskriver är mer vanligt att motorn inte hinner upp i full temp alla gånger, och att oljan oftare får börja sitt arbete kall. Då är det ur smörjsynpunkt bättre med en olja som snabbast möjligt kan nå ut till alla smörjställen och börja göra sitt jobb.

    Något som är viktigt vid den typen av körning är att man byter oljan mycket oftare, därför att oljan fortare blir sliten och mättad med resprodukter från förbräningen och andra utfällningar, samt mycket fortare blir utspädd med bränsle.

    Detta beror på att oljan sällan hinner upp i full arbetstemp och inte får ligga där under så lång tid att dessa föroreningar ångas ur och försvinner ut genom vevhusventen

    Min rekommendation är att använda en helsyntetolja med rätt klassning (eller bättre) för motorn och med så lågt W-värde som möjligt eller som SAAB tillåter, och att hellre välja en lite billigare olja och istället ha råd att byta den oftare. Att köra med en svindyr bra olja och sen förlita sig på att den är så bra att det går att köra 2000 mil eller mer på den innan byte, blir lite galet.



    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  3. #3
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 169

    Re: Vilken olja i B2x5?

    Citat Ursprungligen postat av Znyper
    Jag har två frågor:
    1. Finns det en rekommendation från Saab på vilken olja (märke/kvalitet/klassning) som bör/måste användas i B2x5-motorerna?
    Ja!

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 893

    Re: Vilken olja i B2x5?

    Citat Ursprungligen postat av Rickard
    Citat Ursprungligen postat av Znyper
    Jag har två frågor:
    1. Finns det en rekommendation från Saab på vilken olja (märke/kvalitet/klassning) som bör/måste användas i B2x5-motorerna?
    Ja!
    Nämaen så bra! Jag antar att du som vet detta då kommer att skriva ett långt och utförligt inlägg om exakt vilken olja det är och vilka klassningar den uppfyller samt en djupdykning i varför det föreligger sig på det viset?
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

  5. #5
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 169

    Re: Vilken olja i B2x5?

    Citat Ursprungligen postat av Znyper
    Citat Ursprungligen postat av Rickard
    Citat Ursprungligen postat av Znyper
    Jag har två frågor:
    1. Finns det en rekommendation från Saab på vilken olja (märke/kvalitet/klassning) som bör/måste användas i B2x5-motorerna?
    Ja!
    Nämaen så bra! Jag antar att du som vet detta då kommer att skriva ett långt och utförligt inlägg om exakt vilken olja det är och vilka klassningar den uppfyller samt en djupdykning i varför det föreligger sig på det viset?
    Ja det skulle jag kunna göra om jag hade haft informationen framför mig nu!
    Men jag bor ju på 2 ställen nu för tiden och där jag är nu finns inte informationen

    Men jag kan ju i alla fall meddela att Saab rekomenderar Mobil 1 5-50 till din motor. Men klassningen kan jag inte i huvudet så jag återkommer.

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 893

    Re: Vilken olja i B2x5?

    Citat Ursprungligen postat av Tony 418
    Det verkar mest logiskt att man ska ha en olja med lägsta möjliga W-värde, därför att det med den körstilen du beskriver är mer vanligt att motorn inte hinner upp i full temp alla gånger, och att oljan oftare får börja sitt arbete kall. Då är det ur smörjsynpunkt bättre med en olja som snabbast möjligt kan nå ut till alla smörjställen och börja göra sitt jobb.
    Men å andra sidan verkar det ju vettigt med en olja som är aningen tjockare vid kallstarter och därmed "tätar" bättre, tänkte jag. Tänker då på den vekare kontruktionen av kolvringarna. Då kommer det ju inte ner lika mycket "slagg" i vevhuset?

    Citat Ursprungligen postat av Tony 418
    Något som är viktigt vid den typen av körning är att man byter oljan mycket oftare, därför att oljan fortare blir sliten och mättad med resprodukter från förbräningen och andra utfällningar, samt mycket fortare blir utspädd med bränsle.
    Jo, det har jag förstått. Har ett intervall på ca 800 mil just nu. Känns rimligt, men i och med detta vill man ju inte gärna använda en olja som kostar 700:- / 4lit om man inte behöver...

    Citat Ursprungligen postat av Tony 418
    Min rekommendation är att använda en helsyntetolja med rätt klassning (eller bättre) för motorn och med så lågt W-värde som möjligt eller som SAAB tillåter, och att hellre välja en lite billigare olja och istället ha råd att byta den oftare. Att köra med en svindyr bra olja och sen förlita sig på att den är så bra att det går att köra 2000 mil eller mer på den innan byte, blir lite galet.
    Precis min tanke. Byta oftare, alltså. Men vilken klassning är det som dessa motorer "måste" ha? Är det GM-LLA-025 eller räcker det med vilken 0/5W - 40/50 helsyntet som helst? Säljer varje Saabhandlare "sina" rekommendationer, eller finns det någon som är generell för Saab?
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 893

    Re: Vilken olja i B2x5?

    Citat Ursprungligen postat av Rickard
    Ja det skulle jag kunna göra om jag hade haft informationen framför mig nu!
    Men jag bor ju på 2 ställen nu för tiden och där jag är nu finns inte informationen

    Men jag kan ju i alla fall meddela att Saab rekomenderar Mobil 1 5-50 till din motor. Men klassningen kan jag inte i huvudet så jag återkommer.
    Tack för infon Rickard!

    Men om jag "hört" rätt rekommenderar någon Saab-verktad Mobil1 5W-50 till B2x4 och nån 0W-30 el 0W-40 MagnaTec-olja till B2x5. Kan det vara så? Jag har trott att Mobil1 5W-50 var det bästa som gick att få tag på, men det kanske inte är så... Återkom gärna om du kollat!
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

  8. #8
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941
    Läser man i instruktionsboken till min -03 motor så är grundrekomendationerna följande:


    Citat Ursprungligen postat av (SAAB 9-5 -03 instruktionsbok, sid 251.)
    För regelbundna oljebyten rekomenderar vi Saab- eller Mobil-oljorna som finns hos er återförsäljare. Dessa oljor uppfyller Saab´s krav & kraven som ställs i de högsta normerna i API- och ACEA- klassificeringen.
    Grundrekomendation för bensinmotorer i SAAB 9-5
    SAE 5W30 eller 0W30, 5W40
    Dessa oljor skall vara av del- eller helsyntetisk typ och uppfylla kvalitetskraven ACEA A3/B3, API SJ eller högre.
    Även helsyntetiska oljor med viskositet 0W40/50, av välkänt fabrikat och uppfyllande av minimum ACEA A3/B3 rekomenderas,speciellt vid extrema körförhållanden.
    Jag skulle tro att detta är tillämpligt även för 9-3.

  9. #9
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941

    Re: Vilken olja i B2x5?

    Citat Ursprungligen postat av Znyper
    Citat Ursprungligen postat av Tony 418
    Det verkar mest logiskt att man ska ha en olja med lägsta möjliga W-värde, därför att det med den körstilen du beskriver är mer vanligt att motorn inte hinner upp i full temp alla gånger, och att oljan oftare får börja sitt arbete kall. Då är det ur smörjsynpunkt bättre med en olja som snabbast möjligt kan nå ut till alla smörjställen och börja göra sitt jobb.
    Men å andra sidan verkar det ju vettigt med en olja som är aningen tjockare vid kallstarter och därmed "tätar" bättre, tänkte jag. Tänker då på den vekare kontruktionen av kolvringarna. Då kommer det ju inte ner lika mycket "slagg" i vevhuset?
    Utan att vara expert så skulle jag nog vilja föredra snabb smörjning vid start för att mildra slitaget.

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 893
    Fredrik / 1941:
    Då borde denna olja vara nästintill perfekt alltså?

    "Helsyntetisk motorolja 5W-40 av lågfriktionstyp
    Har mycket bra lågtemperaturegenskaper som direkt säkerställer smörjningen vid kallstart i extrem kyla. Den syntetiska basoljan ger lång livslängd och är därför lämplig till fordon som körs hårt och med långa oljebytesintervall. Rekommenderas till nya personbilar och mindre transportfordon med eller utan turbo. Uppfyller följande internationella kvalitetsnormer: ACEA A3/B3/B4, API SL/CF."


    Såvitt jag kan se det skiljer det väldigt, väldigt lite mellan en 0W och en 5W-olja, så det borde ju gå bra.
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 523
    Men å andra sidan verkar det ju vettigt med en olja som är aningen tjockare vid kallstarter och därmed "tätar" bättre, tänkte jag. Tänker då på den vekare kontruktionen av kolvringarna. Då kommer det ju inte ner lika mycket "slagg" i vevhuset?
    Nja, nu är det ju så, att en tjock olja har svårare att fort komma ut överallt i motorn, och in i alla smörjställen fort nog. Och finns inte oljan på plats så lär den heller inte kunna täta, eller hur?


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 893
    Citat Ursprungligen postat av Tony 418
    Nja, nu är det ju så, att en tjock olja har svårare att fort komma ut överallt i motorn, och in i alla smörjställen fort nog. Och finns inte oljan på plats så lär den heller inte kunna täta, eller hur?


    MVH Tony
    Helt rätt! Vänligen bortse från mitt tidigare (dumma) uttalande...

    Ibalnd tänker man inte ens näsan ut...
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

  13. #13
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av Znyper
    Fredrik / 1941:
    Då borde denna olja vara nästintill perfekt alltså?

    Såvitt jag kan se det skiljer det väldigt, väldigt lite mellan en 0W och en 5W-olja, så det borde ju gå bra.
    Låter väl skapligt. Vad är det för någon?
    Siffran framför W är viskositeten vid -20graderCelsius & siffran bakom W är viskositeten vid +100graderCelcius.

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 893
    Ska man bara se till specarna så borde den ju ligga bra till...

    Helsyntet 4 liter för 189:-

    Se länk
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 893
    Nej, men allvarligt... Isåfall bör man ju söka en olja som faktiskt uppnår "GM-LLA-025", eller? Den finns väl mig veterligen bara i 0W-30...

    Någon som då har tips på var man kan få tag i en sån till rimligt pris (<100:- / liter), isåfall?
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

  16. #16
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 819
    Här i stan häller de i Mobil 1 0W-40
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  17. #17
    Steg 4
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 043
    Medlem#
    4869
    Kan inte oljan som SDCC säljer vara nåt att tippa i när man byter? Eller uppfyller inte den alla krav?
    1988 9000 turbo: En magentabrun räddningshistoria
    1993 900 TurboS cab - Rullande renovering utan projekttråd
    2022 Mini Cooper SE - Pendlarbil med sladd

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 893
    Citat Ursprungligen postat av znorc
    Kan inte oljan som SDCC säljer vara nåt att tippa i när man byter? Eller uppfyller inte den alla krav?
    Tyvärr är den delsyntet, inte helsyntet har jag fått lära mig... Det är den jag kör på nu (nybytt).

    Och kravet från Saab (i det berömda brevet) är att det SKA vara helsyntet. Därav min undran.
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 893
    Citat Ursprungligen postat av 900 Power
    Här i stan häller de i Mobil 1 0W-40
    Den är GM-LLA-025 godkänd. Verkar ruskigt bra, men vad sjutton kostar den, tro?

    (http://www.mobil.com/Sweden-Swedish/...bil1_0w-40.pdf)

    Är det förresten nån fler som vet vad den lokala Saabverkstaden häller i kärran?
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    helsingborg
    Inlägg
    378
    Citat Ursprungligen postat av Tony 418
    Men å andra sidan verkar det ju vettigt med en olja som är aningen tjockare vid kallstarter och därmed "tätar" bättre, tänkte jag. Tänker då på den vekare kontruktionen av kolvringarna. Då kommer det ju inte ner lika mycket "slagg" i vevhuset?
    Nja, nu är det ju så, att en tjock olja har svårare att fort komma ut överallt i motorn, och in i alla smörjställen fort nog. Och finns inte oljan på plats så lär den heller inte kunna täta, eller hur?


    MVH Tony

    Hej Tony

    Men är det inte så att en tjock go mineralolja "stannar kvar" i motorn bättre efteråt ? dvs när man stängt av motorn ?
    Vill ha det till att motorer jag öppnat känns "torrare" invändigt när dom gått på syntetolja ? dvs när dom stått ett tag ?
    Sen förstår jag att tunnare olja har lättare att träng ut MEN i gengäld blir ju säkert oljetrycket högre med tjockare olja ?

    mvh Mats S. (saabturboplågare i 18 år UTAN syntetolja )
    Saab 9-5 griffin vector sport 1,9 tid aut -10
    Saab 9-7x 5,3 -07
    Hobby 650 kmfe prestige -11

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •